جو روانی نگران کننده در مشهد

نویسنده
نازنین کامدار

» پلمب دفاتر شاندیز در نقاط مختلف کشور

با بالاگرفتن حرف و حدیث ها درباره ابعاد گسترده فساد و کلاهبرداری در پروژه موسوم به “پدیده شاندیز” که با خبر تحت تعقیب قرار گرفتن مدیران آن از سوی سخنگوی قوه قضاییه وارد مرحله تازه ای شد، نماینده مشهد در مجلس هم از وجود جو روانی ملتهب در شهر مشهد و احتمال فرار سرمایه ها از این شهر خبر داده است.

در همین حال، منابع خبری در مشهد نیز از زبان دادستان این شهر از وجود شرکت های دیگری به غیر از پدیده شاندیز که طی این مدت به کلاهبرداری از مردم پرداخته اند، خبر داده و خواستار برخورد با آنها شده اند.

اکنون یک هفته از افشای ابعاد بزرگترین پرونده کلاهبرداری و فساد اقتصادی در ایران که ارزش ریالی آن معادل 94 هزار میلیارد تومان، یعنی رقمی معادل یک هشتم بودجه کل کشور برآورد شده است، می گذرد و در این مدت پلمب دفاتر شرکت های “پدیده شاندیز”، “تبرک” و “پردیسبان” در مشهد، تهران ، قزوین و البته به تازگی شیراز، در تشدید جو روانی ملتهب در شهر مشهد که بیشترین سهامدار شرکت پدیده را در خود جای داده، بی تاثیر نبوده است.

 امیر حسین قاضی زاده نماینده مشهد در مجلس دیروز گفته است: “افشای فساد گسترده مالی در شرکت «پدیده شاندیز» نگرانی های را درباره فضای روانی در مشهد ایجاد کرده است. ما نگران فضای روانی در مشهد هستیم و نه تنها در مشهد بلکه سهام‌دارانی در کشور و خارج کشور نیز ممکن است، تحت تأثیر این فضای بعضاً غیرواقعی قرار گیرند”.

او افزوده: “بارها پرسیدیم که اگر این شرکت با این حجم گسترده از فعالیت روزی ورشکست شد چه کسی پاسخگوی تعهدات مردم خواهد بود؟ بارها در جلسات رسمی و غیر رسمی در طول این چهار الی پنج سال گذشته، مسئله پدیده جزء یکی از مسائلی بوده که همواره پیگیر بوده‌ایم”.

او در حالی این اظهارات را بیان داشته که برخی رسانه ها از ارتباط گسترده محسن پهلوان مقدم، مدیر پروژه “پدیده شاندیز” با باند محمود احمدی نژاد و جبهه پایداری که قاضی زاده یکی از اعضای آن است، خبر داده اند.

سایت “صدای اقتصاد” در اینباره نوشته است: “برخی اخبار نشان می دهد که رابطه ای میان محسن پهلوان مقدم مالک پدیده شاندیز و دولت قبل وجود داشته است. در این رابطه مشخص شده است که سطح رابطه پهلوان با دولت دهم به قدری بالا بوده که به عنوان مشاور اقتصادی هیات وزیران فعالیت می کرده است. پهلوان مقدم با همین عنوان در جلسات هیات دولت نیز شرکت می کرده است. با آغاز به کار دولت جدید اما مشکلات او آغاز شده است. شورای عالی شهرسازی سال گذشته گزارشی از وضعیت زمین های محل اجرای پروژه پدیده به دستگاه قضایی ارسال کرد و از برخی تخلفات در زمینه مجوزهای قانونی پرده برداشت. طی هفته های اخیر هم موضوع فروش سهام توسط این گروه زیر ذره بین قرار گرفته است تا شاید پهلوان مقدم روزهای سخت تری را در پیش داشته باشد”.

اما این تنها خبر روزهای اخیر درباره محسن پهلوان مقدم نبود. شایعه فرار وی از کشور این روزها تا حدی بالاگرفته که در نشست خبری محسنی اژه ای نیز بازتاب داشته و او در اینباره گفته است: “من این موضوع را تایید نمی کنم”.

او افزوده است: “طبیعی است که شرکت‌ها سهامدارانی دارند و نگرانی قوه قضاییه عمدتا از پیشامدهای احتمالی است که برای مردم به وجود می‌آید. از اینکه یک شرکت سهامی خاص اینگونه تبلیغ کند و سهام را با قیمت‌های بالا به افرادی بفروشد نگران هستیم که مشکلاتی برای مردم ایجاد شود. برخی از وزارتخانه‌ها و مراجع نیز شکایاتی در این زمینه داشتند. این موارد در جای خود قابل تعقیب است، اما عمده نگرانی‌های قوه قضاییه ایجاد مشکلات احتمالی برای مردم است”.

اژه ای تاکیدکرده است: “فعلا کسی بازداشت نشده است، اما افراد مختلفی اعم از دست‌اندرکاران، سهامداران و کسانی که در ایجاد این مسائل دخالت داشته‌اند و مدیران مختلف، تحت تعقیب قرار گرفته‌اند. در این رابطه دفاتر بعضی دلال‌ها پلمپ شده و دادستان نیز اقداماتی کرده و در جهت منع تبلیغات نیز اقدام شده است”.

علاوه بر انتشار این گزارش ها درباره تخلفات و کلاهبرداری های کلان در پروژه پدیده شاندیز که بر شرایط روانی سهامداران تاثیرگذار است، غلامعلی صادقی، دادستان مشهد نیز دیروز با تاکید بر وجود چندین شرکت متخلف دیگر، علاوه بر سه شرکت “پدیده شاندیز”، “تبرک” و “پردیسبان” گفته است: “برخی افراد در کشور با عناوینی مانند شرکت های سرمایه گذاری و خرید و فروش سهام، به جیب مردم دستبرد می زنند و با شگردهایی مانند دلال بازی ، رابطه گری، تبلیغات، قانون گریزی و… اقدام به کلاهبرداری های کلان می کنند…در این گونه فعالیت ها که ریشه ای از کلاهبرداری و حیف و میل اموال عمومی و فردی در آن ها دیده می شود، رابطه جای ضابطه را گرفته است و مدیران و کارگزاران شرکت هایی تحت عنوان سرمایه گذاری و یا خرید و فروش سهام، سعی می کنند با افراد مختلف سیاسی، اجرایی و برخی افراد با نفوذ ارتباط برقرار کنند تا از این طریق بتوانند کارهای خلاف خود را بدون بروز هرگونه مشکلی پیش ببرند. وعده های بزرگ و توخالی مانند روز شمارهای مختلف، یک شبه میلیونر شدن، ساخت شهرهای جدید در چند ماه و همچنین جایگزینی موارد تجملاتی به جای نیازهای ضروری مردم از شیوه های دیگر کلاهبرداران برای سر کیسه کردن مردم است بنابراین شهروندان نیز باید هوشیار باشند تا طعمه هایی برای این گونه کلاهبرداری ها قرار نگیرند و سرمایه های اندک خود را که با عرق جبین به دست آورده اند به راحتی از دست ندهند”.

گفتنی ست طی روزهای گذشته گزارش های جسته و گریخته ای درباره تجمع مالباختگان کلاهبرداری های اخیر اعم از پروژه پدیده در مشهد و پاساژ علاالدین در تهران منتشر شده که همین امر مقامات امنیتی را نگران افزایش التهاب ها و اعتراض ها کرده است. به ویژه آنکه برخی رسانه ها نیز از ارتباط این کلاهبرداری ها با برخی مقامات بلندپایه نظام خبر می دهند.