اصلاح طلبان در انتظار چراغ سبز

نویسنده
مهناز ملکوتی

» انتخابات ریاست جمهوری و نگرانی جناح راست

اخبار مختلف درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم از سوی اصولگرایان و رسانه های آنها در زمانی منتشر شده است که با انتشار دوباره چند روزنامه اصلاح طلب و پخش شایعه ای درباره ارسال نامه ای از سوی محمد خاتمی به رهبر جمهوری اسلامی، شرایط نشان می دهد که جناح راست و تندروها به شدت از امکان حضور و پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات آینده نگران اند.

اسدالله بادامچیان رییس ستاد انتخاباتی حزب موتلفه پیشتر گفته بود که “برخی خواستار حضور در انتخابات با رهبری خاتمی شدند که خاتمی توسط آقای هاشمی به مقام معظم رهبری نامه دادند که راهی باز شود تا ما به صحنه بیاییم.”

حسین کاشفی رییس خانه توقیف شده احزاب ایران به نقل از رییس دولت اصلاحات گفت که “در ملاقات با آقای خاتمی از وی در خصوص این نامه سوال شد که ایشان با قاطعیت وجود این نامه را تکذیب کرد و در شرایط فعلی سوال این است که چرا کسانی که باید پایبند به اصول باشند چنین مطالب کذبی را عنوان می‌کنند.”

پیش از این محمدرضا خاتمی برادر رییس جمهور سابق ایران نیز در واکنش به ادعای بادامچیان چنین پاسخ داد: “آقایان به دنبال گرم‌کردن فضای انتخابات هستند و به خوبی می‌دانند انتخابات بی‌حضور اصلاح‌طلبان شور و شوق سابق را نخواهد داشت اما به جای آن‌که فضا را آماده انتخابات پرشور کنند با شایعات و اخبار این‌چنینی می‌خواهد فضا را گرم کنند، گرچه غافل از این هستند که مردم اعتمادشان را به آنان از دست می‌دهند و دیگر به هیچ‌کس اطمینان نمی‌کنند.”

اسدالله بادامچیان روز گذشته در پاسخ به ماجرای نامه به خبرگزاری مهر توضیح داد: “این خبر به صورت شایعه بوده است و من در تحلیل هایی که انجام می دهم نقل شایعات هم می کنم اما اینکه این را تبدیل کنند به نامه و بعد بی بی سی فارسی عکس من را در کنگره اعتماد ملی سال ۸۷ قبل از فتنه منتشر کند و روزنامه ایران نیز در یک حرکت هماهنگ عکس من را با آقای خاتمی چاپ کند، به نظر من چیزی در این میان بوده است که برخی ها به آن دنبال مساله هستند.”

اصلاح طلبان اما برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری به دو دسته موافق و مخالف تقسیم شده اند. موافقان معتقدند راه فعالیت سیاسی از انتخابات می گذرد و مخالفان؛ با اشاره به آن چه در انتخابات گذشته ریاست جمهوری شکل گرفت معتقدند شرکت در چنین مسابقه ای از قبل محکوم به شکست است.

فاطمه راکعی از اعضای حزب مشارکت ایران در یادداشتی برای اعتماد اول هفته نوشت: “اصلاح طلبان اما طی سال های اخیر به طور مداوم خواسته های حداقلی خود برای حضور و مشارکت درعرصه سیاسی کشور اعلام و تاکید کرده اند که حاضر نیستند به عنوان هیزم تنور انتخابات مورد استفاده قرار گیرند.”

به نوشته راکعی: “آنها همزمان امیدواربوده اند که با مسائل ایجاد شده برای کشور طی سال های اخیر که در کل سال های انقلاب بی سابقه بوده – اختلاس، قانون گریزی، تعارض با قوا و مسئولان عالی نظام، لجام گسیختگی اقتصادی و…، ‌جناح مقابل به این نتیجه برسد که مصلحت کشور در تعامل و توجه به جناح منزوی شده است. و امیدواربودند تا مانند گذشته بتوانند در چارچوب گفتمان انقلاب و قانون اساسی، در مسیر توسعه کشور گام بردارند. و گمان می کردند که در این شرایط، همه به این نتیجه رسیده باشند که باید همه صداها شنیده شود و اینگونه نباشد که افرادی که به هیچ عنوان قائل به شنیدن صدای دیگران نیستند، میدان دار و یکه تاز عرصه سیاست شوند.”

