همصدایی وزارت خارجه با افراطیون

نویسنده
نازنین کامدار

» افخم: رفع حصر به آمریکا مربوط نیست

همزمان با آغاز چهارمین سال حصر رهبران جنبش سبز که با موجی از درخواست ها برای پایان دادن به آن همراه بود، اصولگرایان و جناح تندرو جمهوری اسلامی، بیانیه وزارت امورخارجه آمریکا در خصوص وضعیت میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را به بهانه ای برای دور جدید اهانت به آنها و تحت فشار گذاشتن دولت روحانی تبدیل کرده اند.

در همین راستا روزگذشته روزنامه های جوان و کیهان، از زبان چند نماینده عضو جبهه پایداری خواستار واکنش وزارت خارجه در این خصوص شدند و ادعا کردند که آمریکا در صدد تکرار سناریوی “فتنه ۸۸” در ایران است.

در همین حال، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از یافتن “راه حل منطقی” در این خصوص سخن گفته و البته به آمریکا حمله کرده است؛ سخنانی که به تیتر نخست اغلب روزنامه های اصلاح طلب در روز گذشته تبدیل شد.

او در نشست خبری خود با رسانه های داخلی گفته است: “باید این موضوع (رفع حصر) از طریقی که انجام شده دنبال شود و شورای عالی امنیت ملی باید این موضوع را دنبال کند؛ پس در اختیار دولت است و شورای عالی امنیت ملی باید نظرات مختلف و شرایط کشور را ببیند و بسنجد و در مورد آن عمل کند و باید تصمیم سنجیده‌ای گرفت”.

او افزوده است: “صحبت‌هایی که در مورد لزوم رفع حصر موسوی و کروبی توسط وزارت خارجه آمریکا امروز زده شد نیز حرف‌های گزافی است و آنها حق این را ندارند که در مسائل داخلی ما دخالت کنند و این اظهارنظرها نیز نشان و نمود دخالت در امور داخلی است”.

گفتنی ست علی لاریجانی در حالی دولت را مسئول اصلی پرونده رفع حصر از رهبران جنبش سبز دانسته که حسن روحانی به تازگی از ناتوانی دولت در رفع این بحران خبر داد و اردشیر امیرارجمند نیز در اظهاراتی خواستار اعلام نظر شفاف دولت در این مورد شد تا افکار عمومی شخص آیت الله خامنه ای را “عامل اصلی” این حصر بشناسد و دولت بی دلیل قربانی خواسته های وی نشود.

اما در کنار موضع لاریجانی، تندرو ها در کیهان و جوان و فارس نیوز، موج تازه ای از فشار به وزارت خارجه را با چاشنی توهین به رهبران جنبش سبز آغاز کرده اند.

در این میان،روزنامه جوان که به نیروهای امنیتی وابسته است، در گزارش اصلی خود با عنوان “مذاکره، تهدید و اکنون مداخله “، می نویسد: “روزگذشته وزارت امور خارجه امریکا به لطف دیپلماسی تمام لبخند در بیانیه‌ای رسمی و تهدیدآمیز برای سومین سال حصر خانگی سران فتنه را خواهان شده است. راهبرد نهایی امریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی«براندازی» هست و در پرونده‌های هسته‌ای هم «برچیده شدن تاسیسات هسته‌ای» بوده و چهار مولفه آمده هم مقدماتی جهت رسیدن به این اهداف قلمداد می‌شود، اما باید گفت که گفتار و رفتار کنونی سیاسیون امریکایی یادآور ادبیاتی است که مقامات این کشور در مقابل مستعمرات خود در گذشته اتخاذ می‌کردند و در صورتی که سکوت تأمل‌برانگیز دولتمردان در مقابل تحقیرها، تهدیدات و مداخلات طرف غربی در امور داخلی ادامه یابد، چه بسا پا را از این هم فراتر نهاده و عباراتی را بر زبان جاری کنند که شایسته ملت ایران نبوده و در تاریخ به عنوان سندی موثق - که دال بر عقب نشینی اعتدالیون از حقوق ملت می‌باشد–ثبت شود. بهتر است دولتمردان تنها دیپلماسی را خلاصه به مذاکره، صبحانه کاری و لبخندهای پیاپی در عالم سیاست ندیده و در مقابل رفتارهای غیر‌دیپلماتیک و وقیحانه امریکایی‌ها پاسخ قاطعانه و درخور توجهی جهت ارتقای غرور ملی و دفاع از استقلال نظام داده تا همگان بیش از گذشته مطمئن شوند که دیپلمات‌های خندان اعتدالیون در کار دیپلماسی تک بعدی نبوده، روحیه شجاعت و ایستادگی داشته و توانایی‌های بسیاری در این حوزه دارند”.

