تنگناهای حماس و نزدیکی مجدد به تهران

نویسنده

» گزارش نوول ابزرواتور

نیدال المغربی

به گفته منابع متعدد، حماس فلسطین که به دلیل سقوط متحد خود، اخوان المسلمین، در مصر به لحاظ منطقه ای تضعیف شده و ازسوی دیگر با مشکلات مالی بسیاری نیز روبروست، بار دیگر درصدد برآمده تا به حکومت تهران و حزب الله لبنان نزدیک شود. این درحالی است که این گروه فلسطینی روابط خود با ایران و حزب الله را به دلیل درگیری های سوریه قطع کرده بود.

از سال ها پیش حماس، علی رغم سنی بودن، به همراه ایران و حزب الله به عنوان یکی از “محورهای مقاومت” علیه اسراییل و کشورهای غربی شناخته می شد. این گروه فلسطینی در سال های ۱۹۸۰ از اخوان المسلمین سنی انشعاب یافت. ایران و حزب الله اکثراً از شیعیان تشکیل می شوند.

جنگ داخلی سوریه که ایران و حزب الله در آن از رییس جمهور بشاراسد در برابر شورشیان سنی حمایت می کنند، باعث شده تا اختلافاتی میان متحدان قدیمی ایجاد شود. خالد مشعل، رهبر حماس که در تبعید بسر می برد، سال گذشته دمشق را ترک کرد و دفتر مرکزی جنبش را بست.

خلع ید رییس جمهور محمد مرسی توسط ارتش مصر در تاریخ ۳ ژوئیه که از اعضای جنبش اخوان المسلمین محسوب می شود، باعث شد تا نفوذ حماس در منطقه کاهش یابد. منابع متعدد سیاسی گزارش داده اند که این سازمان فلسطینی که تنها اختیار نوار غزه را در دست دارد، تماس های مستقیم و غیرمستقیم خود را با تهران و حزب الله ازسر گرفته.

موسی ابومرزوک، رییس سابق دفتر سیاسی حماس، در ماه ژوئیه با مسؤولان ایرانی و حزب الله در لبنان دیدار کرد. پس از آن دیدارهای دیگری نیز انجام شده است.

یک منبع فلسطینی که در جریان مذاکرات قرار دارد می گوید که “حماس بایکوت نشده، ولی درعین حال، مسایل به حالت عادی بازنگشته اند”.

در گذشته، دیپلمات ها کمک سالانه تهران به حماس را ۲۵۰ میلیون دلار برآورد کرده بودند، ولی یک مسؤول فلسطینی اظهار داشته که امروز ایران بیش از یک پنجم این رقم را هم به حساب حماس نمی ریزد.

حماس امیدوار است که رییس جمهور حسن روحانی که اخیراً در تهران منصب خود را تحویل گرفته مجدداً راه را برای واریز کمک مالی ایران هموار سازد.

 

کاهش نفوذ در قطر

ایهود یاری، یک کارشناس اسراییلی در امور خاورنزدیک، در اشاره به تونل های زیرزمینی میان حماس و متحدانش که ازطریق آنها تسلیحات و جنگ افزار جابجا می کنند گفت: “تقریباً قاچاق اسلحه در تونل هایی که به غزه منتهی می شود متوقف شده.” این تونل ها خاک کرانه باختری رود اردن [فلسطین] را به شبه جزیره سینا که سران مصری کنترل محدودی بر آن دارند، متصل می کنند.

حماس که در ژوئن ۲۰۰۷ کنترل نوار غزه را پس از یک درگیری کوتاه با فتاح رییس جمهور محمود عباس در دست گرفت، همچنین از نفوذش در قطر کاسته شده. به نظر می رسد امیر جدید این “شیخ نشین نفتی”، شیخ تأمین ابن خلیفه، چندان راضی به پرداخت میلیون ها دلار به حماس که سال گذشته از سوی پدرش وعده داده شده نیست.

در چنین فضایی، اسماعیل هانیه، نخست وزیر حماس در غزه، خاطرنشان کرد که مبارزه علیه اسراییل هدف اصلی این سازمان اسلامگراست. آخرین رویارویی مسلح حماس علیه دولت یهود در نوامبر ۲۰۱۲ تعداد ۱۷۰ کشته در جناح فلسطینی ها برجای گذاشت و سپس با میانجیگری مصر محمد مرسی به آتش بس انجامید.

اسماعیل هانیه روز جمعه برخلاف  سران جدید مصر گفت: “ما هیچ گونه نقش نظامی و امنیتی در مصر یا شبه جزیره سینا نداریم. نقش نظامی و امنیتی ما در اینجا و در خاک فلسطین و علیه دشمن صهیونیستی است.”

منبع: نوول ابزراتور، ۲۱ اوتhttp://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran