حاکمیت آقای خامنه ای، حاکمیت الله شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» بعد از سخنان اخیر رهبر جمهوری اسلامی

واکنش به سخنان روز سه شنبه آیت آلله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته نیز ادامه داشت. چهره های حامی دولت این جمله آیت الله خامنه ای را که “خواص تاثیر گذارموضع خود را شفاف کنند” برجسته وبه استناد آن به مخالفین دولت، از جمله علی اکبر هاشمی رفسنجانی حمله کردند. مدیر حوزه علمیه قم هم صراحتا آیت الله خامنه ای را جانشین امام زمان دانست و گفت: “حاکمیت او حاکمیت الله است.”

روز سه شنبه آیت الله علی خامنه ای طی سخنانی که در واقع مخاطب آن مخالفان دولت احمدی نژاد بود، خواست تا آنها به طور شفاف خط و مرز خود با دشمن را مشخص کنند. او به طور مشخص از هیچ چهره شاخص سیاسی مخالف دولت نام نبرد،اما افزود: در این مورد وظیفه خواص تاثیر گذار بیش از دیگران است.

این سخنان آیت الله خامنه ای با موج گسترده ای از واکنش هایی همراه شد که بعضی از آنها با تاکید بر ولایت مداری، بار دیگر ولایت مطلقه فقیه را “لبیک” گفتند و عده ای دیگر نیز با در نظر گرفتن خطوط قرمز، مواضعی دو گانه اتخاذ کردند.

در این میان مواضع روح الله حسینیان که بار دیگر در قالب حمایت از آیت الله خامنه ای، آیت الله هاشمی را مورد حمله قرار داد، و همچنین سخنان مدیر حوزه علمیه قم در خور توجه بود. واکنش علی لاریجانی و اعتراف او به فضای آشفته سیاسی کشور نیز به دلیل دو گانگی محسوس توجهات را به خود جلب کرد.

 

نفس کشیدن در این فضا

مدیر حوزه های علمیه قم روز گذشته ضمن سخنانی، به حمایت از آیت الله خامنه ای برخاست و فضای سیاسی حاکم بر کشور را یک فضای اللهی خواند و گفت که “افتخار می کند که در چنین فضایی نفس”  می کشد.

به نوشته خبرگزاری فارس، مرتضی مقتدایی که از جمله حامیان دولت احمدی نژاد در حوزه علمیه قم به شمار می رود درادامه سخنان خود افزود:  ”جمهوری اسلامی یکی از نعمت های بزرگ خدا و هدیه اللهی است و جمهوری اسلامی، جمهوری الله است و حاکمیت آن اللهی بوده چرا که ولی فقیه جانشین امام زمان است و حکومت او حکومت الله است و ما در حکومتی زندگی می کنیم که حاکمیت آن از آن خداست.”

مقتدایی که نایب رئیس حوزه علمیه قم و نماینده خبرگان رهبری است، درادامه و در دفاع از رهبر جمهوری اسلامی گفت: “باید محور همه کارها ولی فقیه باشد چون ولی فقیه از نظر ما فصل الخطاب است”.

 

مانور حسینیان

اما سخنان آیت الله خامنه ای بهانه ای هم شد برای روح الله حسینیان، از چهره های حامی احمدی نژاد تا بار دیگر هاشمی رفسنحانی و میرحسین موسوی را مورد حمله قرار دهد. او دراین سخنرانی، محمد خاتمی رئیس جمهور سابق کشور را هم از توهین هایش بی نصیب نگذاشت.

این نماینده تندروی مجلس در سخنرانی طولانی خود جمهوری اسلامی را مقدمه ظهور امام زمان دانست و سپس با تشریح بخشی از حوادث بعد از انتخابات، به مواضع و بیانیه های میرحسین موسوی تاخت و سپس با لحنی انتقادی ابراز امیدواری کرد که هاشمی همان هاشمی دوران انقلاب و یار رهبری باشد.

این نماینده تندروی حامی دولت که اخیرا استعفا داده بود، حمله به میرحسین موسوی راچنین آغازکرد: “متاسفانه این فرد و حامیانش مصاحبه مطبوعاتی راه انداخته و ادعای پیروزی در انتخابات کردند در حالی که گزارشات ارسالی به دفاتر خود وی حاکی از شکست بود. این کاندیدای انتخابات قبل از برگزاری انتخابات در مصاحبه با یک رسانه خارجی در پاسخ به این پرسش که سیاست خارجی ایران را رهبری تعیین می‌کند، شما چگونه می‌خواهید سیاست خارجی را رقم بزنید؟ گفته بود اگر رهبری با چند تظاهرات خیابانی مواجه شود، مجبور است در مقابل خواست ملت عقب‌نشینی و سیاست خارجی را به رئیس جمهور واگذار کند.”

