امکان صحبت نداریم

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده صانع ژاله در مصاحبه با روز:

خانواده صانع ژاله در دومین سالروز جان باختن او در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که هنوز بعد از دوسال دقیقا نمیدانند صانع چگونه کشته شده و هیچ کس هم توضیحی در این زمینه به آنها نداده است.

برادر صانع ژاله به نقل از پدرش می گوید که “این خواست خدا بوده که صانع شهید شود و ما هیچ گله ای از کسی نداریم”.

او در عین حال تاکید میکند که “هنوز هم امکان حرف زدن برای ما حتی بعد از دو سال نیست”.

 صانع ژاله، دانشجوی کرد دانشگاه هنر تهران ۲۵ بهمن سال ۸۹ و درجریان تجمع مردمی که در حمایت از جنبش اعتراضی مردم تونس و مصر و به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برگزار شده بود بر اثر اصابت گلوله جان باخت.

رسانه های حکومتی پس از جان باختن او تصویری از یک کارت عضویت در بسیج منتشر کردند و مدعی شدند که او بسیجی بوده است.

آن سوتر اما برادر صانع ژاله، هم در مصاحبه با صدای آمریکا و همچنین با “روز” اعلام کرد که برادرش بسیجی نبوده است: “صانع یک هنرمند بود، او بسیجی نبود. او می خواست با هنرش به مردم کردستان خدمت کند اما نگذاشتند و…”

دوستان، همکلاسی ها و هم دانشگاهی های صانع ژاله هم تصاویر او را منتشر کردند که همراه با اعضای انجمن اسلامی دانشگاه هنر به دیدار آیت الله منتظری و سعید حجاریان رفته بود. پس از انتشار این تصاویر بود که حسین شریعتمداری، نماینده ولی فقیه در کیهان، مدعی شد “صانع ژاله، نفوذی ما در میان دانشجویان بوده است”.

در واکنش به این اظهارات، دفتر تحکیم وحدت در بیانیه ای اعلام کرد که اجازه مصادره شهدا را نخواهد داد و وب سایت ادوار نیوز نیز اعلام کرد که آقای ژاله به عنوان یکی از معترضین به حاکمیت در تظاهرات روز ۲۵ بهمن شرکت کرده بود.

روز گذشته همزمان با دومین سالروز جان باختن صانع ژاله، برادر او به “روز” گفت که هیچ گونه مراسمی برای سالگرد برگزار نکرده اند. آقای ژاله توضیح داد: هیچ مراسمی نبود. خانوادگی سر مزار صانع رفتیم و برگشتیم.

از او درباره پرونده صانع ژاله می پرسم و اینکه این پرونده در دادسرای اوین است، آیا توضیحی به شما تاکنون داده اند؟ می گوید: بله پرونده در دادسرای اوین است، البته ما شکایت نکردیم از هیچ مرجع یا منبع خاصی هم که فکر کنید هیچ توضیحی به ما داده نشد. خودشان زنگ زدند و گفتند پرونده در دادسرای اوین است و ما در حال اقدام هستیم و بیایید، ولی پدرم گفت این خواست خدا بوده که صانع شهید شود و ما گله ای از کسی نداریم. آخر از چه کسی شکایت کنیم اصلا شکایت کنیم که چی؟

برادر صانع ژاله می افزاید: الان هم که دوسال گذشته و هیچ اقدامی نکردند یعنی لااقل به ما توضیحی ندادند. ما هم کاری به کسی نداریم همین امروز که سالگرد صانع است و الان از سر خاک برگشته ایم پدرم وضعیت روحی خوبی ندارد. خیلی حالش بد است و نمی تواند صحبت کند.

وزیر اطلاعات تنها ۹ روز پس از جان باختن صانع ژاله مدعی شده بود کسانی که در قتل صانع ژاله دست داشتند، شناسایی شده‌اند و اقدامات لازم در این خصوص صورت گرفته است.

اما تاکنون و با گذشت دوسال، این سخن در سطح ادعا باقی مانده و به گفته برادر صانع ژاله هیچ توضیحی به خانواده آنها داده نشده است.

از برادر آقای ژاله می پرسم: خانواده شما تمام این مدت سکوت اختیار کرده اند و در تنها مواردی هم که صحبتی کردند از سکوت سخن گفتند این در حالیست که فشارهای امنیتی زیادی روی خانواده شما بود اکنون آیا در دومین سالگرد جان باختن صانع، حرفی میخواهید بزنید؟ می گوید: در رابطه با صانع چی بگویم؟ بعد از دوسال ما خیلی چیزها را نمیدانیم. هنوز نمیدانیم چی شد؟ کجا شد؟ چرا و چطور توانستند؟ الان چی بگوییم وقتی که امکان حرف زدن برای ما هنوز هم حتی بعد از دو سال نیست؟ ما فقط شرمنده مردم هستیم که لطف و بزرگواری کردند تمام این مدت و کنار ما بودند.

سال گذشته و در اولین سالگرد جان باختن صانع ژاله ، مادر او در مصاحبه با “روز” گفته بود که سکوت خانواده او خود نشانگر خیلی چیزها است و مردم خود همه چیز را به خوبی میدانند.

او افزوده بود: سکوت، خودش می تواند خیلی حرف باشد ما هیچ شکایتی نکردیم؛ سکوت تنها کارمان بوده و درخواست هایی از ما بود که ما انجام ندادیم و برای اینکه مجبور به انجامش نشویم حتی از خیر شکایت هم گذشتیم، هیچ کاری نکردیم و به حرمت خون فرزندم سکوت کردیم. پسر من انسان درستی بود درست زندگی کرد و سربلند هم ازدنیا رفت؛ داغ او بر دل ماست اما به او افتخار میکنیم.