روزنامه کیهان نیز، به نقل از محمدکاظم انبارلویی می نویسد: “ما همواره این موضوع را مطرح می‌کردیم که سران فتنه به اجانب وابسته هستند و از آنها خط می‌گرفتند ولی عده‌ای بی‌محابانه این موضوع را تکذیب می‌کردند اما امروز بعد از ۴ سال دستگاه سیاست خارجی آمریکا با انتشار بیانیه مداخله‌جویانه‌اش رسماً صحبت‌های ما را در این خصوص تأیید کرد. دشمن در حال بازتولید فتنه ۸۸ است و این موضوع را از طریق رفع حصر سران فتنه دنبال می‌کند و متأسفانه عده‌ای هم در داخل در خط آمریکا همین سیاست را دنبال می‌کنند و به نظرم این یک آرزو و سرابی دست‌نیافتنی برای آنهاست. مردم ما در قیام ۹ دی موضع نهایی خودشان را نسبت به سران فتنه اعلام کردند و آنها هرگز اجازه بازتولید نمونه‌ای از فتنه ۸۸ را نخواهند داد. بیانیه وزارت خارجه آمریکا در واقع یک سند و کد دیگری درباره ارتباط جریان فتنه ۸۸ با آمریکا است. جریانی در داخل کشور نیز همگام با آمریکا این قضیه را دنبال می‌کند که جای تأمل دارد چرا که آنها در واقع همراه با دشمن شماره یک ملت ایران، بحث رفع حصر را دنبال می‌کنند”.

فردی به نام مجتبی شاکری هم که کیهان وی را “یک عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی” معرفی کرده گفته است:” دستگاه دیپلماسی باید پاسخ کوبنده‌ای به طرف آمریکایی بدهد. دستگاه دیپلماسی نباید از مردم فاصله بگیرد چرا که مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن همواره آمریکا را شیطان بزرگ دانسته و شعار مرگ بر آمریکا سر دادند بنابراین دستگاه دیپلماسی نیز باید استکبارستیزی را در اعمال خود نشان دهد و این امر پسندیده‌ای نیست که شفاف‌سازی دستگاه دیپلماسی آمریکا نسبت به ایران بیشتر باشد”.

مجتبی ذوالنور هم گفته است: “در دوران فتنه که موسوی و کروبی سردمدار این جریان بودند آمریکا با همه امکانات خود از آنها حمایت کرد و حتی در فضای سایبری نتوانستند از یک شبکه اجتماعی برای حمایت از این جریان بگذرند و تعمیر توییتر را به تاخیر انداختند. از بینات اشتباه سران فتنه این بود که در سال ۸۸ فاصله خود را با دشمن مشخص نکردند در حالی که رهبری بر این امر تاکید داشتند و حتی فرمودند مگر برخی چه غلطی کردند که رئیس‌جمهور آمریکا از آنها حمایت می‌کند؟ اقدام اخیر وزارت امور خارجه آمریکا در حمایت از سران فتنه، محک خوبی برای خدمات آنها به دشمن است”.

مهدی فضائلی، مدیر مسئول روزنامه جوان و فردی که گفته می شود در جریان بازجویی های سال ۸۸ حضور داشته نیز به کیهان می گوید: “انتظار داریم وزارت خارجه کشورمان واکنش صریح و قاطعی در قبال این موضع‌گیری آمریکا داشته باشد. بیانیه وزارت خارجه آمریکا در واقع یک سند و کد دیگری درباره ارتباط جریان فتنه ۸۸ با آمریکا است. آمریکا در حالی از پوشش حقوق بشری برای چنین دخالت‌هایی استفاده می‌کند که لازم است به آنها یادآوری کنیم اگر نگران حقوق بشر هستند اول تکلیف زندانیان گوانتانامو و وضعیت نامعلوم زندانیانی که در زندان‌های مخفی آمریکا به سر می‌برند را مشخص کنند”.

صادق محصولی، سردار میلیاردی و وزیر کشور دولت احمدی نژادنیز به فارس می گوید: “پیگیری موضوع رفع حصر از سوی برخی جریانات در داخل، نشان‌دهنده همراهی آنها با بیانیه آمریکاست. لازم است مسئولان دولتی و به ویژه رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان نسبت به زیاده‌گویی‌ها و مداخله دشمنان ملت ایران واکنش مناسبی از خود نشان دهند”.

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز هم به فارس گفته است: “بر کسی پوشیده نیست که حامی، کمک‌کننده و مشوق فتنه، غربی‌ها و آمریکایی‌ها بودند و همواره اعلام کردند که از آشوبگران در ایران حمایت می‌کنند. امروز آمریکا برای رفع حصر خدمتگزاران خود تلاش می‌کنند چراکه آنان در راستای اهداف آمریکایی‌ها گام برداشتند. تاکنون با فتنه‌گران براساس رافت اسلامی برخورد شده است که اگر این نبود امروز فتنه‌گران از شرایط دیگری برخوردار بودند”.

به دنبال این فشارها سرانجام مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی گفت: “این بیانیه دخالت در امور داخلی ایران است و مغایر با تعهدات دولت آمریکا ذیل بیانیه الجزایر است. مشروعیت آمریکا برای قضاوت درباره حقوق بشر در سطح جهان به دلایل متعددی زیر سئوال است، حمایت‌های آمریکا از اقدامات ضدحقوق بشری رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا علیه مردم بی‌دفاع افغانستان و هم‌چنین حمایت آشکار واشنگتن از کشورهای ناقض حقوق بشر و استفاده ابزاری از ارزش‌ها و مبانی اخلاقی همه از مواردی است که آمریکا باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشد و لازم است مقامات آمریکا گزارشات رو به افزایش و نگرانی مراجع مستقل درباره افول شدید حقوق بشر در آمریکا را مورد توجه قرار دهند”.