قیمت بالای نفت، دوباره اعتماد به نفس آورد

نویسنده

» تحلیل تایمز از مقاومت دوباره ایران

برانون مدوکس

در حالی که قیمت  نفت دارد به بالاترین حد خود در سال 2009 می رسد، اصلا جای تعجب نیست اگر ایران با اطمینانی که بدست اورده است، مفاد تواقفنامه مبنی بر فرستادن مواد اولیه حساس اتمی اش به روسیه و فرانسه را زیر پا بگذارد. مسلما بازخواست از حکومت چند سر ایران کار اشتباهی است. اما در مشاجرات هفت ساله درباره برنامه های اتمی، یک ارتباط فوق العاده بین خصومت حکومت و میزان بالا رفتن قیمت نفت وجود دارد.

امروز آیت الله خامنه آی، رهبر ایران و رئیس جمهور احمدی نژاد مردم را به شرکت در راهپیمایی سی امین سالگرد حمله به سفارت آمریکا، تشویق می کنند. رهبران ایران نباید از توانایی مخالفان که در اعتراض به انتخابات تقلبی تابستان به خیابان می آیند، احساس غرور بکنند. اما پول نفت اعتماد به نفس شان را درباره مقابله با تحریم خارجی بالا برده است و با سوبسید این پول در کشور آرامش ایجاد می کنند.

آنها هشدار داده اند که تظاهرات ضد حکومتی را تحمل نخواهند کرد و رئیس پلیس امنیت تهران، سردار علیرضا علیپور، گفت که پلیس از همه توان خود برای برخورد هر تظاهراتی استفاده خواهد کرد. اما این تهدید ها با وعده پول همراه بود. روز گذشته احمدی نژاد، طرح یارانه سوخت و غذا را پس گرفت. او گفت: “ما طرح را پس می گیریم”. این موجب خوشحالی برخی از نمایندگان محافظه کار مجلس شد که معتقدند دولت  نیاز به پول دارد.

 روز گذشته  سیل ناسزاها به دلیل ابله خواندن کسانی که امیدوراند در کشور تغییر ایجاد بشود، نثار خامنه ای شد، و این نشان می دهد تداوم سرکوب مخالفان برای رهبران ایران محدود است. اما اعتماد آنان  نسبت به فشار های دیگر کشور ها درمورد برنامه های اتمی شان که بستگی کامل به برخورد با مخالفشان در داخل کشور دارد و به دلیل شکست در نشست سالانه سازمان ملل خدشه دار شده بود، ترمیم شده است. در آن زمان با فاش شدن سایت اتمی قم توسط آمریکایی ها، حمایت روسیه از از آمریکا و موضوع سانسور شدید درمورد اخبار انتخابات، دچار دست پاچگی شده بودند. آنها تاکتیک مشخصی برای پاسخ دادن به پیشنهاد گفتگوی مستقیم از سوی اوباما نداشتند و چیزی بغیر از ناسازاهای هر روزه که همچنان ادامه دارد، برایشان باقی نمانده بود.

طی  شش هفته ایران در کنار بازرسان سازمان ملل تلاش کرد تا سایت قم را با قوانین  تطبیق بدهد وتلاش کرد تا  روسیه را تشویق کند تا دست از حمایت از موضع گیری شدید آمریکا بردارد. اما حالا خواستار این شده است  که توافقنامه ای که بر اساس آن باید مواد خام اتمی اش را به روسیه و فرانسه بفرستند، از نو نوشته شود. این توافقنامه می توانست مرهمی باشد به روی نگرانی سایر کشور ها که نگران توانایی ایران در تبدیل موادخام به سلاح ااتمی بودند و به گفته کارشناسان آمریکایی ممکن است این موضوع سال ها به طول بیانجامد.

هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا که از مراکش سخن می گفت، اظهار داشت که اساس توافقنامه مورد قبول طرفین واقع شده  است و آمریکا مفاد آن را تغییر نخواهد داد. اما همه زورمداری آمریکا بستگی به روسیه دارد و لحن سر اخیر روسیه در جریان دیدار ها چندان  نویدبخش نیست.

 

منبع: تایمز آنلاین 4 نوامبر