سعودی ها به دنبال اتحاد اعراب خلیج فارس علیه ایران

نویسنده

» گزارش رویترز

وزیر خارجه عربستان سعودی گفته است با نگرانی از نفوذ ایران و جنبش های اعتراضی منطقه، دولت های خلیج فارس به دنبال طرحی برای اتحاد سیاسی هستند تا تلاش های خارجی و دفاعی خود را هماهنگ سازند.

شاهزاده سعود الفیصل این سخنان را دو هفته پیش از کنفرانس سران دولت های عرب متحد آمریکا در خلیج فارس بیان کرد. این کنفرانس که در ریاض بر گزار می شود خطوط کلی چنین طرحی را، که فکر اولیه آن را ملک عبدالله در ماه دسامبر مطرح کرد، ترسیم خواهد کرد.

به گفته یک دیپلمات غربی این طرح بیشتر ناشی از نگرانی عربستان سعودی از سرنگونی دولت بحرین توسط مخالفان شیعه این کشور است. این دیپلمات گفت ممکن است طرح تشکیل یک فدراسیون میان بحرین و عربستان در این کنفرانس مطرح شود.

ناآرامی به رهبری شیعیان بحرین یک سال پس از اینکه خانواده الخلیفه خواستار کمک نظامی از عربستان سعودی شد، همچنان ادامه دارد.

بازدید این هفته محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران از جزیره مورد مناقشه میان ایران و امارات متحده عربی، بر نگرانی دولت های محافظه کار عربی منطقه از افزایش نفوذ ایران افزود.

شاهزاده سعود در سخنرانی در ریاض گفت: “شکل فعلی شورای همکاری کشورهای خلیج فارس ممکن است برای مقابله با چالش های موجود و آینده کفایت نداشته باشد و لازم است که کشورهای خلیج به سمت الگویی فدرال تر حرکت کنند.”

او گفت: “ایجاد اتحاد خلیج، زمانی که تحقق یافت، به نفع مردم منطقه خواهد بود و از طریق شورای خود سیاست های خارجی کشورهای منطقه را هماهنگ می سازد.”

رهبران عرب خلیج فارس نگران آن هستند که بحرین به دست روحانیون ضد غربی طرفدار دولت ایران بیافتد و باعث فاصله گرفتن این دولت از عربستان سعودی و خاندان آل سعود شود.

نیروهای امنیتی بحرین همه روزه با معترضان شیعه در نقاط مختلف کشور مقابله می کنند.

حزب مخالف دولت بحرین، الوفاق، هرگونه ارتباط با ایران را رد می کند و می گوید با حضور سکولار ها و سنی ها در این حزب، تنها در جستجوی یافتن جای خود در نظام سیاسی بحرین است.

شورای همکاری خلیج فارس در سال 1980 در آغاز انقلاب اسلامی ایران و آغاز جنگ ایران و عراق شکل گرفت و شامل کشورهای عربستان سعودی، قطر، عمان، بحرین، امارات متحده عربی و کویت است.

خاندان سعود در عربستان سعودی برنامه هسته ای ایران و جنبش های اعتراضی در کشورهای عربی منطقه را چالش هایی می داند که شورای همکاری خلیج فارس باید به آن بپردازد.

ملک فیصل که در سال 1975 درگذشت گفته بود “اتحاد نظامی میان این کشور های می تواند تداوم سیاستهای دفاعی مشترک میان این کشورها باشد.”

اعتماد ریاض به آمریکا، پس از فشار این کشور برای برکناری حسنی مبارک در مصر، دچار تزلزل شده است.

دیپلمات غربی در خلیج فارس گفت یک نظام فدرال به نیروهای عربستان سعودی اجازه می دهد که بطور دائمی در بحرین باقی بمانند.

علی رغم سخنانی که در باره اتحاد این دولت ها زده می شود، رقابت هایی نیز در میان آنها وجود دارد. امارات متحده عربی از پذیرش پول واحد سرباز زده  و برخی مناقشات جغرافیایی بسیاری از پروژه های مشترک را متوقف ساخته است.

سعودی ها با احداث گذرگاه میان قطر و بحرین مخالف هستند و بحرین نیز نتوانسته است از قطر گاز طبیعی بخرد.

یکی از نمایندگان مجلس بحرین به رویترز گفت تصور نمی کند طرح اتحاد این کشورها در نشست 14 مه در ریاض اعلام شود.

مخالفان بحرینی نیز علیه چنین اتحادی هشدار داده اند.

 

منبع: رویترز – 29 آوریل 2012