اما و اگرهای اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات همزمان است با انتشار چند روزنامه نزدیک به آنها که یکی تازه انتشار است و بقیه رفع توقیف شده. روزنامه بهار پس از سه سال توقیف اوایل آذرماه منتشر شد و روزنامه شرق نیز پس از تبرئه در آخرین دادگاهش، دوشنبه آخرین روز سال میلادی، روی میز روزنامه فروش ها خواهد بود. در خبر است که روزنامه اصلاح طلب امتیاز هم با تیم روزنامه توقیف شده مغرب به زودی منتشر می شود تا حاکمیت شش ماه مانده به انتخابات، تحدید رسانه ای اصلاح طلبان را تا حدودی برداشته باشد.

عباس عبدی از روزنامه نگاران نزدیک به اصلاح طلبان در رابطه با کاندیداتوری خاتمی چنین تحلیل کرد: “درباره آقای خاتمی می‌توان گفت که نامزدی ایشان در شرایط کنونی (ماه‌های آینده را نمی‌دانم) از سوی حکومت به معنای مقابله‌جویی تلقی خواهد شد و این برخلاف خط‌مشی اصلاح‌طلبی است و تردید ندارم که آقای خاتمی هم چنین نخواهد کرد، و اگر هم چنین کند، از خط‌مشی خود عدول کرده و وارد فاز جدیدی شده است. ولی این احتمال را می‌توان داد که در ماه‌های آینده شرایط برای حضور وی نیز فراهم شود، مشروط بر اینکه موازنه قوا تغییر کند. و در هر حال وقوع چنین وضعی نیازمند نشان دادن چراغ سبز از جانب طرفین نسبت به یکدیگر است.”

عبدی اما محمدعلی نجفی از چهره های نزدیک به کارگزاران سازندگی و عضو فعلی شورای شهر تهران را گزینه مطلوب اعلام کرد و گفت: “برداشت خودم این است که اگر در شرایط حاضر این ایده و اراده به خوبی تدوین و ارایه شود، از دل آن دکتر نجفی می‌تواند مناسب‌ترین گزینه باشد.”

در جناح مقابل اما جعفر شجونی از اعضای جامعه روحاینت مبارز در گفتگو با یکی از روزنامه های اصلاح طلب هنگامی که بحث به حضور اصلاح طلبان در انتخابات رسید اینگونه پاسخ داد: “اصلاح طلبان غلط می‌کنند در انتخابات شرکت کنند. برای چه بیایند، یک روز می‌گویند آقای نجفی بیاید، یک روز می‌گویند معاون اول خاتمی بیاید، برای چه بیایند؟ مگر قحط الرجال داریم ؟ یعنی آدم درست و حسابی نداریم که اینها بخواهند بیایند؟ نکند می‌خواهید کدیور و مهاجرانی را از لندن بیاورید؟ بگذاریم اصولگراها بیایند که همه آنها را تایید می‌کنند.”

اصلاح طلبان و در راس آنها اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که گفته می شود از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود، “انتخابات آزاد” را اولین گام بازگشت جامعه به تعادل می داند. با این حال اصولگرایان معتقدند که این واژه، رمز فتنه در انتخابات آینده است. به گفته دبیرکل حزب موتلفه “همانطور که در فتنه 88 کلیدواژه «تقلب» رمز آشوب بود، این بار کلید واژه «انتخابات آزاد» را برای فتنه جدید به عنوان رمز آشوب انتخاب کرده‌اند و می‌خواهند بگویند انتخابات آزاد نیست و از پیش نتایج آن را زیر سوال ببرند.”

با وجود گمانه زنی های مختلف درباره حضور یا عدم حضور اصلاح طلبان اما اسحاق جهانگیری از وزرای دولت اصلاحات می گوید که “قطعا حضور اصلاح طلبان بدون چراغ سبز نظام نخواهد بود.”