شاید آقا کاری بیش از نصیحت بکند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش امام جمعه تهران به ادامه اختلافات سران قوا:

نصایح رهبر جمهوری اسلامی خطاب به سران قوا و مسوولان جمهوری اسلامی، گویا هیچ تاثیری نداشته از همین رو محمدعلی موحدی کرمانی٬ امام جمعه موقت تهران، خطاب به سران سه قوه چنین هشدار داده است: “حضرت آقا فرمودند که فعلا نصیحت می‌‌کنم و من معتقدم ممکن است در مرحله بعد چیزی بیش از نصیحت باشد”. هم‌زمان، یکی از تشکل‌های اصول‌گرا نیز گفته است اطرافیان احمدی‌نژاد قصد دارند در اعتراض به نظام، مردم را به خیابان بکشند.

حسین فدایی، دبیرکل جمعیت ایثارگران، در جمع انصار حزب‌الله، ادعا کرده است که پس از بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی “جریان انحرافی نامه نوشتند که این‌ها را آزاد کنید”. فدایی افزوده است: “جریان انحراف بقای خودش را در وجود فتنه‌گران می‌داند و از طرفی سعی دارد خود را موجه جلوه دهد و از طرف دیگر نقص‌ها و ضعف‌ها و نارسایی‌هایش دیده نشود و به میزانی که بتواند طرف مقابل خودش را خطرناک تعریف کند، بقای خودش را می‌تواند تثیت کرده و امتیاز بگیرد. البته رفتار متقابل جریان فتنه هم همین است، آنها هم برای امتیاز گرفتن از نظام جریان انحرافی را به صورت یک هیولا و لولو معرفی می‌کنند”. دبیرکل جمعیت ایثارگران همچنین گفته است: “جریان انحرافی به دنبال این است که مردم را به خیابان‌ها بکشاند و اعتراضات اجتماعی را سامان دهد ولی جنس آن متفاوت است، هنوز بعضی‌ها مسئله جریان انحرافی را قبول ندارند و برای آن‌ها جا نیفتاده است”.

پیش از این علی مطهری، نماینده منتقد احمدی‌نژاد در مجلس، نیز خبر از آن داده بود که محمود احمدی‌نژاد دوبار برای آزادی موسوی و کروبی نامه‌نگاری کرده است.

این برای چندمین بار است که اصول‌گرایان نسبت به اطرافیان احمدی‌نژاد، هشدار می‌دهند. پیش از این داووداحمدی‌نژاد، برادر محمود احمدی‌نژاد، نیز گفته بود جریان انحرافی قصد دارد با استفاده از گرانی‌ها، اعتراض مردم را به خیابان بکشاند.

هم‌زمان با سخنان فدایی، محمدعلی موحدی کرمانی٬ امام جمعه موقت تهران، خطاب به سران سه قوه گفت: “مسوولان حواسشان را جمع کنند. حضرت آقا فرمودند که فعلا نصیحت می‌‌کنم و من معتقدم ممکن است در مرحله بعد چیزی بیش از نصیحت باشد”.

رهبر جمهوری اسلامی هفته گذشته در یک سخنرانی عمومی با اشاره به درگیری‌های رخ داده در مجلس، به انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و نمایندگان مجلس پرداخته بود. وی تاکید کرده بود که در حال حاضر تنها “نصیحت می‌کند”.

دور جدید اختلاف‌ها میان سران سه قوه، با استیضاح وزیر کار در مجلس به دلیل انتصاب سعید مرتضوی آغاز شد. در آن جلسه محمود احمدی‌نژاد اقدام به انتشار فیلمی از ملاقات خصوصی فاضل لاریجانی با سعید مرتضوی کرد؛ مساله ای که با واکنش تند علی لاریجانی همراه شد و احمدی‌نژاد نیز با قهر مجلس را ترک کرد. یک روز پس از آن سعید مرتضوی بازداشت شد، گرچه بازداشت وی کمتر از ۲۴ ساعت به طول انجامید.

آیت‌الله خامنه‌ای حدود دو ماه پیش و پس از درگیری لفظی میان احمدی‌نژاد با برادران لاریجانی، گفته بود: “از امروز تا روز انتخابات، هرکسی که بخواهد اختلاف ها را به میان مردم بکشاند و از احساسات آنها در جهت اختلافات استفاده کند، قطعاً به کشور خیانت کرده است”.

وی پیش از حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس نیز، جلسه‌ای با حضور برخی اعضای دولت، هیات رییسه و روسای کمیسیون‌های مجلس برگزار کرده بود که به گفته حمید رسایی مهم‌ترین عامل بی‌حاشیه بودن جلسه مذکور “تذکرات شب قبل رهبر معظم انقلاب خطاب به تیم اقتصادی مجلس، نوّاب و رئیس مجلس و همچنین تذکرات ایشان به رئیس دولت و تیم اقتصادی وی” بود.

در تحولی دیگر و در حالی که انتقادها از محمود احمدی‌نژاد بار دیگر اوج گرفته است، وی در پیامی به حامیان خود به آن‌ها گفته است که “این فشارها کوتاه مدت خواهد بود بزودی وضعیت دگرگون خواهد شد، صبر صبر، بهار نزدیک است”. رییس دولت دهم همچنین خطاب به حامیانش گفته بود که “تابع ولایت فقیه(امام خامنه ای) باشید. ولایت فقیه حلقه اتصال ما با انسان کامل، حضرت بقیه الله الاعظم است، همانطور که قبلا هم گفته ام زندگی در سایه ولایت فقیه تمرین زندگی در سایه امامت عصر(ع) است”.

 این پیام احمدی‌نژاد در حالی صادر شده که روز گذشته نیز شبکه ایران به نقل از اسفندیار رحیم‌مشایی نوشته بود: “دشمنان انقلاب و وابستگان خط شیطان، هجمه به رهبری و تخریب جایگاه ولی فقیه را هدفگذاری کرده اند. حامیان رئیس جمهور و دوستداران انقلاب اسلامی و پیروان خط امامت، وظیفه ای مهمتر از صیانت از جایگاه رهبری و تبعیت از توصیه ها و خط حضرت آیت الله خامنه ای ندارند”.

پیام مشایی پس از آن منتشر شده بود که خبرگزاری نسیم اس.ام.اسی با این مضمون به مشترکان خود ارسال کرده است: “گفته می شود جریان انحرافی در دستوری تشکیلاتی خواستار انتشار مطالبی در انتقاد از رهبری در وبلاگها و فضای مجازی شده است”.

سخنان احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که پیش از این وبلاگ‌نویسان حامی احمدی‌نژاد به انتقاد از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته و گفته بودند که هنوز حکمت سخنان وی را درک نکرده‌اند.