نه از کیروش خوشم می آید نه سینما

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» نماینده غیررسمی مجلس در برزیل گزارش می‌دهد

جام جهانی برای تیم ملی ایران در عصر غم‌انگیز چهارشنبه، چهارم تیر ماه، به پایان رسید، اما ایرانی‌های بسیاری هنوز جام‌جهانی را دنبال می‌کنند؛ از هواداران و کارشناسان فوتبال گرفته تا افرادی که می‌گویند به طور شخصی به برزیل سفر کرده‌اند اما از وضعیت فرهنگی تیمی ملی فوتبال و هوادارانش به مجلس شورای اسلامی گزارش خواهند داد.

 

از دلواپسی رسایی تا لغو سفر نمایندگان

ابتدا قرار بود حمید رسایی به همراه تیم ملی فوتبال ایران و با هزینه مجلس به برزیل اعزام شود. اما درز نامه‌ای با سربرگ “اداره تشریفات مجلس شورای اسلامی” به رسانه‌ها که حمید رسایی و مهدی شافعی، “کارشناس و دبیر کمیته ارتقاء سلامت اداری” را معرفی کرده بود، جنجال بسیار بپا کرد. در این نامه خطاب به وزارت امور خارجه، برای این دو نفر “گذرنامه‌های سیاسی، خدمت و یادداشت جهت اخذ روادید” درخواست شده بود.

علاوه بر رسانه‌‌ها، حتی برخی نمایندگان مجلس هم به سفر رسایی اعتراض کردند و خواستار روشن شدن ربط او با فوتبال و تیم ملی شدند. در نهایت کار به آنجا کشید که رسایی اعلام کرد به “دلایل شخصی” به برزیل نمی‌رود. سپس اعلام شد که حسین آذین، نماینده رفسنجان و رییس کمیته فرهنگی کمیسیون اصل ۹۰ جایگزین رسایی خواهد شد که او هم با دستور رییس مجلس از این سفر منع شد.

اما پس از بازگشت تیم ملی خبر رسید که یکی دو نماینده‌ از مجلس در آنجا حضور داشته‌اند. رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس توضیح داد که هیچ نماینده‌ای را به برزیل اعزام نکرده است و اگر از منصوبان این کمیسیون هم کسی در برزیل حضور داشته، با هزینه شخصی خودش رفته. با پیگیری وبسایت تدبیر مشخص شد که این دو نماینده غیررسمی، یکی همان مهدی شافعی، دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری بوده و دیگری عبدالرحمان شاه‌حسینی، مشاور کمیسیون.

شافعی با این وبسایت مصاحبه‌ای هم انجام داده و ضمن تاکید بر انجام سفر با هزینه شخصی، مدعی شده که گزارشی از وضعیت فرهنگی، فوتبالی و اقتصادی ایرانیان حاضر در برزیل به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه خواهد کرد. مصاحبه صریح او حاوی نکات جالبی است که از شلوارک پوشیدن هنرمندان حامی تیم ملی تا انتقاد به سرمربی تیم ملی را دربرمی‌گیرد.

 

هوا سرد بود و کسی برهنه نبود!

“تا چهارشنبه صبح قرار بود که من و آقای رسایی از طرف مجلس برویم، حتی برگ ماموریت هم خورد و کارها انجام شد. اما رییس مجلس تشخیص داد و مطرح کرد که از طرف مجلس کسی نرود. آقای رسایی هم به شخصه تصمیم گرفت که نرود وگرنه اگر ایشان می خواست آقای لاریجانی مخالفت نمی کرد. من هم چون خودم فوتبالیست بودم، انتخاب شدم و بلیط فیفا داشتم و به این سفر رفتم.” این بخشی از توضیحات مهدی شافعی (عکس: 1، 2 ) برای رفتن به سفری است که ۳۲ میلیون تومان برایش هزینه داشته ولی “برای رضای خدا” به مجلس گزارش خواهد داد.

و اما اظهارنظر جالب او درباره هنرپیشگانی که در قالب طرح “یار دوازدهم” و برای حمایت از تیم ملی به برزیل رفتند: “من در عمرم سینما نرفتم و از آنان خوشم نمی آید، من اصلا بهشان نگاه هم نمی‌کردم.”

 البته او اساسا با بازیگران رابطه خوبی ندارد و این موضوع ربطی به شلوارک پوشیدن یا نپوشیدنشان ندارد: “وقتی شیوه پوششان به آن شکل است باید بروم و به آن ها بگویم که با این پوشش نگردید؟ طرف در خیابان شلوارک می پوشد، دوست دارد و روحیه اش به همین شکل است… من به شخصه دوست ندارم. اما اینها دوست دارند روی آنتن باشند و همه به آنها نگاه کنند.”

او گفته که خودش مثل اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و سردار آجرلو، اکثرا کت و شلوار می‌پوشیده چون “الان نیمکره جنوبی در زمستان است و هوا سرد بود، اکثرا لباس به تن داشتند و برهنه نبودند.”

