تکرار تندروی‌ها در دانشگاه علامه

نویسنده
فیروزه متین

» سلیم چه فرقی با شریعتی دارد؟

در حالیکه بر کناری صدر الدین شریعتی، رئیس تندرو و عضو جبهه پایداری دانشگاه علامه طباطبایی و جایگزینی فردی به نام حسین سلیمی در ابتدای روی کار آمدن دولت حسن روحانی، با ابراز خرسندی دانشجویان مواجه شده بود، عدم تغییر در سیاست های مدیریت قبلی، حفظ فضای امنیتی در دانشگاه و بی اعتنایی به وعده ها از سوی رئیس جدید این دانشگاه، تاکنون موجب چندین مورد درگیری بین وی و دانشجویان معترض شده است.

به گزارش روزنامه شرق، یکی از موارد برخورد های امنیتی حسین سلیمی با دانشجویان، صبر آنها را لبریز کرده و کار را به رسانه ها کشانده است.

شرق نوشته: “قرار بود روز پنجشنبه، نهم مهر، یکی از باشکوه‌ترین جشن‌های آغاز سال تحصیلی، برای دانشجویان ورودی جدید در پردیس دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شود. مراسمی که به گفته مسئولان این دانشکده فقط و فقط مختص دانشجویان تازه‌ازراه رسیده بود و به دلایلی نامعلوم از ورود دانشجویان ترم‌های بالاتر به دانشگاه جلوگیری می‌شد. روزی که می‌شد خاطره خوبی را در ذهن همه دانشجویان قدیمی و جدید دانشگاه علامه‌طباطبایی رقم بزند، به‌دلیل جمع‌آوری نشریه سیاه‌مشق، دو هفته‌نامه‌ای که بعد از هشت سال اجازه انتشار مجدد پیدا کرده بود و مجوز انتشار نیز داشت، خاطر دانشجویان قدیمی‌تر را مکدر کرد و دانشجویان جدید را نیز در بهت فرو برد. ماجرایی که اعتراض گسترده دانشجویان انجمن اسلامی را در پی داشت و خاطره‌ای تلخ برای آنها باقی گذاشت. اتفاقی که آنها را به دوران مدیریت پیشین دانشگاه علامه طباطبایی برد. مطابق ادعای دانشجویان این دانشگاه، روز پنجشنبه درحالی‌که دانشجویان در حال توزیع شماره اول این نشریه دانشجویی بودند، نیروهای حراست با جلب کل نشریه‌ها، یکی از نویسندگان این نشریه را به حراست دانشگاه می‌برند و سپس وی را برای روز جاری از دانشگاه اخراج می‌کنند”.

 حسین سلیمی در واکنش به احضار دانشجویان به حراست و توقیف نشریه ای که پس از ۸ سال مجوز گرفته چنین گفته است: “ با وجود اینکه در جریان جزئیات ماجرا نیستم، اما به‌جد می‌گویم مسئله توقیف یا اخراج دانشجویان در میان نبوده است، اما نشریه سیاه‌مشق مجوز توزیع در بین دانشجویان ورودی جدید را نداشته، چراکه ما دلمان نمی‌خواهد این دانشجویان با بدبینی و همچنین نگاه سیاسی وارد دانشگاه شوند”.

سایت شبکه نظر نیز چندی پیش در گزارشی از ادعاهای حسین سلیمی درباره تغییر فضای دانشگاه به نقل از یک استاد علامه طباطبایی نوشته بود: “تغییرات ایجاد شده در دانشگاه تنها مسئولان را نشانه رفته است. به عبارتی دیگر تنها پوسته و ظاهر تغییر کرده و روندهای کاری همچنان برمحوری می چرخد که نتوانسته رضایت دانشجویان را جلب نماید.مثلاً در مورد نحوه برخورد برخی از کارمندان با دانشجویان سوالاتی جدی وجود دارد و این‌که آیا این برخوردها با دوران قبلی تفاوتی کرده است؟”.

او افزوده بود: “این تلقی در بین اساتید وجود داشت که با آمدن مدیریت جدید، عدالت آموزشی در مورد مسایلی از قبیل شیوه انتخاب روسای دانشکده‌ها، مدیران گروه، نحوه ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی و دیگر موارد برقرار می‌گردد. اما امروزه این تلقی بسیار کمرنگ گردیده است.بینی و بین‌الله برای خیلی‌ها این سوال شکل گرفته که تغییراتی که ریاست دانشگاه مرتب از آن دم می‌زند ناظر بر کدام حوزه بوده است؟ روسای دانشکده ها از دوستان جناب آقای رئیس دانشگاه بوده‌اند و علی‌رغم شعارهای اولیه هیچگونه انتخاباتی برای تعیین این افراد حتی از میان تعدادی معدود کاندیدا، برگزار نگردیده است.کاش آقای رئیس توضیحاتی در مورد نحوه انتخاب مدیران گروه‌های تخصصی ارائه می‌داد تا این شائبه‌ها که شخص آقای دکتر سلیمی به‌طور مستقیم در انتخاب مدیران گروه‌های تخصصی دخالت می‌نماید رنگ می‌باخت”.

