عضو کانون معلمان: از گسترش اعتراضات معلمان درسال تحصیلی می‌ترسند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت دو فعال صنفی در مصاحبه با محمد حبیبی

در ادامه ایجاد محدودیت‌ برای فعالان معلمان در ایران، یک عضو دیگر هیات مدیره کانون صنفی معلمان و یک فعال صنفی مستقل با حکم دادگاهی در تهران بازداشت شدند. محمد حبیبی، از اعضای کانون صنفی معلمان تهران در مصاحبه با روز می‌گوید به نظر می‌رسد بازداشت این افراد در راستای نگرانی از گسترش اعتراضات معلمان در آغاز سال تحصیلی جدید صورت گرفته باشد.

به گزارش وبسایت معلم و کارگر، محمدرضا نیک‌نژاد از اعضای هیات مدیره کانون صنفی معلمان تهران و مهدی بهلولی از فعالان صنفی مستقل، صبح روز دوشنبه، ۹ شهریورماه، با مراجعه ماموران امنیتی به منازل آنها در تهران بازداشت شده‌اند.

این وبسایت به نقل از خانواده بازداشت‌شدگان نوشته است که ماموران با حکم شعبه دو بازپرسی اوین (مقدس اردبیلی)، با ورود به منزل، اقدام به تفتیش خانه و ضبط وسائلی مانند رایانه و گوشی همراه کرده‌اند.

براساس این گزارش، هنگام مراجعه ماموران به منزل محمدرضا نیک‌نژاد، وی در خانه نبوده و با تماس تلفنی ماموران حاضر در منزل برای بازداشت فراخوانده شده است.

از محل نگهداری این فعالین اطلاع دقیقی در دست نیست.

محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان تهران در این ارتباط به روز می‌گوید:‌ “بعد از سی و یکم تیرماه، در شهرستان‌ها، احضار فعالین صنفی به حراست‌ها و اداره اطلاعات شروع شد. آنچه در همه این احضارها مشترک بود، نگرانی نهادهای امنیتی از گسترش اعتراضات در آغاز سال تحصیلی جدید بود. به نظر می‌رسد بازداشت اخیر دو فعال معلمان هم در همین راستا صورت گرفته باشد.”

آقای حبیبی می‌گوید احتمال دارد این اقدام برای ایجاد هراس و بازدارندگی برای تجمعات احتمالی مهرماه صورت گرفته باشد.

به گفته این فعال صنفی: “محمدرضا نیک‌نژاد و مهدی بهلولی، هر دو از فعالان غیرسیاسی و کاملا صنفی کانون صفنی بوده و در عرصه رسانه و روزنامه‌های داخلی هم به شدت فعال بودند.”

 

اعتراض به کالایی شدن آموزش

طی یک سال گذشته همزمان با شدت گرفتن اعتراضات صنفی معلمان در سراسر کشور، احضار، بازداشت و محدودیت‌های فراوانی بر فعالان معلمان تحمیل شده است. از جمله اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه، ۶ تیرماه، پس از آنکه جهت ابلاغ حکم ممنوع الخروجی به شعبه ۶ دادسری اوین مراجعه کرد، بازداشت شد.

آقای عبدی پیشتر در بند ۲ الف زندان اوین، از بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران، نگهداری می‌شد اما روز سه‌شنبه،‌ ۳ شهریور ماه یک منبع مطلع از وضعیت او به روز گفت که دبیر کل کانون صنفی معلمان تهران به اندرزگاه شماره ۸ زندان اوین منتقل شده است. آقای عبدی طی یک تماس تلفنی گفته بود از این پس با سهولت بیشتری به تلفن دسترسی خواهد داشت و می‌تواند به روال هفتگی زندان با بستگان خود ملاقات کند.

دلیل عمده اعتراض یک سال گذشته معلمان، مطالبات صنفی و به ویژه طرح رتبه‌بندی است که دولت در اسفندماه ۹۳ تصویب کرد و معلمان آن را”تبعیض آمیز” می‌دانند.

به گفته محمد حبیبی، عضو کانون صنفی معلمان تهران “عمده مطالبات مربوط به معیشت و تفاوت بارز میان دستمزد دریافتی و خط فقر رسمی کشور و همچنین اعتراض به کمبود امکانات آموزشی و عدم توجه مسئولان آموزشی به کاهش کیفیت آموزش در مدارس است.”

آقای حبیبی می‌گوید فعالان کانون صنفی معلمان همچنین به “خصوصی‌سازی در مدارس و کالایی شدن آموزش” معترض هستند.

 معلمان ایرانی سال گذشته قبل از شروع تجمعات، با امضای طوماری خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به “برخوردهای سیاسی با مشکلات معیشتی” اعتراض کرده بودند.

شش هزار امضا کننده این طومار خطاب به رئیس مجلس نوشته بودند: “بیشتر معلمان در ایران در تامین نیازهای اولیه زندگی‌ خود درمانده‌اند، زیر خط فقر به سر می‌برند، به منزلت‌شان آسیب رسیده است و انگیزه‌های شغلی خود را از دست داده‌اند”.

 

پرونده سازی جدید برای رسول بداقی

فعالان حقوق معلمان در خرداد ماه ۹۴ اعلام کردند که با وجود اعتراض‌ها و اعتصاب‌های اخیر تغییری در وضعیت معلمان ایجاد نشده است.

آنزمان هاشم خواستار، فعال صنفی به روز گفته بود: “به هیچ عنوان گشایشی صورت نگرفته است. گوش‌هایشان را کر کرده‌اند، ولی این شرایط نمی‌تواند استمرار پیدا کند.”

 او اما افزوده بود “معلمان در برابر این تبعیض‌ها ایستادگی خواهند کرد، همانطور که معلمی مانند رسول بداغی شش سال است به خاطر کوتاه نیامدن از حقوق خود و سایر معلمان متحمل حبس شده است”.

رسول بداقی، از سال ۸۵ به دلیل فعالیت‌های صنفی در زندان به سر می‌برد.

او با وجودی که پنج سال دوران محکومیت خود را سپری کرده همچنان در شرایط بلاتکلیفی در زندان اوین به سر می‌برد.

بنا بر اظهارات همسر این فعال صنفی زندانی که سایت حقوق معلم و کارگر منتشر کرده بود، در جریان ملاقات اخیر مشخص شده که پرونده جدید بداقی با اتهام اخلال در امنیت نظام به شعبه بیست وهشت دادگاه انقلاب ارسال شده و زیر نظر قاضی مقیسه درحال رسیدگی است.