سهمیه بندی جنسی خلاف حقوق بشر

نویسنده

hamayeshzanan.jpg

‏ شیرین کریمی

به گزارش سایت مدرسه فمینستی روز شنبه به همت دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی‎ ‎دانشگاه تهران، به مناسبت هشتم ‏مارس، روز جهانی زن، همایشی با عنوان همایش مطالبات حقوقی زنان‏‎ ‎و قانون گذاری در ایران برگزار شد. در این ‏همایش حاضرین با اشاره به عملکرد ضعیف نمایندگان زن مجلس هفتم، بر لزوم پیگیری مطالبات زنان ایران تاکید ‏کردند.‏

مریم رحمانی، گزارشگر سایت مدرسه فمینستی، این جلسه را با اشاره به عدم شرکت خانم آجرلو، یکی از نمایندگان ‏مجلس هفتم و اینکه “شاید نیامدن وی بی ارتباط با کارنامه بسیار ضعیف نمایندگان زن مجلس هفتم” نباشد، چنین ‏گزارش کرده است:‏

میزگرد اول با عنوان کارنامه مجلس هفتم را‎ ‎آمنه شیر‎ ‎افکن‎ ‎از برگزار کنندگان همایش، اداره کرد و در آغاز خانم ‏سهیلا جلودار زاده، در‎ ‎غیاب خانم آجر لو دیگرنماینده مجلس هفتم به سخنرانی پرداخت. وی در اعتراض به سهمیه ‏بندی جنسیتی در دانشگاه ها گفت: تحصیل حق هر‎ ‎کسی است که شایستگی دارد وسهمیه بندی جنسیتی در این زمینه ‏مخالف با حقوق بشر است و‎ ‎مجلس می تواند مانع این عمل شود. دولت باید هزینه هایش را برای بهترین ها برنامه‎ ‎ریزی و سرمایه گذاری کند. با توجه به پیشرفت تکنولوژی در جهان و ایران امروز نباید‎ ‎مانعی برای تحصیل دختران ‏در رشته هایی مانند مهندسی معدن و رشته هایی از این دست‎ ‎بوجود آورد‎.‎

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: قانون باید فرهنگ را اصلاح کند. قانون فرهنگ بوجود می آورد.‏

‎ ‎جلودارزاده:‏‎ ‎بدترین قانون مجلس هفتم‎ ‎

‏ در ادامه این گزارش به نقل از خانم جلودار زاده می خوانیم: بدترین قانون در مجلس هفتم ماده 23 لایحه حمایت‎ ‎از ‏خانواده است که متاسفانه این ماده زن را حتی در مرتبه پایین تر از حیوان در نظر‎ ‎گرفته و حق اطلاع دادن به همسر ‏اول را برای ازدواج مجدد از او سلب کرده است.‏

جلودارزاده سپس ضمن اظهار امیدواری در مورد خارج شدن ماده 23 از لایحه حمایت‎ ‎از خانواده، گفت: تلاش برخی ‏از نمایندگان مجلس هفتم مانع‎ ‎از ارجاع مستقیم این لایحه به کمسیون قضایی شد چرا که اگر این لایحه به کمسیون‎ ‎مذکور ارجاع داده می شد بلافاصله و بی سرو صدا تصویب می شد‏‎.‎

او همچنین با اشاره به قانون سهم ارث زنان، گفت:با وجود نظر موافق مقام رهبری، برخی از آقایان معتقدند این کار ‏خلاف شرع است و خواستار‎ ‎نظر کتبی اقای خامنه ای شده اند که خانم فیاض بخش نظر کتبی ایشان را گرفته اند و‎ ‎انشاءالله در زمان باقی مانده از دوره هفتم امیدواریم این قانون را به تصویب‎ ‎برسانیم‎.‎

این کاندیدای مجلس هشتم در مورد دیه و قصاص نیز تاکید کرد که: با بهره گیری از قران می‎ ‎توانیم این وضعیت را ‏تغییر دهیم‎.‎

او سپس با این اشاره که “مخالفتی با این حرکت [کمپین یک میلیون امضا] و حرکات اصلاحی ندارم” در پاسخ به این ‏سئوال‎ ‎که برای زنانی که در ارتباط با کمپین دستگیر شده اند چه اقدامی کرده اید، گفت: من‏‎ ‎نماینده مجلس هستم و باید ‏هر اقدامی که انجام می دهم صورت قانونی داشته باشد من در‏‎ ‎صحن مجلس نسبت به دستگیری ها اعتراض کردم‏‎.‎