این سایت در ادامه نوشته: “مهرماه سال گذشته دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری تجمعی صنفی – آموزشی خواسته ها و اعتراضات خود را به گوش ریاست این دانشگاه رساندند.دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی که با همراهی انجمن های علمی این دانشگاه و شورای صنفی دانشجویان در روز سه شنبه اول مهر در مقابل ساختمان مرکزی دانشگاه تجمع کرده بودند، توانستند با دیدار با سلیمی، رئیس دانشگاه، اعتراضات خود را نسبت به مشکلات آموزشی و صنفی بیان کنند. دانشجویان این دانشگاه پس از آن که تمامی راه های مختلف را برای حل مشکلات فراوان دانشگاه علامه در دو ترم اخیر در مورد انتخاب واحد و مسائل آموزشی، پیش گرفتند و به نتیجه ی مورد نظر نرسیدند تصمیم بر تجمع و ارتباط مستقیم با ریاست دانشگاه گرفتند. شورای صنفی نیز از طرف دانشجویان در طول ترم گذشته و جاری به صورت موردی و مفصل پیگیر مسایل آموزشی دانشگاه با مسئولین آن بوده است.سلیمی اما پس از پایان آن تجمع درمیان دانشجویان گفت که اعضای شورای صنفی دانشگاه به دنبال جنجال و تنش زایی هستند و نه حل معضلات دانشجویان، برای حل مشکلات صنفی باید دانشجویان خواسته های خود را در مورد وضعیت خوابگاه، آموزش و دروس ارائه شده مکتوب کنند تا مورد بررسی قرار گیرد”.

حسین سلیمی همچنین در بازگردادن شرایط دانشگاه به پیش از دوران “تفکیک جنسیتی” ناتوان بوده و گفته نمی تواند کاری در این زمینه انجام دهد.

او چندی پیش در واکنش به انتقادات از ادامه روند تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه طباطبایی گفته بود: “در خصوص مساله تفکیک جنسیتی هم به یکی، دو جا سفارش تحقیقات بنیادین و مقایسه‌ای دادیم، یکی از این تحقیقات کاملا انجام شده و نتایجش در اختیار ما است اما الان اعلام نمی‌کنم. من از اول هم اعلام کردم که این نتایج را برای وزارت علوم و مراجعی که این کار را به دانشگاه ما واگذار کردند بفرستیم و بعد بر اساس نظر آنها عمل می‌کنیم. البته در کل هم اگر با همین روند گزینش دانشجو برویم عملا بالای ۶۵ درصد دانشجوهای ما خانم خواهند بود و به طور ناگزیر بیش از ۶۰ درصد فضای آموزشی و فرهنگی ما زنانه خواهد بود اما به هر حال تصمیم ما برای وضعیت تفکیک جنسیتی در هماهنگی با وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود”.

پس از خلف وعده سلیمی درباره برداشتن تفکیک جنسیتی، عملکرد سلیمی از سوی ۲۵۰۰ دانشجوی دانشگاه علامه زیر سوال رفت، به طوری که آنها در نامه ای سرگشاده خطاب به وی نوشتند: “ انتخاب شما به عنوان رئیس دانشگاه، زمینه شادی بین دانشجویان را فراهم کرد. در این مدت سیاست‌های نادرست اعمال شده از سوی معاونت فرهنگی - دانشجویی، انگیزه دانشجویان را برای فعالیت‌های مربوط به دانشگاه فروکاسته است.هنوز در تصمیم‌گیری برای صدور مجوز برنامه‌های انجمن‌های علمی و کانون‌های دانشگاه، سلیقه شخصی اعمال می‌شود.در حالی که چشم به راه بازگشت دانشجوهای ستاره‌دار و اخراجی به دانشگاه بودیم، افزایش روزانه احضار دانشجویان به شورای انضباطی، اخراج از خوابگاه، تبعید و ممنوع الورودی یکی از هم کلاسی‌هایمان، ما را دچار شوک کرده است. علی‌رغم سخنان صریح جنابعالی در آبان ماه سال گذشته مبنی بر این که “از این به بعد هیچ مشکلی برای هیچ دانشجویی از کانال دوربین‌ها پیش نمی‌آید”، هنوز رفتارهای دانشجویان از دید دوربین‌های مدار بسته خارج نمی‌شود و برای جزئیات اعمال خود در نهادهای نظارتی باید پاسخگو باشند”.