حسینیان که برخی از فعالان سیاسی گفته اند هنگام سخنرانی “تعادل روحی روانی خود را از دست می دهد” سپس با حمله به مجمع روحانیون مبارز، به تجلیل از نقش آیت الله خامنه ای در حوادث بعد از انتخابات پرداخت و افزود: “متاسفانه پس از خطبه تاریخی رهبر انقلاب در نماز جمعه، مجمع روحانیون اطلاعیه بسیار زشتی صادر و مردم را به حضور در خیابان‌ها دعوت کرد و همه دیدند عده‌ای که دنبال بهانه می‌گشتند، فضا را مساعد دیده و انواع جنایت و هتاکی‌ها را در خیابان‌های شهر تهران مرتکب شدند. رهبر انقلاب با تدبیر، درایت، و حوصله تمام‌ تلاش کردند تا اگر شبهه‌ای وجود دارد حل شود ولی اینها دنبال مسائل دیگری بودند چون هیچ دلیل منطقی برای ادعاهای واهی خود نداشتند و با لجاجت تمام در مقابل نظام ایستادند. با تدبیر رهبری مسائل به گونه‌ای پیش رفت که ماهیت فتنه برای همه روشن شد و بسیاری از نقاب‌ها و پرده‌‌ها کنار رفت.”

حسینیان در ادامه، هاشمی را تعزیه گردان آنچه که “جریان فتنه” نامید، خواند و گفت: “ما دلمان نمی‌خواست آقای هاشمی تعزیه‌گردان این جریان باشد و امیدواریم وی همیشه یار رهبری و همان هاشمی انقلاب باشد. ما از آقای سید حسن خمینی نیز انتظار بیشتری داشتیم، از خاتمی نیز به دلیل اعتقادات باطل و غرب‌گرایی او انتظاری نداشته و نداریم. یکی از خطاهای هاشمی این بود که تصمیم اخیر جامعه مدرسین در خصوص مرجعیت صانعی را در تاریخ بی‌سابقه دانست در حالی که خود وی در جریان شریعتمداری از اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خطبه‌های نماز جمعه قدردانی کرده و از آن به عنوان دستاوردی بزرگ یاد کرد. “

 

لاریجانی و اعتراف

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم از دیگروابستگان جناح راست بود که امکان اظهار نظر در مورد سخنان رهبر جمهوری اسلامی را از دست نداد. او این بار هم درادامه مواضع دو گانه خود بعد از انتخابات، به ویژه طی روزهای اخیر، بر خلاف تاکید رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر پرهیز خواص از اتخاذ مواضع دوپهلو، موضعی دو گانه اتخاذ کرد.رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنان روز گذشته خود در جلسه شورای اداری استان مرکزی، ضمن تاکید بر پیروی از رهبری، به فضای آشفته سیاسی و همچنین عدم دارا بودن وزن سیاسی و اجتماعی انتخابات در پی حوادث بعد از آن اعتراف کرد.

رئیس مجلس که در طول ریاست بر مجلس بارها بر سر مسائل درون جناحی با دولت درگیر بوده، اینجا نیز گفت: “انتخابات ریاست جمهوری گذشته از نظر سیاسی و فرهنگی بسیار باشکوه بود و می‌توانست از نظر وزن سیاسی و اجتماعی منشأ تحولاتی برای کشور باشد. عده‌ای برای توجیه خودشان دلایلی را مطرح می‌کنند و مسائل معلول را در صدر می‌آورند، اما دلیلی برای ایجاد آشوب در کشور وجود ندارد.”

او سپس همچون مقتدایی و حسینیان به تجلیل از نقش رهبری پرداخت و افزود: “راهی که مقام رهبری به آن توصیه می‌کنند، باید دنبال شود چرا که افراط‌گرایی در این مسیر سبب دشمنی بیشتر می‌‌شود. سلوک رهبری بر این مسئله استوار است که ایشان نمی‌خواهند تحت حمایت از رهبری، به کسی توهین شود و بارها تاکید کرده‌اند که نظامات کشور باید رعایت شود. همان‌گونه که مقام رهبری فرمودند همه باید به دنبال توسعه کشور باشیم و به آن توجه کرد، چراکه بحث‌های سیاسی جایگاه خود را دارد که نباید اذهان را از تمرکز دور کند.”

لاریجانی بدون اشاره به اینکه منظورش از افراط گرایی چیست و چه کسانی افراطی هستن،در خصوص پیگیری حوادث بعد از انتخابات نیز گفت: “ایجاد فضای آرام و با مودت با مردم امری ضروری برای رسیدن به رشد کشور است، چرا که در فضای آشفته‌ سیاسی،‌ توسعه ایجاد نمی‌شود و باید فضا آرام باشد تا سرمایه‌گذاران تشویق شوند.ما این قضیه را پیگیری کردیم و پیگیری آن از طریق قوه قضاییه را نیز مورد تاکید قرار می‌دهیم که اگر کسی در این مسیر تعدی صورت داده به مجازات خود برسد.”

علی لاریجانی در قبال نتیجه انتخابات و حوادث پس از آن همواره مواضعی دوگانه اتخاذ کرده است. به نوشته منابع حامی دولت او بعد از ظهر روز انتخابات، پیروزی میرحسین موسوی را تبرک گفته بود، اما بعد از اعلام نتیجه از سوی وزارت کشور مدتی سکوت کرد و بعد از آن نیز به حمایت از دولت احمدی نژاد پرداخت در حالی که بارها با احمدی نژاد بر سر برنامه های مختلف و غیر کارشناسی دولت به کشمکش پرداخته است.