نگرانی ها از بروز مشکل در بوشهر

نویسنده

» گزارش اورشلیم پست از تناقض گوئی هائی درباره نیروگاه هسته ای

سفیر تهران در مسکو گفت، نیروگاه هسته‌ای ساخت روسیه ایران با مشکلات فنی در ژنراتورش مواجه شده که متخصصان در حال برطرف کردن آن هستند.

محمودرضا سجادی سفیر ایران گفت، مشکل نیروگاه بوشهر- که اواسط ماه مه در زمان بازرسی آژانس تعطیل شد – هیچ ارتباطی به زلزله قدرتمند دو ماه پیش در این منطقه ندارد.

او چند روز پس از این‌که کشورهای حاشیه خلیج فارس در نشست آژانس هسته‌ای از ایران خواستند نسبت به ایمنی نیروگاه بوشهر پس از زلزله اطمینان بدهد، در این زمینه صحبت کرد.

این نیروگاه، در ساحل خلیج فارس، برای کشورهای نزدیک مایه نگرانی است: اگر تشعشعاتی از این نیروگاه ساطع شود می‌تواند به سمت دوحه پایتخت قطر و بنادر اصلی صادرات نفت امارات متحده عربی بیاید.

اوایل امسال، گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای حاکی از آن بود که ایران به بازرسانی که اواسط فوریه و باری دیگر در ماه گذشته به ایران رفته‌اند اطلاع داده که این نیروگاه تعطیل شده است، اما جزئیات دیگری ارائه نکرده است.

سجادی در یک کنفرانس خبری بدون عنوان زمان این اتفاق گفت: “تنها مشکلی که برای نیروگاه بوشهر پیش آمده مربوط به ژنراتور آن است. ما با متخصصان روسی به دقت روی این موضوع کار می‌کنیم.”

ایران به تکرار نگرانی‌ها در مورد این نیروگاه را که پس از دهه‌ها تاخیر در سال 2011 شروع بکار کرد رد می‌کنند. ایران و شرکت روسی که نیروگاه بوشهر را ساخته است گفته‌اند نیروگاه از زلزله ماه آوریل آسیبی ندیده است.

یکشنبه گذشته، علی اکبر صالحی، وزیرامورخارجه، اظهارات مبتنی بر اینکه این حادثه طبیعی توانسته پایداری نیروگاه را تحت تاثیر قرار دهد، رد کرد.

رسانه‌های رسمی ایران به نقل از او گزارش داده‌اند: “تبلیغات برخی از کشورها در مورد نگرانی در مورد ایمنی نیروگاه بی‌پایه است.”

در ماه آوریل، زلزله 6.1 ریشتری در شهر کاکی در 90 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر، موجب کشته شدن حداقل 35 نفر و زخمی شدن 800 نفر شد. دولت ایران تاکید کرده است که نیروگاه آسیبی ندیده است.

منبع: اورشلیم پست - 10 ژوئن 2013