سرباز آمریکایی را آزاد کنید

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» گزارش لوریان لوژور از درخواست جان کری

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه از دولت ایران خواست که امیر حکمتی، سرباز سابق نیروی دریایی آمریکا را که اکنون ۱۰۰۰ روز است “به شکلی ناعادلانه” در ایران زندانی است، آزاد کند.

رییس دیپلماسی آمریکا در بیانیه ای با اشاره به اینکه وی در زمان دیدار با خانواده اش بازداشت شده نوشته است: “آقای حکمتی نزدیک به سه سال است که بنا به اتهامات واهی جاسوسی، در ایران زندانی است. ما بسیار نگران وضعیت سلامتی او در زندان هستیم.”

امیر حکمتی که در سال ۲۰۱۱ بازداشت شده، علی رغم تکذیب های واشنگتن، به جرم جاسوسی به نفع سازمان سیا محکوم شناخته شد. او در ژانویه ۲۰۱۲ به اعدام محکوم گردید، ولی دو ماه بعد جرم او ازسوی دیوانعالی ایران ملغی اعلام شد. حکم وی اخیراً به ده سال زندان تقلیل یافته است.

جان کری در “روز یادبود”، که روز تعطیل برای گرامیداشت یاد قربانیان نظامی است، گفت: “مدت هاست که خانواده آقای حکمتی در ایالات متحده از نبود وی رنج می برند […] ما در کمال احترام از دولت جمهوری اسلامی می خواهیم او را آزاد کند تا وی بتواند به نزد خانواده خود در ایالات متحده بازگردد.”

حامیان و اعضای خانواده این سرباز سابق نیروی دریایی روز دوشنبه در برابر کاخ سفید تجمع کردند و خواهان آزادی وی شدند.

دن کیلدی، از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در ایالت میشیگان که امیر نیز اهل آنجاست انتخاب شده، دراین خصوص می گوید: “اینکه امیر صدای ما را بشنود بسیار مهم است. او باید بداند که ما همه با او هستیم.”

امیر حکمتی که از پدر و مادر ایرانی در ایالات متحده متولد شده، در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرد و سپس به عنوان مشاور و مترجم به فعالیت حرفه ای خود ادامه داد.

منبع: لوریان لوژور، ۲۶ مه