دهن کجی احمدی نژاد به مجلس

نویسنده
آرش معتمد

» تصمیم دولت برای ادغام وزارت خانه ها

در حالی که  پس از استیضاح بحث برانگیز وزیر راه، حملات متقابل دولت و مجلس همچنان ادامه دارد، محمود احمدی نژاد روز گذشته از تصمیم برای ادغام وزارت راه در یک وزارت خانه دیگر خبر داد و در عین حال گفت وزیر استیضاح شده را به عنوان سرپرست وزارت راه حفظ می کند. این در حالیست که همزمان دبیر مشاوران وی خبر از حذف چهار وزارتخانه دیگر داده است. این مواضع دولت، انتقاد نمایندگان مجلس را به همراه داشته و نمایندگان این تصمیمات را باعث هرج و مرج  و آن را دهن کجی احمدی نژاد به پارلمان دانسته اند.

محمود احمدی نژاد دیروز در حاشیه جشنواره خوارزمی “ادغام وزارتخانه ها” را دلیل انصراف از پیگیری استیضاح حمید بهبهانی عنوان کرد. رئیس دولت دهم به خبرنگارانی که گرد او حاضر بودند گفت بر اساس قانون برنامه پنجم دولت وی باید تعداد وزارتخانه ها را کاهش دهد. این در حالیست که برخی کارشناسان می گویند احمدی نژاد می خواهد به بهانه ادغام وزارتخانه ها در یکدیگر، وزیر راه دیگری معرفی نکند تا حمید بهبهانی بتواند همچنان در راس وزارت راه باقی بماند.

هر چند خود او نیز این مهم را پنهان نمی کند؛ احمدی نژاد در خصوص جایگزینی بهبهانی گفته است: “گفتم که وزارت راه باید با وزارتخانه‌های “زیربنایی” ادغام شود که این امر مسیرش را طی می‌کند و اعلام خواهیم کرد و اگر سرپرست معرفی کنم موقتی خواهد بود چرا که اگر ادغام صورت گیرد دیگر وزارتخانه‌ای وجود نخواهد داشت.”

نام این وزارتخانه “زیر بنایی” اعلام نشده اما گمانه زنی ها حاکی از  آن است که  قرارست وزارت ارتباطات و فن آوری با وزارت راه ادغام شود. این گمانه زنی ها واکنش فوری وزیر ارتباطات و فناوری  را به همراه داشت. وی روز یکشنبه چنین ادغامی را “بی ریشه و منبع” نامید و تاکید کرد این “برداشت رسانه ها” از اظهارات رئیس او است.

به گزارش خبر گزاری مهر رضا تقی پور البته بعد از آن جملات خود را تعدیل کرد تا  با قطعیت احتمال چنین ادغامی را رد نکرده باشد. او با تاکید بر اینکه “فعلا” بحثی در این زمینه مطرح نشده است، خاطرنشان کرد: “فعلا بحثی در این زمینه مطرح نشده و تنها اعلام شده که وزارتخانه راه و ترابری در یکی از وزارتخانه های زیربنایی ادغام شود که این الزاما به معنای ادغام با وزارت ارتباطات نیست.”

دبیر شورای مشاورین احمدی نژاد نیزکه روز گذشته در یک مدرسه راهنمایی در همین ارتباط ابراز نظر می کرد، نام وزارتخانه مورد نظر رئیس دولت را اعلام نکرد و تنها گفت: “وزارت راه مجموعه‌ی بزرگی است با اختیارات خود و قطعا با وزارتخانه‌ای مناسب ادغام می‌شود.”

 

ادغام وزارت راه باعث هرج مرج می شود

برخی می گویند وزارت راه و حمل و نقل، حتی در دولت های غربی با ساختار های کوچک یکی از اصلی ترین وزارتخانه ها به شمار می آید.  بی جهت نبود که مخالفان محمود احمدی نژاد در مجلس به سرعت به اظهارات رئیس دولت مستقر واکنش نشان دادند. عبدالله کعبی تصمیم به ادغام وزارت راه را یک “هرج و مرج اجرایی” لقب داده و گفته است: “گر قرار باشد هر وزیری که استیضاح ‌می‌شود، وزارت خانه مربوطه آن را هم ادغام کنیم، هرج و مرج اجرایی در کشور پدید می‌آید.”

 به عقیده این نماینده “شان رئیس جمهور” باید بالاتر ازاین حرف‌ها باشد.

این عضو کمیسیون عمران پارلمان جمهوری اسلامی، روز یکشنبه در گفتگو با سایت فرارو در توصیف اهمیت وزارت راه آن را نهادی توصیف کرد که “تمامی ابنیه‌ها، جاده‌ها، ریل‌ها، خطوط هواپیما‌یی”  زیر مجموعه آن است و همچنین همه “ارتباطات داخلی و خارجی” توسط آن انجام می شود.

