تدریس فتنه شناسی در دانشگاه ها

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از "امام خامنه ای پژوهی"

چند ماه پس از راه اندازی کرسی درسی “امام خامنه ای پژوهی” در یک موسسه مطالعاتی وابسته به جبهه پایداری به نام “طلوع”، حالا یک فرمانده سپاه پیشنهاد داده است تا واحد درسی جدیدی با عنوان “فتنه شناسی” در دانشگاه های ایران راه اندازی و تدریس شود.

بنا به نوشته خبرگزاری های داخلی، سردار خرم، فرمانده سپاه آذربایجان غربی این پیشنهاد را در نشستی با فرماندهان بسیج منطقه مطرح کرده و خواستار توجه نیروهای بسیجی به محیط دانشگاه شده است.

او گفته است: “واحد درسی «فتنه‌شناسی» در دروس دانشگاهی باید گنجانده شود تا دانشجویان به صورت عمقی با این مسئله آشنا شوند”.

وی افزوده است: “در مراکز علمی تحول وجود دارد؛ اما متاسفانه شتابان و چشم‌گیر نیست. امروز منافقین به دنبال دو قطبی کردن فضای جامعه هستند و بهترین گزینه برای این کار مراکز علمی و دانشگاه‌هاست. آنان در تلاشند تا گفتمان اسلام و امام و رهبری در یک طرف قرار گیرد و در تقابل با آن گفتمان‌های دیگری را تعبیه می‌کنند”.

او گفته: “شناخت و بصیرت دو عنصر اصلی در بسیج دانشجویی است و بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها نقش کلیدی دارد و نباید نقش آن در فضای بسته خلاصه شود”.

این پیشنهاد اولین بار نیست که از سوی نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی ارائه می شود.سال گذشته و همزمان با سالگرد راهپیمایی حکومتی “۹ دی” نیز این پیشنهاد در مراسم رونمایی از آنچه که “دایره المعارف ۹ جلدی فتنه ۸۸” نام داشت، مطرح شد.

در‌‌ همان زمان خبرگزاری ایرنا اعلام کرد که جلد اول این دایره المعارف با همین نام یعنی “فتنه‌شناسی” منتشر شده است.

این خبرگزاری همچنین به نقل از احمد امامی، مدیرعامل موسسه صبح حضور امید و مدیر تولید دایره المعارف ۹ جلدی فتنه ۸۸ نوشته بود: “ضرورت آمادگی در برخورد هوشمندانه با فتنه با نگاه پیشگیرانه از درس‌هایی بود که از فتنه ۸۸ آموختیم. همچنین از فتنه ۸۸ آموختیم که در صورت بروز فتنه دیگر، باید به مقابله عالمانه با آن بپردازیم که لازمه چنین مقابله‌ای این است که نسبت به فتنه گذشته و ویژگی‌های فتنه پیش روی شناخت داشته باشیم. راه شناخت نیز دسترسی به منابع مستند است چرا که وقتی فتنه‌های گذشته را ورق می‌زنیم به منبع جامعی دست نمی‌یابیم لذا در این زمینه خلاء داریم. فتنه ۸۸ از نظر ابعاد، ماهیت و شیوه با سایر فتنه‌ها متفاوت است براین اساس برای آگاهی نسل حاضر و آینده لازم است تا چنین آثاری تدوین شود تا مرور زمان سبب نشود تا برخی زوایا به فراموشی سپرده یا قرائت‌های جدیدی از آن انجام شود”.

ایرنا اعلام کرده بود که این کتاب ۹ جلدی شامل، فتنه شناسی، روایت رخدادها، کالبدشکافی، رفتار شناسی خواص، رفتار شناسی گروه های سیاسی و کشورهای بیگانه، مدیریت رهبری در گذر از فتنه، آثار ماندگار و اسناد و آلبوم تصاویر است

چهره های امنیتی و مقامات سپاهی در حالی خواستار تدریس درسی به نام “فتنه شانسی” در دانشگاه ها هستند که پیش از این سایت الف ضمن مطلبی، تدریس چنین رشته ای را مناسب دانشگاه احمدی نژاد دانسته بود.

سایت الف، در مطلبی طنزآمیز با عنوان “لیست اساتید و رشته‌های آموزشی دانشگاه احمدی نژاد”، لیستی بلند بالا درباره رشته ها و دروس احتمالی دانشگاه ایرانیان منتشر کرده و از قول یکی از کاربران خود پیشنهاد داده بود حسین شریعتمداری نیز در این دانشگاه “فتنه شناسی” تدریس کند.

گفتنی اینکه چندی پیش موسسه ای با عنوان “طلوع” هم که وحید و سعید جلیلی از مدرسان آن هستند، از راه اندازی رشته ای با عنوان “امام خامنه ای پژوهی” در این موسسه خبر داده بود.

آنطور که پایگاه اطلاع رسانی این موسسه نوشته، این دوره ۵ جلسه ای تا کنون بارها برگزار شده و فردی به نام “علی جعفری” مدرس آن است.

در همین سایت و در صفحه معرفی استاد درس “امام خامنه ای پژوهی” آمده است: “حجت الاسلام علی جعفری در مقطع کارشناسی فقه و حقوق مدرسه عالی شهید مطهری و کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات اجتماعی و دکترای فرهنگ و ارتباطات را در دانشگاه امام صادق تحصیل کرده است. وی سابقه عضویت در کمیسیونهای فرهنگ و رسانه مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری، مدیر گروه مطالعات هنر رسانه و گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس، معاون آموزشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق، مدیر کل پژوهشی دانشگاه امام صادق و عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات را در کارنامه خود دارد. پژوهش برتر دوره دکتری در سال ۸۵ با عنوان «نسبت جهانی شدن و اطلاعاتی شدن با ارتباطات میان‌فرهنگی»، برنده جایزه ملی جشنواره پژوهشهای اجتماعی ابوریحان، تدریس دروس ارتباطات جمعی و مبانی خبر در دانشکده صدا و سیمای قم از دیگر سوابق وی است. وی اکنون برای ادامه دروس حوزوی در حوزه علمیه قم مشغول به تحصیل است”.

گفتنی ست، سایت خبرآنلاین نیز در مطلبی، اگر چه نامی از تدریس “امام خامنه ای پژوهی” نبرده ، اما تدریس چنین درس هایی را مناسب گروه دولت اسلامی یا همان داعش دانسته است.

خبرآنلاین در مطلب طنز خود درباره راه اندازی دانشگاه داعش نوشته بود: “داوطلبانی که سواد ندارند، با گذراندن ۶ واحد «داعش شناسی» همراه با تربیت بدنی به مدرک «لیسانس معارف» نائل می شوند. همچنین دارندگان مدرک دیپلم و فوق دیپلم با تحویل دادن یک گونی سر بریده می توانند در مقطع ارشد حاضر شوند”.