سعید راد: احساساتی شدم٬ عذرخواهی می‌کنم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه جنجال بر سر "ستایش از وثوقی و فردین"

چند روز پس از سخنان سعید راد در تجلیل از بهروز وثوقی و محمدعلی فردین در جشنواره فیلم فجر٬ فشار اصول‌گرایان باعث شد که وی از این کار عذرخواهی کند.

بازیگر قدیمی سینمای ایران در نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی “چ”٬ گفت که سخنانش از روی “احساسات” بیان شده است. سعید راد گفت که “اگر مزاحم مسئولان جشنواره شدم و به خاطر احساساتم برای آنها مشکلاتی پیش آمد و یک لحظه حرف‌هایی زدم که از منطق خارج شد عذرخواهی می‌کنم اما نظام جمهوری اسلامی در دنیا تثبیت شده است و همه در مقابل قدرت آن سر تعظیم فرود آورده‌اند. من اگر چیزی گفتم از روی احساسات بوده و من از همه می‌خواهم با من طرف شوند نه جشنواره”.

راد در مراسم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر٬ گفته بود: “این مهربانی و بخشندگی را که در میان مسوولان می‌بینیم، خواهش می‌کنم با توجه به این امید ایجاد شده، به من اجازه بدهید که به عنوان یک بازیگر یادی داشته باشم از بزرگان بازیگری ایران آقایان بهروز وثوقی و محمدعلی فردین. چه بخواهیم و چه نخواهیم این‌ها ستون‌های بازیگری در سینمای ما هستند و محمدرضا فروتن، حامد بهداد و پولاد کیمیایی که الان در سالن هستند از روی دست آن ها مشق بازیگری کرده‌اند”.

این سخنان سعید راد اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. در یکی از نخستین واکنش‌ها٬ محمدجعفر منتظری٬ رییس دیوان عدالت اداری٬ گفته بود که حزب‌الله اجازه نخواهد داد از “فضای معنوی نظام” این گونه استفاده شود.

وی بهروز وثوقی و محمدعلی فردین را “افراد فاسد قبل از انقلاب” توصیف کرد که سعید راد “با کمال وقاحت” از آن‌ها تقدیر و تشکر کرده است. منتظری در سخنان خود علی جنتی٬ وزیر ارشاد را نیز از انتقادهای خود بی‌نصیب نگذاشته است: “بعد از ۳۵ سال در یک جشنواره رسمی و با هزینه بیت‌المال از افراد فاسد تجلیل کردند و این در حالی بود که وزیر ارشاد به جای برخورد با این عناصر برای آن‌ها کف زده که این مسائل واکنش مراجع را درپی خواهد داشت. حزب‌الله اجازه نخواهد داد که این افراد از فضای معنوی نظام اینگونه استفاده کنند”.

اما حجت‌الله ایوبی،‌ رییس سازمان سینمایی گفت که سخنان افراد در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر “حتی اگر پشت تریبون این جشنواره باشد”٬ باز هم “ارتباطی به موضع سازمان سینمایی و یا وزارت ارشاد ندارد”.

تجلیل سعید راد از وثوقی و فردین٬ به مجلس هم کشیده شد. خسروی٬ نماینده سمنان٬ در تذکری به وزیر فرهنگ و ارشاد “از نام بردن و تقدیر از بازیگران و خوانندگان زمان طاغوت در جشنواره فجر امسال” انتقاد کرد.

وب‌سایت رجانیوز نیز سخنان سعید راد را از روی “احساسات” توصیف کرد و نوشت: “تقدیر سعید راد از «بهروز وثوقی» در حالی بود که وی سال گذشته در فیلم ضد ایرانی و مستهجن «فصل کرگدن» همراه با الهه‌ی روابط نامشروع سینما –مونیکا بلوچی- بازی کرده بود”.

محمدعلی فردین و بهروز وثوقی دو بازیگر سینمای ایران پیش از انقلاب هستند که در فیلم‌های متعددی بازی کردند. فردین پس از انقلاب در ایران ماند٬ اما اجازه حضور مجدد در سینما را پیدا نکرد. وی که سابقه حضور حرفه‌ای در ورزش کشتی را نیز داشت در سال ۷۹ درگذشت.

محمدعلی فردین در دوران بازیگری خود به عنوان کارگردان٬ بازیگر٬ تدوین‌گر٬ تهیه‌کننده٬ نویسنده و مشاور فیلم نامه در بیش از هفتاد فیلم حضور داشته است.

بهروز وثوقی٬اما یکی از بازیگران مشهور سینمای پیش از انقلاب است که در سال ۵۷ از ایران خارج شد. او را یکی از بهترین بازیگران تاریخ سینمای ایران می‌دانند. حضور او در فیلم‌هایی چون گوزن‌ها٬ طوقی٬ رضا موتوری٬ کندو٬ قیصر٬ داش آکل٬ تنگسیر و… باعث محبوبیت و شهرت بیش از پیش وی شد.

وثوقی چندی پیش همراه با مونیکا بلوچی در فیلم فصل کرگدن به کارگردانی بهمن قبادی حضور یافت. وی اکنون در آمریکا زندگی می‌کند.