نگرانی اسراییل از غفلت آمریکا در برابر ایران

نویسنده

» تحلیل فیگارو:

آدرین ژوم

مقامات اسراییلی بیم آن دارند که کشورهای غربی که برای رسیدن به توافق بر سر مسأله هسته ای ایران شتابزده عمل می کنند، ازسوی جمهوری اسلامی  فریب بخورند. دیدار رییس آژانس اتمی از ایران و شایعات یک توافق احتمالی بر سر برنامه اتمی این کشور قبل از مذاکرات بغداد، با ناباوری ازسوی مقامات اسراییلی دنبال می شود.

بنیامین نتانیاهو طی سفر خود به جمهوری چک گفت: “بی شک هیچ چیز بهتر از آن نیست که این پرونده ازطریق دیپلماتیک حل و فصل شود. ولی من هیچ نشانه ای ازسوی جمهوری اسلامی مبنی بر خواست جدی این کشور برای توقف برنامه هسته ای اش نمی بینم. به نظر می رسد  سران این کشور مذاکرات را فرصتی برای خرید زمان می دانند؛ درست  مانند کره شمالی که سال ها به همین طریق عمل می کرد. سران جمهوری اسلامی شطرنج بازان خوبی هستند. آنها به خوبی می دانند که گاهی باید یک سرباز را قربانی کنند تا شاه را نجات دهند.”

اسراییل نگران آن است که آمریکایی ها در بحبوحه مبارزات انتخاباتی، و اروپایی ها در اوج بحران مالی، کورکورانه عمل کنند و با رفتار زیباگرایانه حکومت تهران دچار فریب شوند. اسراییل همچنین نگران آن است که سران جمهوری اسلامی از تشدید تحریم ها بگریزند و مجدداً به صورت پنهانی به برنامه هسته ای خود ادامه دهند.

بنیامین نتانیاهو در ادامه گفت: “هدف این مذاکرات باید کاملاً مشخص باشد: تعلیق کلیه فعالیت های غنی سازی در ایران؛ انتقال تمامی مواد شکافت پذیر غنی شده به خارج از این کشور؛ تخریب کارخانه قم. هر وقت این اهداف به تحقق پیوست، من اولین کسی خواهم بود که برای آنها کف می زنم. من تا آن زمان همچنان نسبت به تحقق این اهداف شک دارم.”

 

بیم انزوا

مشکل اینجاست که موضع رسمی اسراییل جای زیادی برای امتیاز گرفتن از ایران باقی نگذاشته. اسراییل همواره تکرار کرده که ایران هسته ای تهدیدی برای تمامی دنیاست، نه فقط خاورمیانه. تل آویو بیم آن دارد که در این پرونده منزوی شود و همچنین نمی خواهد در نظر آمریکا بیش از حد سازش ناپذیر جلوه کند. به گفته منابع دیپلماتیک غربی، مقامات اسراییلی آماده اند تا انعطاف پذیرتر ظاهر شوند، زیرا ممکن است حکومت تهران آماده باشد تا امتیازاتی  بدهد.

ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، حتی قبلاً در واشنگتن به صورت کتبی موافقت کرده که ایران می تواند امکان ادامه فعالیت های غنی سازی تا میزان ۳ ممیز ۵ درصد را داشته باشد.

فعلاً با خواسته های کوچک مقامات آمریکایی بسیار فاصله داریم. به گفته دیپلمات ها، این خواسته ها به توقف فعالیت های کارخانه زیرزمینی فردو محدود می شود و تخریب این کارخانه در دستور کار نیست.

اگر چه دورنمای حمله نظامی بازدارنده ازسوی اسراییل طی هفته های اخیر کم رنگ شده، ولی آمریکایی ها می خواهند به مقامات اسراییلی  اطمینان بدهند. اگر سران جمهوری اسلامی امتیازات مهمی بدهند، روند تحریم های جدید اقتصادی که در اوایل ماه ژوئیه اجرایی می شوند، متوقف خواهد شد، ولی تدابیری که تاکنون اتخاذ شده به قوت خود باقی خواهد ماند. ولی اگر محرز شود که ایران صرفاً برای خرید زمان به میز مذاکره بازگشته، تحریم های به مراتب شدیدتری در انتظار این کشور خواهد بود.

منبع: فیگارو، ۲۲ می