خانم جلودار زاده که تاکنون چند دوره نماینده مجلس بوده، در جمع دانشجویان همچنین وعده داد که: اگر من‎ ‎انتخاب شوم ‏سعی می کنم فراکسیون دفاع از حقوق زنان را تشکیل دهم.‏

‏ در انتها‏‎ ‎جلودارزاده گفت: کمپین واقعی شرکت در انتخابات اخیر مجلس است. زنان باید حضوری فعال‏‎ ‎داشته باشند و ‏مانع راهیابی مردان و زنانی که تفکرات زن ستیز و سنتی نسبت به زن‏‎ ‎دارند شوند و به کسانی که به فکر احقاق حق ‏زنان هستند رای دهند‏‎.‎

‎ ‎مریم بهروزی: مخالف فمینیسم، موافق برابری زن و مرد‏‎ ‎

به موجب این گزارش، مریم بهروزی سخنران میزگرد دوم این همایش بود‎ ‎که عنوان چشم‎ ‎انداز وضعیت زنان در ‏مجلس هشتم را داشت و نسرین افضلی آن را اداره می کرد.وی از جمله گفت: در آستانه انتخابات مجلس هفتم از رئیس ‏جمهوری‎ ‎خواستیم برای زنان سهمیه 30درصدی قائل شوند اما ایشان گفتند این سهمیه گذاری خلاف‏‎ ‎عدالت است اما ‏سهمیه بندی جنسیتی علیه دختران در ورود به دانشگاه خلاف عدالت قلمداد‎ ‎نمی شود؟ در حالی که این مسئله خلاف ‏حقوق بشر است‎.‎

وی افزود: وقتی زنان خواستار سهمی از قدرت هستند به ما می گویند‎ ‎قدرت چیز خوبی برای زنان نیست درحالی که ما ‏جاه طلب نبوده ایم و نیستیم و طرح سهمیه‎ 30‎درصدی در راستای دفاع از حقوق انسانی همه افراد جامعه بالاخص زنان ‏بود چرا که‎ ‎زنان به سبب محرومیت های تاریخی نیاز بیشتری به حمایت های قانونی دارند‏‎.‎

خانم بهروز هم ماده 23 لایحه حمایت از خانواده را “مغایر با حفظ کیان‎ ‎خانواده و سبب گسست بنیان خانواده و در اصل ‏مخالف با نص صریح قرآن” دانست و گفت:‏‎ ‎دولت که مدعی است این لایحه به نفع نهاد خانواده است چه توضیح منطقی ‏در این خصوص‎ ‎دارد و اصولا چه منطقی پشت این رفتار خوابیده است. آیا زن انسان است یا موجودی صرفا‏‎ ‎در خدمت ‏نیازهای مرد؟ ‏

به گفته خانم بهروز”دیدگاه دولت فعلی برگرداندن زنها به خانه است”‏‎ ‎اما: دیگر نمی شود زنان را به خانه برگرداند ‏بنابراین برای حضور زنان در جامعه باید‎ ‎فرایندسازی کنیم برای فرایندسازی نیاز به کار فکری داریم. زنان تحصیل ‏کرده باید‎ ‎مربی فکری جامعه شوند تا همه زنان خود را باور کنند‏‎.‎با اینکه مجلس و قانون گذاری برای بهبود وضعیت ‏زنان‎ ‎موثر است اما نباید تنها به این کانال اکتفا کرد. برای تغییر باورها نسبت به زنان‎ ‎در جامعه نیاز به کار تشکیلاتی ‏داریم باید زنان قابلی برای رفتن به مجلس داشته‏‎ ‎باشیم تا توانایی هایشان را در مجلس نشان دهند‎.‎

بهروزی در ادامه طرح های اعزام دختران به خارج از کشور برای تحصیل و اصلاح سهم‎ ‎ارث و همچنین بروز کردن ‏مهریه زنان را از طرح های پیشنهادی خود خواند ودر ادامه ضمن مخالفت صریح با کمپین یک میلیون امضا، گفت: بر ‏اساس اسلام به برابری زنان و مردان درتمام زمینه هایی که اسلام تشخیص داده‎ ‎موافقیم اما ما نیاز به حرکتهایی از ‏جنس حرکتهای غربی نداریم زیر اسلام مافوق‎ ‎دموکراسی است. من با فمینیسم مخالفم و اصولا فمینیسم با فضای حاکم ‏بر ایران در تضاد‎ ‎است.قوانین اسلام حضور زن را در جامعه حذف نمی کند باید قوانین فقهی ما به قانون‏‎ ‎تبدیل شود

