نمایندگان ایران فقط تکذیب کردند

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» محکومیت ایران در روز اول نشست شورای حقوق بشر

اولین جلسه  شورای حقوق بشر سازمان ملل با محوریت بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران دیروز در مقر سازمان ملل در ژنو برگزار شد و در حالی که بسیاری از کشورهای غربی از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کردند، محمد جواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر ایران، مدعی شد که “ایران یکی از دموکراتیک ترین کشورهای منطقه است”.

در این نشست که نمایندگان 60 کشور در آن حضور داشتند، کشورهای غربی، از جمله نمایندگان آمریکا، فرانسه و بریتانیا، سرکوب مخالفین پس از انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کردند و خواستار تحقیقات بین المللی در خصوص وضعیت حقوق بشر پس از وقایع اخیر شدند.

صدور و اجرای احکام اعدام، مساله سنگسار در قوانین جزایی ایران، بازداشت بهایی ها، بازداشت های گسترده پس از انتخابات، بازداشت روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر، تبعیض علیه اقلیتهای قومی و مذهبی و مجرم شناختن هم جنس بازی از جمله مواردی بود که جمهوری اسلامی به خاطر آنها مورد انتقاد قرار گرفت.

کشورهایی نظیر استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، اتریش، هلند، کانادا، اسلوانی، اسرائیل، ایرلند، لوکزامبورگ، ژاپن، نیوزلند، مکزیک، اسلواکی، دانمارک و رومانی از جمله کشورهای بودند که از نقض حقوق بشر در ایران انتقاد کردند.

همزمان، نمایندگان نیکاراگوئه، بزریل، لبنان  ونزوئلا، بحرین، الجزایر، قطر، قراقستان، هند، سریلانکا، سودان، چین، زیمباوه، بولیوی، کویت و ویتنام از تلاش های جمهوری اسلامی برای  «بهبود وضعیت حقوق بشر» استقبال کردند.

 

راه های دیگر زندگی از زبان لاریجانی

در همین حال، محمد جواد لاریجانی به عنوان دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، از وضعیت حقوق بشر در ایران دفاع کرد و مدعی شد: “ایران یکی از کشورهای مهم دموکراتیک در منطقه است”.

به گفته او: “ما باید به ارزش های فرهنگی و تاریخی ونقشی که این فرهنگ ها در حقوق بشر دارند توجه کنیم. ما نباید صرفا توجه کنیم که مردم در واشینگتن و پاریس ولندن زندگی می کنند. بیایید تصور کنیم که راه های دیگری هم برای زندگی وجود دارند. این شعاری است که ما در ایران داریم”.

آقای لاریجانی همچنین مدعی شد در ایران، هیچ بهایی به صرف بهایی بودن محاکمه  نشده است،او افزود: “شرکت های بزرگی در ایران داریم که متعلق به بهایی هاست…اماعده ای یک سری فعالیت های فرقه ای انجام میدهند و اجازه خروج ندارند. حتی مافرقه های شیعه هم داریم که با انها مقابله می کنیم. بنابراین بهایی هایی که ما با آنها مقابله می کنیم در این فعالیت های فرقه ای مشارکت می کنند”.

دبیر ستاد حقوق بشر ایران در واکنش به انتقاداتی که در خصوص اعمال تبعیض علیه اقلیت های مذهبی در ایران مطرح شد، گفت: “کسانی که اینقدر حساس هستند درمورد بهایی ها کاش نسبت به کودکان غزه فلسطینی هم حساس بودند”.

 

در ایران، فعال حقوق بشر زندانی نداریم

همچنین محمود عباس زاده، مدیر کل امور سیاسی وزارت کشور که در این نشست حضور داشت، بازداشت و زندانی شدن فعالان حقوق بشر در ایران را رد و تصریح کرد: “ کسانی که می گویید به نام فعال حقوق بشر دستگیر شدند به خاطر فعالیت های تروریستی و تنفرقومی و فعالیت های جاسوسی بازداشت شدند.”

این اظهارات در حالی مطرح شد که در کنفرانس مطبوعاتی فعالان حقوق بشر در حاشیه این نشست، به بازداشت فعالان حقوق بشری همچون محمد صدیق کبودند، عمادالدین باقی، شیوا نظرآهاری، کوهیار گودرزی، کاوه کرمانشاهی و … اشاره شد.

با این حال عباس زاده گفت: “د رجمهوری اسلامی ایران هیچ کس به دلیل فعالیت های حقوق بشری دستگیر نمی شود.”

او همچنین در دفاع از قانون برگزاری آزاد اجتماعات با اشاره به اینکه “سالانه حدود ۵۰۰۰ تجمع و تظاهرات در حوزه های مختلف برگزار می شود” افزود:” صدور مجوز تنها برای ایجاد امنیت تجمع کنندگان است”.

همزمان با برگزاری این نشست، شماری از معترضین ایرانی که از کشورهای مختلف جهان به ژنو آمده بودند، در مقابل سازمان ملل دست به تجمع زدند و توجه شورای حقوق بشر را به نقض حقوق بشر در ایران جلب کردند.

 

ایفای نقش قربانی

پس از برگزاری نخستین جلسه این نشست، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران با صدور بیانیه ای با بیان اینکه “ نمایندگان سیاسی جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حقوق بشر نقش قربانی به خود گرفتند”، تاکید کرد: “ بررسی وضعیت حقوق بشر ایران در سازمان ملل ثابت کرد که برای بهبود حقوق بشر در ایران باید فشار های بیشتری وارد شود”.

این نهاد حقوق بشری تاکید کرده است: “انکارگرایی بعنوان اولین واکنش ایران به توصیه های اعضای جامعه بین الملل در طرح نقض جدی حقوق بشر به روشنی نشان می دهد که لازم است که یک نشست ویژه شورای حقوق بشر و همچنین یک گزارشگر ویژه برای بررسی نقض گسترده حقوق بشر درایران اختصاص یابد.”

هادی قائمی، سخنگوی این نهاد گفت: “بررسی دوره ای حقوق بشر در ایران نشان داد که ایران اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و الزامات قانونی خود را در این چارچوب به لجن کشیده و خیلی بیشتر از این بررسی دوره ای باید انجام بشود تا این موضوع  فهمیده بشود و توصیه ها و الزامات اعمال بشوند”.

 

گزارشگران بدون مرز: محکومیت جمهوری اسلامی

سازمان گزارشگران بدون مرز هم با صدور بیانیه ای، با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر “بزرگترین زندان روزنامه نگاران در جهان است” اعلام کرد: “کشورهایی که در برابر سرکوب خونین هشت ماه گذشته در ایران سکوت می‌کنند در ارتکاب این جنایات شریک هستند. شورای حقوق بشر سازمان ملل به هنگام بررسی پرونده ایران باید به مسئولیت‌ خود عمل کند و نباید اعتبار این نهاد بار دیگر خدشه‌دار شود. شورای حقوق بشر باید خواهان آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان سیاسی و از جمله روزنامه‌نگاران دربند شود. باید بر تعهدات جمهوری اسلامی ایران به رعایت حقوق بشر و قانونمداری دولت نظارت شود.”

این سازمان مدافع آزادی بیان همچنین خواستار تعیین گزارش گر ویژه ای از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق در ایران و اعزام فوری آن به این کشور شده است.