محکومیت جهانی حکم فیلم ساز ایرانی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شلاق و زندان کیوان کریمی را لغو کنید

۴۵ نماینده پارلمان اتحادیه اروپا در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، با ابراز نگرانی از صدور حکم زندان برای کیوان کریمی، فیلمساز ایرانی، خواهان لغو فوری مجازات او شده‌اند. همزمان تعداد دیگری از نهادها و انجمن‌های بین‌المللی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از این فیلمساز حمایت کرده‌اند.

نمایندگان پارلمان اروپا در نامه خود به روحانی، با یادآوری میثاق‌های بین‌المللی و بر اساس رعایت حقوق مدنی، خواهان تجدید نظر در حکم زندان برای کیوان کریمی شده‌اند. آنها حکم صادره برای این فیلمساز ایرانی را در تضاد کامل با منشور جهانی حقوق بشر  و تعهدات بین‌المللی دانسته‌اند.

کیوان کریمی، رو یکم تیرماه به اتهام “مقدسات و رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم” از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شد.

این حکم با واکنش‌های گسترده جهانی روبرو شد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها انجمن فیلم‌سازان، نویسندگان، بازیگران و روزنامه‌نگاران فرانسه و سندیکای ملی روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا با صدور بیانیه‌هایی ضمن ابراز نگرانی از محکومیت کیوان کریمی خواهان لغو بدون قید و شرط حکم او شده‌اند.

پیشتر هم جامعه‌ی مدنی مؤلفان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان (ARP)  صدور حکم برای این فیلمساز را با “قاطعیت” محکوم کرده بودند. سینماگران فرانسوی در این نامه تاکید کرده بودند که کیوان کریمی  با شجاعتِ تمام، در رویارویی با خطرِ محروم‌شدن از بنیادی‌ترینِ حقوقِ خود، برای نشان‌دادن تصویر واقعی کشورش تلاش کرده است.

کانون نویسندگان ایران، انجمن قلم آمریکا، انجمن قلم چک، و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نیز صدور حکم برای کیوان کریمی را محکوم کرده‌اند.

اعضای سندیکای ملی روزنامه‌نگاران فیلم ایتالیا در بیانیه خود گفته‌اند که در جریان سفر حسن روحانی به ایتالیا، موضوع محکومت کریمی را پیگیری خواهند کرد.

 حسن روحانی احتمالا حدود دو هفته دیگر برای دیدار با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به ایتالیا سفر می‌کند.

کیوان کریمی، آذرماه سال ۹۲ در پی ساخت فیلم “نوشتن بر شهر” بازداشت و مدتی بعد با قرار وثیقه آزاد شد. “نوشتن بر شهر” آخرین مستند  این فیلمساز، به تاریخ دیوارنویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی پس از انقلاب ایران می‌پردازد.

برخی از فیلم‌های کریمی مانند “مرز شکسته” و “زندگی زن و شوهر” برنده جوایز متعدد بین‌المللی شده‌اند.

واکنش‌های جهانی به صدور حکم زندان و شلاق برای این فیلمساز کرد ایرانی در حالی ادامه دارد که در محافل فرهنگی هنری ایران توجه چندانی به این مجازات سنگین نشده است.

اخیرا تشکل خانه سینمای سلیمانیه در کردستان عراق با اعلام کمپینی همستگی خود را با این فیلمساز اعلام کرده است.