حسن میردامادی: پرونده سراج راکد مانده

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» پیگیری ها بی نتیجه است

با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت سراج الدین میردامادی، او همچنان در بند ۲ الف زندانی است و پدرش می گوید پرونده اش را به دلایلی نامعلوم راکد گذاشته اند.

حسین میردامادی، پدر سراج الدین میردامادی و دایی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در مصاحبه با “روز” با انتقاد از راکد ماندن پرونده فرزندش می گوید: خیلی تعلل می کنند، ما نمی دانیم چرا دادگاه او را برگزار نمی کنند که تکلیف اش روشن شود. پرونده اش را راکد گذاشته اند.این مساله برای ما سئوال است که چرا پرونده را راکد گذاشته اند و آیا عمدی در کار است؟ یک مدت که پرونده را توی کشو گذاشته بودند و اصلا همین طور مانده بود بعد که درآوردند باز همین طور راکد مانده و کسی هم نیست که جواب سئوالات ما را بدهد.

از او درباره پی گیری های صورت گرفته در خصوص وضعیت و پرونده فرزندش سئوال می کنم و می گوید: پی گیری های ما از مسئولین نبوده و چیزی از کسی نخواسته ایم و نمی خواهیم. تنها از طریق وکیل اش پیگیر هستیم.در حال حاضر می دانیم که او را از انفرادی درآورده و یک نفررا پیش او آورده اند که نمی دانیم چه کسی است. یکبار هم گوشی خودش را داده اند که با خانم اش در فرانسه صحبت کرده.نهایت پی گیری های ما و تذکراتی که در مصاحبه ها به مسئولان داده بودم نتیجه اش فقط همین بوده.

حسین میردامادی پیشتر در مصاحبه با “روز” گفته بود که سالهاست ارتباطی با خواهر زاده اش، رهبر جمهوری اسلامی ندارد و: “احتیاجی هم به ایشان ندارم و زندگی ساده خودم را دارم. پسرم هم مسئولیت کارهایش برعهده خودش است و هیچ جرمی مرتکب نشده. اصلا سراج هم توقع ندارد من به شخص آقای خامنه ای رو بیندازم. اما نکته مهم این است که ما با این نسبت نزدیک مان این شرایط مان است، وای به مردمی که چنین نسبتی ندارند و چقدر فشار و ظلم و ستم بر آنها زیادتر است”.

سید سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار، فعال سیاسی اصلاح طلب، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و معاون ستاد انتخاباتی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی است. اوکه ۱۰ ماه پیش از فرانسه به ایران بازگشت، پس از بازجویی های مکرر روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد.

صدرا میردامادی، برادر سراج میردامادی درباره آخرین وضعیت پرونده برادرش به “روز” می گوید: پرونده اش رفته دادگاه انقلاب شعبه ۲۶. سراج به قرار بازداشت خود اعتراض کرده بود اما این اعتراض توسط قاضی احمدی رد شده و پرونده برگشته دوباره دادسرا. این کارها هر کدام زمان بر است و دو سه هفته طول می کشد. قضیه وثیقه را هم پی گیری کردیم ولی هنوز خبری نیست.

برای سراج میردامادی روز ۱۸ اردیبهشت پس از حضور در شعبه دوم بازپرسی دادسرای اوین قرار وثیقه صادر شده بود اما علیرغم صدور چنین قراری او بازداشت و زندانی شد. صدرا میردامادی می گوید: ۲۳ اردیبهشت که طبق معمول دفعات قبل سراج را احضار کرده بودند دادسرا، بازپرس گفته بود وثیقه صادر شده اما او را بازداشت کردند. بنای شان بر بازداشت بود.خود سراج هم دیروز صبح که تماس گرفته بود پی گیر پرونده و وثیقه بودم اما تاکنون درخصوص وثیقه اتفاق خاصی نیفتاده و وضعیت به همان شکل سابق است.

برادر سراج میردامادی سپس درباره پیگیری های خانواده و وکیل برای ملاقات با این روزنامه نگار زندانی می گوید: وکیل را هم داخل راه نمی دهند، بازپرس گفته در صلاحیت و اختیار ما نیست و ملاقات تعلق نمی گیرد. الان حسین نورانی نژاد هم در همین شرایط است. ما تقاضا کردیم و وکیل هم تقاضا کرده اما بازپرس گفته دست ما نیست و بند ۲ الف سپاه جدا است و ربطی به ما ندارد.

به گفته او، سراج میردامادی گاهی تماس های تلفنی دو سه دقیقه ای با خانواده اش دارد و در حال حاضر در بند ۲ الف سپاه با یک نفر دیگر هم سلول است: پشت تلفن هر بار که زنگ میزند دو سه دقیقه بیشتر نیست و حرف خاصی نمی زند. اما می دانیم که اتهام اجتماع و تبانی، ماده ۶۱۰ به او تفهیم شده. اتهام تبلیغ علیه نظام قبلا تفهیم شده بود و ۱۸ دی دادگاهش برگزار شده بود و این پرونده دومی است که سپاه درست کرده و گردش کارش انجام شده بود و بیش از ۲۰ – ۳۰ جلسه تهران می رفت بازجویی سپاه و برمی گشت تا اینکه بازداشت کردند.

صدرا میردامادی می گوید: پدرم هیچ پیگیری از جای خاصی نکرده چون ما دست مان جایی بند نبوده، فقط من رفتم تهران و کارهای اداری پرونده را پیگیری کردم اما تاکنون پاسخ درستی نگرفته ایم.

سراج میردامادی و حسین نورانی نژاد دو نفری هستند که پس از بازگشت به کشور بازجویی و زندانی شده اند. پیشتر حسین میردامادی، پدر سراج میردامادی به “روز” گفته بود که با برخورد با فرزندش می خواهند به ایرانیان خارج از کشور پیام بدهند که به ایران بازنگردند:” قاضی صلواتی که خیلی تند و خشن رفتار می کند سراج را چنین تهدیدی کرده و گفته با تو چنان رفتاری می کنیم که هیچ کدام از ایرانیان هوس آمدن به ایران را نکنند. این حرفی بوده که قاضی صلواتی رسما به ایشان گفته. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. ما حرف های آقای روحانی را باور کنیم یا حرف های قاضی صلواتی را؟ چرا قاضی صلواتی که یک قاضی خشنی است باید سر کار باشد و چنین تهدیدی کند؟ این دوپهلو است، از این طرف آقای روحانی حرف های خوب می زند و می گوید که ایرانیان بیایند و از آن طرف قضایی سر کار هستند که نشان می دهد دستگاههای امنیتی هیچ همراه با سیاست های دولت آقای روحانی نیستند”.

پروانه رضا، مادر حسین نورانی نژاد، دیگر روزنامه نگار زندانی هم که اول اردیبهشت ماه و بعد از بازگشت به کشور بازداشت شده، پیش از این در مصاحبه با “روز” با اشاره به وعده های برخی مسئولان مبنی بر بازگشت ایرانیان به داخل کشور گفته بود: حسین برگشت، چه کردند؟ زندگی بچه مرا فنا می کنند که دیگران عبرت بگیرند و برنگردند؟ این درست است که بچه را از بغلش بگیرند و ببرند که به دیگران پیام دهند؟ خب پیام شان را بدهند راحت بگویند نیایید. چرا می گویند بیایید و کسی کاری به شما ندارد؟