برای دانشجویان هم خوش رقصی انتخاباتی کنید

امید معماریان
امید معماریان

» گفت و گو با بهاره هدایت

بهاره هدایت عضوشورای مرکزی تشکل دانشجویی دفتر تحکیم وحدت در گفت وگو با روز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت دانشجویان زندانی در اوین گفت که اگر برخی “خوش رقصی های انتخاباتی” که شامل رکسانا صابری شد شامل دانشجویان زندانی هم بشود، ممکن است این افراد پیش از انتخابات آزاد شوند، در غیر این صورت امید چندانی به آزادی زودهنگام آنها نیست.

این فعال دانشجویی با نگران کننده خواندن وضعیت برخورد دولت با دانشجویان گفت: برای آزادی مجید توکلی به دنبال وثیقه هستیم. درحال حاضر از میان دانشجویان دانشگاه امیرکبیرچهار نفر به نام های مجید توکلی، مسعوددهقان، عباس حکیم زاده ومهدی مشایخی هم چنان در زندان هستند. آنها تماس مستمری با خانواده های خود ندارند، به نحوی که آقای توکلی تنها سه هفته پیش با خانواده خود در تماس بوده است. همچنین، آقای حکیم زاده هفته پیش بعد از ۸۰ روز بی اطلاعی با خانواده اش ملاقات کرد. آقای دهقان نیز دو سه باری به صورت تلفنی با خانواده اش تماس گرفته است.

وی با اشاره به نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری واحتمال آزادی دانشجویان یاد شده تاکید کرد: مسوولین قول می دهند، اما اینکه چقدر عملی بشود اصلا مشخص نیست. چون که پروژه سال قبل اینها را هم داشتیم. دانشجویان امیرکبیر، که ۱۵ ماه در زندان بودند نیز، هر هفته با قول مثبت مسوولین مواجه می شدند، اما آزاد نشدند.

هدایت در خصوص رابطه خصمانه دولت محمود احمدی نژاد با دانشجویان امیرکبیر گفت: بعد از مراسمی که رییس جمهور دردانشگاه حضور پیدا کرد ومورد انتقاد شدید قرار گرفت، یک خصومت خاصی نسبت به دانشجویان دانشگاه امیرکبیر از سوی دولت احمدی نژاد شکل گرفت. به نوعی که شاهد یک سرکوب بی سابقه دانشجویی هستیم. می بینید که تعداد بازداشت های دانشجویی افزایش بی سابقه ای یافته است. تعداد احکام های کمیته های انضباطی و دانشجویان ستاره دار نیز همچنان قابل توجه است.

عضو شورای مرکزی دفترتحکیم وحدت افزود: از این دولت ما بعید می دانیم که حسن نیتی داشته باشد که بخواهد دانشجویان را قبل از انتخابات آزاد کند، اما اگر این خوش رقصی های نزدیک انتخابات مشمول حال دانشجویان امیرکبیر هم بشود چیز بدی نیست. همان طور که شامل حال رکسانا صابری شد و ایشان توانست آزادی خود را به دست  بیاورد. این دانشجویان هم حقشان بوده که در دانشگاه فعالیت کنند و اگر حبس و بازداشت وسرکوبی صورت گرفته به خاطر جو فشاری بوده که از سوی مسوولین اعمال شده است. انتظار محبت و لطفی در حق دانشجویان وجود ندارد، بلکه حقی است که باید به آنها برگردانده شود.

این فعال دانشجویی در خصوص اتهاماتی که توسط مسوولین پرونده دانشجویان در رابطه آنها با گروهک سازمان مجاهدین وارد شده بود گفت:  این مساله کاملا مضحک است! چون این گروه، یک گروه منفور وفراموش شده در داخل کشور است. گروهی که با اعمال تروریستی سابقه خیلی ناگواری را در اذهان مردم ایران و خصوصا دانشجویان به جا گذاشته است. فعالیت های دانشجویی در داخل کشور هیچ گونه سابقه ای دررابطه با این گروه ها نداشته است. مواضعی که توسط این انجمن ها اعلام می شود -و مشخصا دانشجویان دانشگاه امیر کبیر- هیچ گونه نزدیکی وهمرنگی با سیاست ها ومواضع آن گروه نداشته ونخواهد داشت. تنها برآورد ما از این اتهام زنی ها این است که آنها می خواهند وجهه این دانشجویان مبارز را تخریب کنند ویک دستاویزی برای مقبولیت این سرکوب ها بخواهند در دانشگاه به دست بیاورند. و گر نه این اتهامات هیچ زمینه ای ازحقیقت ندارد و اصلا خنده دار است.

بهاره هدایت با اشاره به تلاش برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای آزادی دانشجویان زندانی شده اظهار داشت: آقای کروبی نه تنها در فضای انتخاباتی، بلکه طی سالهای گذشته هم پیگیر وضعیت دانشجویان زندانی و فعال مدنی سیاسی بازداشت شده بوده اند. در این زمینه هم پیگیری هایی صورت گرفته است. اما آن هسته سخت حاکمیت که با دانشجویان برخورد می کند مقاومت های خاص خودش را دارد و در این مورد هم هنوز چنین تلاش هایی به آزادی دانشجویان منجر نشده است.