گزارش

نویسنده
پرستو سپهری

روشنایی در تاریکی…

عکاسی در نور کم از سوژه های متحرک گاهی اوقات محدودیتی جدی در کار عکاسان ایجاد می کند. کاهش نور محیط، عکاس را وادار به استفاده از سرعت کمتر، دیافراگم بازتر ویا حساسیت بیشتر می کند که هرکدام محدودیت ها ویا مشکلات خاص خود را در پی دارد.

 

درعکس های حیمراکرملو سیستم های لرزه گیر دوربین ویا لنز هم برای شکار لحظات عکاسی به سراغ او آمده است. عکاس برای تثبیت تصویر با کیفیت های بالا وشفاف قابل قبول، سرعت شاتر را از حد معینی پایین تر نیاورده است. استفاده از حداقل سرعت های دردسترس در نور کم دراغلب تابلوها نتایج درخشانی را به همراه آورده است.

پانینگ یکی از تکنیک های قابل استفاده برای عکاسی از سوژه ها درنور کم است. دراین روش چنین به نظر می رسد که سوژه های تاریک ثابت است ونورهای حاصله درکادر دوربین گهگاه ثابت و دربرخی موارد متحرک است. اگر بخش هایی از سوژه درجهت و یا با سرعتی متفاوت ازجهت وسرعت های آن حرکت کند درعکس تثبیت نشده واغلب جلوه ای زیبا به عکس می بخشد. امکانی که عکاس به عنوان روش مبدا درتثبیت عکس های خود از نور در نمایشگاه ارائه داده است.

 

استفاده از فلاش هم روشی معمول برای کمک در عکاسی از سوژه های نوری است ولی استفاده نامناسب ازآن همیشه به نتایج دلخواه منجر نمی شود. با دیدن نمایشگاه “تعبیری از نور”می توان به سادگی متوجه شد که هنرمند برای ارائه برخی از فریم های خود از این نوع تکنیک استفاده کرده وگهگاه با استفاده از روش های فتوشاپ سیاه وسفید به نتیجه ای دست یافته که برای مخاطب دل انگیز است. درعکس های حمیرا کرملو متوجه می شویم که استفاده از سرعت های بالا درکاربرد فلاش، تصویر سوژه های نوری سریع را به اصطلاح منجمد می کند. وی با استفاده از پائین بردن سرعت شاتر از مرزبندی مشخص ومتناسب نوری وبا سرعت حرکت امواج ماورایی و اجزای آن، به نتایج قابل قبول و راضی کننده رسیده است که با کمی دقت و سرعت درثبت لحظه صحنه های زیبایی را رقم زده است.

کادربندی های کرملو در تثبیت عکس های موجود اما زیبایی و جلوه خاصی را به هریک از 20 تابلوی موجود در نمایشگاه داده است. شاید بتوان گفت هنرمندانه ترین بخش فریم های این عکاس جوان همین شکل کاری است که متدی است جدید و نو در میان عکاسان حرفه ای وسرمشقی است برای نوآموزان عکس درایران.
نمایشگاه عکاسی حمیرا کرملو تا 20 اسفند ماه ادامه خواهد داشت و در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 11 تا 19 برپا خواهد بود؛ به‌علاوه این نمایشگاه در روزهای پنج‌شنبه نیز از ساعت 17 تا 20 برای بازدید عموم باز است.
گفتنی است، گالری راه ابریشم در خیابان شهید لواسانی (فرمانیه) غربی شماره 103 واقع است.