شکور اکبر نژاد نماینده شهر تبریز نیز نظر مشابهی را مطرح کرده است: “انصافا وزارت راه و ترابری، وزارتخانه‌ای نیست که بتوان آن را با وزارتخانه دیگری ادغام کرد، اما احمدی‌نژاد گفته است که در نظر دارد وزارت راه و ترابری را با وزارتخانه‌های زیربنایی ادغام کند.”
در همین حال رئیس دولت روز گذشته در حکمی وزیر استیضاح شده راه را به عنوان مشاور خود در امور حمل و نقل برگزید. او پیش از این هم استیضاح حمید بهبهانی را یک “کار غیر قانونی” نامیده بود.

 

بی احترامی به مجلس

تصمیم رئیس دولت مبنی بر عدم معرفی وزیر راه تازه به مجلس و ادامه کار بهبهانی در این وزارت خانه با عنوان سرپرست انتقاد های نمایندگان از وی را افزایش داده است. در همین راستا نادر قاضی پور چنین تصمیمی را از نظر “اخلاقی و عرفی” نادرست و “بی احترامی” به مجلس دانسته است.

به گزارش ایلنا نماینده ارومیه در مجلس هشتم گفته است: “با وجود آنکه این کار منع قانونی ندارد اما چنانچه صحت داشته باشد می‌توان آن را نوعی دهن‌کجی به خودی‌ها یا به بیان دیگر اصولگرایان دانست.”

 گفتنی است قاضی پور از نمایندگان امضا کننده نامه استیضاح حمید بهبهانی بوده است.

 در خبری دیگر،  علی رغم تاکید محمود احمدی نژاد مبنی بر ادامه کار بهبهانی در وزارت کار در مقام “سرپرست” خود وی  روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر از این موضوع ابراز بی اطلاعی کرد.

وزارت علوم: مخالفت با ادغام

اما وزارت راه تنها وزارت خانه ای نیست که از احتمال ادغام آن سخن گفته می شود. روز گذشته وزارت علوم نیز ابراز آمادگی برای ادغام در وزارت بهداشت را اعلام کرد. ابوالفضل حسنی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی همچنین گفت به نظر نمی رسد نمایندگان مجلس مخالفتی با چنین ادغامی داشته باشند.

پیش از این گفته می شد دولت تمایل دولت دارد وزارت علوم را در وزارت آموزش و پرورش ادغام کند، اما حسنی می گوید مخالف چنین ادغامی است و آن را اجرایی نمی داند: “بحث ادغام وزارت علوم با وزارت آموزش و پرورش اجرایی نیست و با ادغام این دو وزارتخانه مشکلات آنها چندین برابر می‌شود و وزارت علوم مخالف ادغام با وزارت آموزش و پرورش است.”

 

ادغام وزارت نفت در نیرو

اما ادغام های دیگری نیز در راه است.  مهدی خورشیدی، دبیر شورای مشاوره احمدی نژادصبح یکشنبه از حذف 4 وزارتخانه خبر داد و تاکید کرد احتمال دارد وزارت خانه  های نفت و نیرو  و صنایع و بازرگانی ادغام شوند. نفت مهمترین منبع درآمدی جمهوری اسلامی محسوب می شوند و ناظران می گویند وزارت نفت یکی از سخت ترین وزارت خانه ها برای ادغام محسوب می شود. در حال حاضر این وزارتخانه بیشترین تغییرات را در سطح مدیران انجام داده و با تغییر  250 مدیر نفتی در دو سال گذشته از یک رکورد دست نیافتنی برخوردار است.

با این حال عبدالله کعبی، نماینده ای که  مخالف ادغام وزارت راه است، یکی شدن وزارت نفت و نیرو را ممکن می داند و می گوید: “اینکه گفته می‌شود وزارت تعاون با وزارت کار ادغام شود به این دلیل است که این دو وزارت خانه با یکدیگر هم جنس هستند، یا اینکه وزارت نفت و نیرو به دلیل اینکه هر دو در حوزه انرژی فعالیت می‌کنند قابل ادغام هستند.”

 

تاسیس وزارت خانه جدید

اما همزمان که احمدی نژاد با استناد به قانون برنامه پنجم ادعا می کند باید تعداد وزارتخانه ها کم شود، دبیر هیات مشاوران او از تاسیس یک وزارت خانه جدید سخن به میان آورده است. خورشیدی در خصوص تشکیل وزارت ورزش گفته: “وزارت ورزش اضافه می‌شود که بر این اساس سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی با هم ادغام می‌شوند.“