صد‌ها کارگر دست به اعتصاب زدند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در اعتراض به شرایط کاری و حقوقی

همزمان با افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی در بازارهای ایران صد‌ها کارگر در نقاط مختلف کشور در اعتراض به شرایط کاری و حقوقی، عدم صدور مجوز ساخت و همچنین فشار برای عرضه بیشتر با قیمت‌های نازل به بازار دست به اعتصاب زدند.

حقوق و مطالبات معوقه، اخراج، بیکاری و عدم تمدید قرارداد‌های کاری از جمله مشکلات بسیاری از کارگران کارخانه‌های ایران است که در ماه‌های اخیر به خاطر رفع آن دست به تجمعات و اعتراضات مختلف زده‌اند.

این وضعیت، همزمان است با اجرای تحریم‌های بین المللی علیه ایران که به گفته کار‌شناسان در نتیجه آن “تولید و تولیدگران ملی از بین رفته‌ و مشکلات اقتصادی کشور از جمله گرانی، بیکاری و گسترش خط فقر نیز حتی بیشتر از گذشته شده است.”

 

 از اصفهان تا کردستان

 به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حدود ۷۰۰ کارگر کارخانه سیمان سپاهان اصفهان، در اعتراض به میزان حقوقشان برای سومین روز دست از کار کشیدند.

 بنا بر این گزارش که روز دوشنبه، ۱۹ تیرماه منتشر شد، غلامی نماینده کارگران پیمانی این کارخانه خواسته اعتصاب کنندگان را حذف تبعیض‌ها در پرداخت مزایا از جمله سنوات و کارانه میان نیروهای رسمی و پیمانی اعلام کرده و گفته است: “کارخانه سیمان سپاهان یک‌هزار و ۱۰۰ کارگر پیمانی و رسمی دارد، خواسته کارگران معترض نیز به اطلاع فرمانداری، استانداری و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسیده است و ما با استخدام وکیل از طریق مراجع قضایی پیگیر مطالبات خود هستیم”.

 صبح دیروز همچنین ۱۰۰ نفر از مجموع ۳۰۰ عضو تعاونی مسکن کارگران نساجی کردستان صبح امروز در اعتراض به عدم صدور مجوز ساخت مقابل اداره مسکن وشهر سازی استان تجمع کردند.

 عضو هیات مدیره تعاونی کارگران نساجی کردستان با اعلام این خبر به ایلنا گفته است: “اداره مسکن و شهرسازی استان کردستان با بلاتکلیف کردن تعاونی مسکن کارگران نساجی مجوز ساخت مسکن برای این تعاونی را صادر نمی‌کند و این در حالیست ۱۱ سال است زمین برای ساخت مسکن کارگران خریداری شده است.”

 در همین حال روز یک‌شنبه، خبرگزاری دولتی کار گزارش داد که بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان این مرکز برای چندمین بار در اعتراض به اخراج کارکنان، شرایط کاری نامناسب و شیوه جدید عقد قرارداد‌ها٬ در مقابل استانداری فارس تجمع کردند.

اعتراض‌های کارگری در ایران طی روزهای گذشته شدت گرفته است.

 وبسایت کلمه، از اعتصاب هفته گذشته کشتارگاه‌های مرغ شهرستان صومعه سرا در اعتراض به فشار دولت برای عرضه مرغ با بهایی پایین‌تر از قیمت تمام شده خبر داده و نوشته است این اعتصاب از روز شنبه ۱۰ تیرماه تا سه شنبه ۱۳ تیرماه ادامه داشته و با این حال هنوز توافقی میان فعالان این صنف با دولت حاصل نشده است.

 کلمه نوشته است در ابتدای همین هفته، کشتارگاه‌های کرمانشاه هم دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

صاحبان کشتارگاه‌ها دلیل اعتصاب خود را که از روز شنبه ۱۷ تیر ماه آغاز شده، قیمت اعلام شده مرغ توسط دولت اعلام می‌کنند که پایین‌تر از قیمت تمام شده مرغ برای کشتارگاه‌ها است.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری گزارش داده که دولت کشتارگاه‌های کرمانشاه را موظف کرده بود که مرغ را به قیمت ۵۰۰۰ تومان تحویل عاملین جزء بدهند، حال آنکه صاحبان کشتارگاه‌ها حداقل قیمت تمام شده هر کیلو مرغ را ۶۰۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.

به گزارش برخی از خبرگزاری‌های ایران افزایش قیمت مرغ در چند هفته گذشته به دلیل “گران فروشی ناشی از حضور واسطه گران و سوءاستفاده دلالان برای تحمیل قیمت” بوده و اکنون قیمت مرغ به حد متعادل خود بازگشته است.

 ین در حالیست که بر اساس برخی از گزارش‌ها، قیمت مرغ در ایران در ۵ سال گذشته ۲. ۵ برابر افزایش داشته است.

 

شرایط بدتر خواهد شد

 از آغاز سال جدید این چندمین بار است که اخبار نگران کننده از بیکاری کارگران فصلی منتشر می‌شود.

در اردیبهشت ماه دو هزار کارگر فصلی “نی‌بر” کشت و صنعت کارون شوش‌تر در اعتراض به اخراج قبل از پایان فصل، در محوطه کار خود دست به تجمع زده بودند.

کار‌شناسان اقتصادی و ناظران سیاسی می‌گویند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها و به ویژه اعمال تحریم‌های بین‌المللی از جمله دلایل افزایش مشکلات اقتصادی کشور در ماه‌های اخیر است.

جمشید اسدی، استاد دانشگاه و اقتصاد‌دان در مورد تبعات اجرای تحریم‌های بین المللی علیه ایران به روز گفت: “تولید و تولید گران ملی از بین رفته‌ و مشکلات اقتصادی کشور از جمله گرانی، بیکاری و گسترش خط فقر نیز حتی بیشتر از گذشته و قبل از اجرای تحریم‌ها شده است”.

این تحریم‌ها که از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا اعمال شده‌اند در راستای فشار بر جمهوری اسلامی برای تعطیل کردن برنامه اتمی خود صورت گرفته بود. جمهوری اسلامی می‌گوید که برنامه اتمی این کشور صلح آمیز است و برای تامین برق و رادیو ایزوتوپهای دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته آقای اسدی، اجرای این تحریم‌ها که از هفته‌های گذشته شروع شده، به شرایط بحرانی اقتصاد ایران دامن زده و وضعیت را برای شهروندان ایرانی از جمله کارگران و صاحبان کارگاه‌های تولیدی بد‌تر کرده است.

این استاد دانشگاه می‌گوید: “به علت ضربه سنگینی که بر اقتصاد ایران وارد می‌شود تولید از این هم کمتر خواهد شد و بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد. پس شهروند ایرانی نه در آمدی مثل سود از واحدهای تولیدی دارد و نه در آمدی بابت کار در واحد‌های تولیدی. از سوی دیگر قیمت کالا‌ها به شدت در حال افزایش هستند. بنا بر آمار رسمی جمهوری اسلامی، حقوق دریافتی بسیاری از کارگران، زیر خط فقر است و آن‌ها نمی‌توانند مایحتاج زندگی روزمره خود را تامین کنند. حالا تصور کنید که در مقابل این وضعیت، هزینه‌ها نیز افزایش پیدا کرده باشد. خودتان می‌تواند حدس بزنید در این شرایط چه بر سر شهروند ایرانی می‌آید”.

آمارهائی که بعد از روز اول ماه مه منتشر شده نشان از وضعیت بحرانی کار و کارگران در ایران دارد