الهه کولایی‎ ‎از دیگر سخنرانان این همایش‎ ‎در پاسخ به انتقادات مریم بهروزی از مجلس ششم گفت: در مجلس ششم ‏اگرچه نگاه ما به مسائل‎ ‎اجتماعی زنان بود اما این بدان معنی نیست که از حفظ کیان خانواده غفلت کردیم‎.‎

او نیز در ادامه سخنان خود از حاضرین خواست تا: کسانی را به مجلس بفرستند که جامعه را به عقب‎ ‎بازنگردانند‎.‎

عنوان میزگرد سوم این همایش‎ ‎موقعیت حقوقی زنان در‏‎ ‎ایران و کشورهای اسلامی بود که‎ ‎نسیم سرابندی‎ ‎آن رااداره‎ ‎کرد‎.‎‏ در این میزگردژیلا شریعت پناهی، پژوهشگر دینی قران و نویسنده کتاب “تحلیلی نو به‏‎ ‎حقوق زن از منظر قرآن” ‏ضمن سخنانی، تاکید کرد که: اسلام دین مردسالار نیست‎ ‎اما زبان عربی زبان مردسالاری است مانند زبان فرانسه و ‏المانی بنابراین هرجا که در‎ ‎قران یا ایها الذین امنو، یا ایها الناس امده خطابش عام است و مرد و زن را باهم‎ ‎درنظر می ‏گیرد‎.‎

وی در ادامه سخنان خود، به علل مختلف مشکلات ناشی از تفسیر قران پرداخت و از جمله گفت: در تفاسیر حق ندارید ‏زن و‎ ‎مرد کنید. آیاتی در قران درباره حق طلاق مساوی برای زن و مرد داریم. بر اساس این‎ ‎ایات زن می تواند تنها به ‏سبب کراهت از شوهرش از او با بذل تمام مهریه یا بخشی از‏‎ ‎ان طلاق بگیرد اما برای مرد طلاق دادن زن سخت تر ‏است چرا که باید حکم معرفی کند اما‏‎ ‎زن هروقت که خواست می تواند طلاق بگیرد و بنابراین می بینیم برخلاف قوانین ‏مدنی‎ ‎ایران که طبق تحقیقاتم 90درصد با قوانین مدنی ایران تعارض دارد طلاق گرفتن زن از‎ ‎مرد آسان تر است.‏

وی درباره تعدد زوجات نیز اظهار داشت: در زمانی که عرب عصر جاهلیت هرتعداد که‎ ‎می خواست همسر انتخاب می ‏کرد قرآن ان را به 4 نفر محدود می کند و بعد می گوید به‎ ‎شرط رعایت عدالت وچون نمی توانید عدالت را رعایت کنید ‏بهتر است به یک زن اکتفا‎ ‎کنید.قران می گوید هیچ مردی نمی تواند بین دو زن به عدالت رفتار کند‎.‎

‎ ‎نسرین ستوده: کمپین قانونی است‏‎ ‎

نسرین ستوده، از وکلای کمپین یک میلیون امضا سخنران بعدی‎ ‎این همایش بودکه درباره جایگاه زن ایرانی در خانواده ‏سخنرانی کرد و از جمله گفت:‏‎ ‎جنبش زنان ایران در طول 100 سال اخیر هم به ارتقای کمی و هم کیفی رسیده است ‏هرچند‎ ‎که فشارهای بی سابقه ای را نیز متحمل شده است.‏

او سپس با طرح این پرسش که “چرا جنبش زنان در ایران اوج گرفت و‎ ‎زنان پای هزینه هایی که باید پرداخت کنند ‏نشسته اند” اظهار داشت: این بدین علت است که زنان‎ ‎خواسته های خود را شفاف کرده اند و برای استمرار آن تلاش می ‏کنند. ‏

وی در ادامه به بررسی بخشی از قانون مدنی ایران پرداخت و از جمله تاکید کرد که:‏‎ ‎اولین گام در تبعیض بین دختر و ‏پسر در قانون مدنی ما سن بلوغ متفاوت بین آنهاست و‎ ‎اینکه قانون مدنی ما بین دختر 9 ساله و زن 40 ساله فرقی نمی ‏بیند در حالی که از‏‎ ‎نظرعلم روانشناسی انتظار بیش از حد از بچه نوعی کودک آزاری است و این قانون جامعه‎ ‎ما را به ‏سوی کودک آزاری گسترده سوق می دهد. وی در ادامه افزود: اگر بلوغ فکری زن و‏‎ ‎مرد تا این اندازه متفاوت است ‏پس چرا بر طبق قانون مدنی ما شهادت یک زن به تنهایی‎ ‎قابل قبول نیست؟

