وقتی به گزارش کیهان اعتماد می کنند

نویسنده
حمید احدی

» دفاع وال استریت جورنال از فرناز فصیحی

به دنبال انتشار مقالاتی دستوری در روزنامه های جناح راست و سایت هایی که گفته می شود به منابع امنیتی نزدیک اند علیه فرناز فصیحی گزارشگر ارشد وال استریت جورنال، این روزنامه در بیانیه ای از همکار خود دفاع کرد و از رسانه های جمهوری اسلامی خواست به گزارش های نادرست خود علیه خانم فصیحی و این روزنامه پایان دهند.

هفته پیش به دنبال انتشار مقاله ای از مایکل لدین در مجله فوربس که این نویسنده آمریکایی درباره ارتباط مقامات دولت آمریکا با جنبش سبز نوشته بود، مقاله ای که در روزنامه های تندرو و محافظه کار به صورت وسیعی منعکس شد نامی از وال استریت جورنال، روزنامه معتبر آمریکایی به میان آمد که همیشه با حساسیت بسیار با خبرهای مربوط به جنبش های مردمی در کشورهای شرق روبرو می شود. این اتهام از زمانی رخ داد که روزنامه کیهان به خطا اشاره مایکل لدین به محافل وال استریت را که به معنای محافل اقتصادی و مالی است به معنای وال استریت جورنال تلقی کرد در حالی که وال استرین نام خیابانی در منتهن نیویورک است و مرکز استقرار شرکت های بزرگ مالی و بورس نیویورک و از همین جهت اسم خاص محافل مالی شده است چنان که رسانه های جهانی هنوز گاهی به جای روزنامه نگاران می نویسند اهل فلینک استریت که خیابانی است در لندن که تا همین چند سال پیش عمده نشریات و خبرگزاری های معتبر جهان در آن جا دفتری داشتند.

خطای کیهان آن جا بود که در توضیح بخشی از مقاله مایکل لدین که ادعا کرده بود چاک شومر، سناتور آمریکایی در زمان تظاهرات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ایران، از طریق فردی در وال استریت با سران جنبش سبز در ارتباط بوده است نوشت “گرچه لدین اشاره‌ای به نام این رابط نمی‌کند اما اندکی دقت نشان می‌دهد به احتمال بسیار قوی این رابط کسی نیست جز همان خبرنگاری که در سال ۸۸ از سوی وال استریت ژورنال مامور سفر به تهران و پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری ایران می‌شود. این خبرنگار که فرناز فصیحی نام دارد دو ماه پیش از انتخابات وارد ایران شده و دست به کار می‌شود و پس از انتخابات نیز گزارش‌های متعدد و مغرضانه‌ای از آشوب‌های خیابانی فتنه‌گران تهیه و منتشر می‌کند. وی در حالی پس از انتخابات ایران را ترک می‌کند که پس از آن به دلیل دو تابعیتی بودن امکان سفر در پوشش عادی را داشته است”.

وال استریت جورنال در آخرین شماره خود در بیانیه ای نوشت: مقاله فوربس به هیچ عنوان به وال استریت ژورنال یا خانم فصیحی ارجاعی نداده‌است. اگر چه بعضی از مطبوعات ایران به صورت دروغ به خانم فصیحی تهمت زدند و به طور غیرعقلانی و غیرمنطقی مدعی شدند که “دوست در وال استریت” که در مقاله عنوان شده است یعنی روزنامه “وال استریت ژورنال.”

جرارد بیکر، سردبیرکل روزنامه وال استریت ژورنال هم به نوشته سایت وال استریت جورنال گفت: “خانم فصیحی خبرنگار ارشد و بسیار موفق روزنامه وال استریت ژورنال است که برای بیش از یک دهه گزارش‌های خبری صحیح و منصفانه‌‌ای از منطقه تهیه کرده‌است. کار حرفه‌ای خانم فصیحی نمونه‌ای بارز از شجاعت، انصاف و روزنامه‌نگاری تاثیرگذار است. او بارها زندگی و امنیت خود را در معرض خطر قرار داده و سال‌های طولانی را در خط اول جنگ‌ها و قیام‌های متعددی گذرانده، تا حقیقت را ثبت کند و همین موضوع این ادعاهای توهین آمیز را رنج‌آورتر می‌کند.”

در بیانیه وال استریت ژورنال آمده که این موسسه یک سازمان خبری مستقل است که تاریخی طولانی و درخشان در گزارشگری دقیق در مقاطع بسیار حساس در منطقه دارد. “ما درخواست می‌کنیم که این رسانه‌ها به گزارش‌های ناصحیح خود علیه خانم فصیحی و وال استریت ژورنال پایان دهند”.

گفتنی است که فرناز فصیحی در سال های اخیر گزارش های جذاب و دقیقی از شرایط ایران در وال استریت جورنال منتشر کرده که نظر محافل سیاسی ایران را به سوی این نشریه معتبر جلب کرده است. خانم فصیحی در گزارش های خود از تهران در دوران جنبش سبز، ضمن نوشته های معتبری به چاپ رساند که در سایر رسانه های معتبر بین المللی هم به عنوان منبع معتبر مورد استفاده قرار گرفت.