از او درباره عکسی از محمدرضا شریفی‌نیا که بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته پرسیده شده و این همکار کمیسیون اصل ۹۰ پاسخ داده است: “من آن عکس را ندیده‌ام. این حرکت به شخصه برای من قابل قبول نیست چون روحیه سنگینی دارم… از این بشر[شریفی‌نیا] خوشم نمی‌آید. حتی در جاهایی هم که او را می دیدم حالت بدی نسبت به او داشتم.”

او تاکید کرده که زنان بازیگر “همه چیز” را رعایت می‌کردند اما منتقد کارهای “هول هولی” طرفداران تیم ملی در برزیل است؛ از بی‌برنامگی‌شان برای خرید بلیط که بلیط ۱۹۰ دلاری را چند هزار دلاراز فدراسیون خریده‌اند تا گران خریدن اجناس به طوری که در بازگشت، ۳۰ تا ۶۰ کیلو اضافه بار داشتند!

این نماینده غیررسمی مجلس گفته که اجازه تذکر دادن داشته و نمی‌شد هم که تذکر ندهد: “من به چند نفری تذکر دادم و گفتم که آبرو و شان و حیثیت ما را حفظ کنید… افرادی زیاد می گفتند و می‌خندیدند. یکی با صدای بلند موزیک گوش می داد و به او تذکر دادم که این کار را نکند. به طور کل از این قشر بازیگر خوشم نمی آید. شئونات را رعایت می کردند اما چون الگوی جوانان مملکت ما هستند، به نظرمن می‌توانستند سرسنگین‌تر از این باشند.”

دبیر کمیته ارتقای سلامت اداری کمیسیون اصل ۹۰، به موضوعات فنی فوتبال هم ورود کرده است: “زمانی که کیروش برای تمدید قرارداد خود ۸ میلیارد می خواهد، خوب معلوم است که با ۲ میلیارد آقای فرکی را می آورند، بهترین مربی هم هست… کیروش مغرور است، فرکی بچه مسلمان و مثبت است.”

او تاکید کرده که سرمربی تیم ملی هیچ زحمتی برای این تیم نکشیده و تیم ملی هم هیچ پیشرفتی نداشته است: “همین نیروها را اگر اجازه داده بودند آقای قلعه‌نویی جذب کند وضع بهتر بود. الان آقای کفاشیان به نسبت آن زمان دیدش باز شده و اجازه جذب این نیروها را داد. در ضمن این موضوع مربوط به جام جهانی است بگذارید جام ملت های آسیا بیایدهیچ کدام از این افراد شرکت نمی کنند.”

شافعی اما طرفدار حضور زنان در ورزشگاه‌هاست: “در همه ورزش ها باید خانم ها هم بتوانند به ورزشگاه بروند و حق طبیعی آن ها است. من محدودیت در این مورد را ظلم به خانم ها می دانم. منتهی جایگاه مشخص کنند و فرهنگ سازی شود. حتی حضور خانم ها جلوی فحاشی کردن آقایان در استادیوم ها را هم می گیرد. در همین بازی های برزیل هم من خود شاهد بودم که یک مرد ایرانی می خواست فحاشی کند و به دلیل حضور بانوان فورا جلوی خود را گرفت.”

 

رعایت آداب اسلامی در برزیل

حسین آذین، نماینده جانشین رسایی در روزهایی که هنوز سفرش به برزیل لغو نشده بود، به صراحت دلایل حضور نمایندگان اعزامی مجلس را شرح داده بود: “مجلس باید بر تمام مسائل نظارت کند. بحث حضور ایران در جام جهانی نیز یک مساله عظیم بین‌المللی است. البته دلیل اعزام نماینده از کمیسیون اصل ۹۰ تنها بحث فساد در فوتبال نیست، بلکه مهم‌ترین مساله رعایت مسائل فرهنگی و آداب اسلامی در برزیل است.”

او تاکید کرده بود: “ما نمی‌توانیم به راحتی از بحث‌های نظارتی بگذریم. ما باید به طور کامل به تمامی اقدام‌های تیم ملی و حتی هنرمندانی که تیم ملی را در سفر به برزیل همراهی می‌کنند نظارت داشته باشیم تا خدایی نکرده کاری خلاف آداب اسلامی و ایرانی صورت نگیرد. از سوی دیگر ما برای نظارت بر تماشاگران ایرانی نیز برنامه‌ریزی دقیقی داریم و حتما آن را اعمال خواهیم کرد.”

حالا شافعی، همکار کمیسیون اصل ۹۰ به جای نمایندگان عضو این کمیسیون به برزیل رفته و به گفته خودش گزارش جامعی هم تهیه کرده است. آیا در گزارش او به مواردی از کارهای “ خلاف آداب اسلامی و ایرانی” که مورد توجه حسین آذین بود، اشاره شده است؟ آیا این گزارش در آینده تبعاتی برای بازیگران همراه تیم ملی و یا حتی فدراسیون فوتبال به دنبال خواهد داشت؟ فعلا برای پاسخ به این سئوالات زود است اما لااقل مشخص شده که دلواپسی حمید رسایی و سایر نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ از چه مواردی بوده است، مواردی مثل پوشش ایرانی‌ها و سرسنگین بودن یا نبودن بازیگرانِ همراه.