نسرین ستوده در ادامه گفت: یکی دیگر از ضعف های قانون مدنی ایران سن‎ ‎ازدواج برای دختر و پسر است در سال ‏‏81 حداقل سن ازدواج برای دختر 13 سال درنظر‏‎ ‎گرفته شد و البته پدر می تواند دختر زیر13 سالش را نیز به شرط ‏دادن حکم از سوی‎ ‎دادگاه شوهر دهد. و این مسئله ای است که در روستاهای ایران شایع است.‏

وی افزود:‏‎ ‎در همه جای دنیا قاچاق زنان با عقد ازدواج اتفاق می افتد در کشورهایی که سن ازدواج‏‎ ‎در انها پایین است ‏دختران به راحتی قاچاق می شوند‏‎.‎

وی همچنین گفت: قانون تعدد زوجات و صیغه سبب بالا رفتن نرخ جنایت، همسرکشی و سایر آسیب های اجتماعی می ‏شود‎.‎

ستوده سپس در ادامه سخنان خود به بچه های حاصل ازتولد ازدواج های موقت اشاره کرد و اینکه این‎ ‎فرزندان اگر ‏بزهکار شوند نباید تعجب کرد. ‏

خانم ستوده در پایان اظهار داشت: کمپین یک میلیون امضا کاملا‎ ‎قانونی است و قصد آن هم تحویل امضاها به مکانی ‏است که منشاءقانون گذاری و تغییر‎ ‎قوانین است‎.‎

‎ ‎شهلا اعزازی: مخالفت عمومی با ازدواج موقت‏‎ ‎

دکتر شهلا اعزازی جامعه شناس و استاد دانشگاه سخنران بعدی‎ ‎درباره تناسب قوانین با شرایط زندگی خانوادگی در ‏ایران صحبت کرد. وی از جمله اظهار داشت: در تحقیقاتی که به عمل امده مشخص شده است 94درصد دختران و‎ ‎‎84‎درصد پسران موافق یکسان بودن قدرت در خانواده هستند. همچنین 91درصد زنان و مردان‎ ‎مخالف چندهمسری و ‏ازدواج موقت می باشند بنابراین مردم ما به دنبال تشکیل خانواده بر‎ ‎اثر عشق هستند اما دولت ما برعکس ازدواج موقت ‏را برای ارضای نیازهای جنسی مردان‏‎ ‎ترویج می کند و درحالی که مدام سعی در تشویق افراد به ازدواج است ‏‏28درصد جوانان فکر‎ ‎می کنند هرگز قصد ازدواج تا آخر عمرشان را ندارند.72درصد جامعه وظیفه زن را فقط خانه ‏داری نمی دانند بلکه معتقدند زنان‏‎ ‎باید کار کنند و نان آوری هم کار زن و هم کار مرد است بنابراین دولت موظف است ‏برای‎ ‎همه افراد امکان اشتغال را فراهم کند چرا که در عصر حاضر خانواده برپایه عشق شکل می‎ ‎گیرد نه تامین معاش ‏این تفاوتی است که خانواده مدرن با خانواده ماقبل صنعتی که‏‎ ‎ازدواج به سبب تولید صورت می گرفت دارد بنابراین ‏دولت باید شکاف بین قوانین با‎ ‎واقعیت جامعه را در حال حاضر پرکند‎.‎

دکتر اعزازی در ادامه گفت: اگر تاکید دولت بر محیط گرم خانواده است‏‎ ‎باید قوانینی تصویب کند که این محیط را تهدید ‏نکند زمانی کانون خانواده گرم است که‏‎ ‎خانواده ترکیب زن، مرد و فرزندان باشد نه ترکیب مرد، زنان و فرزندان. چنین ‏ترکیبی به‏‎ ‎ایجاد ناهنجاری در جامعه می انجامد‏‎.‎

وی همچنین گفت: هر اندازه دولت متوسل به راه حل های سنتی برای حل‏‎ ‎مشکلات جامعه کنونی شود نه تنها سبب ‏تشدید مشکلات می شود بلکه مشکلات دیگری بوجود‏‎ ‎می آید‎.‎

‎ ‎ناهید کشاورز: اعتراض به نقض حقوق‎ ‎

ناهید کشاورز، د انشجوی دکترای جامعه شناسی با توجه به نزدیکی این روز با صدمین سال 8 مارس روز‏‎ ‎جهانی زنان ‏به تلاش هایی اشاره کرد که در طی این صد سال در جهان برای تغییر شرایط‎ ‎زندگی زنان و ایجاد نظمی انسانی تر ‏صورت گرفته است: وقتی که به تلاش های فمینیست‎ ‎ها در صد سال پیش و نیز به تلاش های نسل های بعدی در سال ‏های 1920 برای دستیابی به‏‎ ‎حق رای و برابری حقوقی نگاه می کنیم می بینیم که این زنان با موانع سترگی روبرو‏‎ ‎بود ‏ه اند ولی با کوشش و ایمان به ضرورت تغییر شرایط توانسته اند، دشواری ها را پشت‏‎ ‎سر نهند و برابری زن و مرد را ‏در عرصه هایی متحقق کنند و فرهنگ برابری خواهانه را‏‎ ‎در بخشی از جهان به فرهنگ مسلط تبدیل کنند. مبارزات ‏زنان برای برابری و بهبود شرایط‎ ‎زندگی زنان، در این گوشه از جهان هم از قدمتی طولانی برخوردار است. اسناد ‏تاریخی‎ ‎نشان دهنده تلاش پیگیر زنان در سال های انقلاب مشروطه و حتی پیش از آن است. این‎ ‎زنان چه می خواسته ‏اند؟ دستیابی به آموزش، تغییر برخی قوانین ظالمانه و تغییر عرف‎ ‎سرکوبگری که زنان را نیمه پست بشر می دانست.‏

‏ وی آنگاه به نقض گسترده حقوق زنان در فردای‎ ‎بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: زنان اولین گروه هایی بودند که به ‏تهاجم به حقوق خود‎ ‎و نقض آزادی های فردی اعتراض کردند. این اعتراض ها البته در جامعه آن روز ایران‎ ‎نادیده ‏گرفت شد و حتی برخی از نیروهای “ترقی خواه” که با برابری حقوقی زنان در‏‎ ‎تئوری مخالفتی نداشتند اما مسائل زنان ‏را در آن زمان حاشیه ای می دانستند و از زنان‏‎ ‎در آن زمان حمایت نکردند. سرکوب های بعد و شرایط جنگی کشور ‏صدای زنان را به حاشیه‎ ‎برد. در این دوره به دلیل لغو قانون خانواده شرایط آنومیکی بر سیستم دادرسی کشور‏‎ ‎حاکم ‏شده بود و این امر برخی از زنان نزدیک به حکومت را که وضعیت اسفبار حقوقی زنان‏‎ ‎را می دیدند به اعتراض ‏برداشت و نشریات آن روز مانند زن روز گوشه هایی از مشکلات‏‎ ‎این زنان را نشان می دهد‏‎.‎

وی سپس با اشاره به تغییر فضا بعد از جنگ و تلاش دوباره زنان در حاشیه قرار گرفته‎ ‎برای ترویج بحث حقوق زنان، ‏گفت: این تلاش ها به گسترش صدای زنان در مطبوعات‏‎ ‎منجر شد که نشریه زنان مهمترین نشریه برای پژواک صدای ‏حق خواهانه زنان در این دوره‎ ‎است. ‏

وی به دوران دوم خرداد هم اشاره کرد و اینکه: اگر چه رئیس جمهور خاتمی با وجود طرح‏‎ ‎بحث شایسته سالاری هیچ ‏زنی را به کابینه خود به عنوان وزیر راه نداد اما مسلط شدن‎ ‎گفتمان دمکراسی خواهی، حقوق بشر و جامعه مدنی به ‏زنان این فرصت را داد تا هر چه‎ ‎بیشتر به گسترش گفتمان برابری خواهی در جامعه بپردازند. آنان در این فضا تلاش ‏کردند‎ ‎با گسترش انجمن ها و تشکل های مستقل خود به طرح مسائل زنان بپردازند و از سال 84 و‏‎ 85 ‎با گسترش کمپین ‏های مختلف در حوزه زنان و به ویژه در کمپین یک میلیون امضاء‎ ‎خواسته های خود را به طور مشخص مطرح کنند و ‏در عرصه ملی این خواسته ها را مطرح‎ ‎کنند.‏

‏ ویدر پایان سخنان خود کمپین یک میلیون امضاء را مدل موفقی برای گسترش خواسته های برابری خواهانه‏‎ ‎حقوقی ‏زنان در سراسر ایران دانست.‏