توافقی که اسرائیل را تهدید می‌کند

وای نت نیوز
وای نت نیوز

» گزارش وای نت نیوز از مذاکرات هسته‌ای

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باری دیگر تاکید کرده است، از ‌هیچ اقدامی برای ممانعت از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای یا حفظ توانایی برای انجام این کار در صورت خروج از توافق با غرب، فروگذار نمی‌کند.

این بیانات زمانی عنوان می‌شود که جان کری وزیر خارجه آمریکا به تازگی با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود، دیدار کرده است. روز یکشنبه این دیپلمات ارشد آمریکایی در مونیخ تاکید کرد که واشنگتن به تعهدات خود برای دستیابی به توافق تا مهلت مقرر پایبند است.

نتانیاهو در جلسه هفتگی کابینه اسرائیل گفت: “قدرت‌های بزرگ و ایران به سمت توافقی می‌تازند که ایران را قادر می‌کند خود را به سلاح هسته‌ای مسلح کند و این موجودیت کشور اسرائیل را به خطر می‌اندازد.”

نتانیاهو، کری و ظریف را نشانه رفت و گفت، هدف آن‌ها برای تکمیل چارچوب توافق تا پایان ماه مارس، اسرائیل را وادار می‌کند تا وارد عمل شود. وی گفت: “ما به اقدامات خود ادامه می‌دهیم و تلاش‌های بین‌المللی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را رهبری می‌کنیم. هر کاری لازم باشد می‌کنیم تا یک توافق بد و خطرناک را، که سایه‌ای سنگین بر آینده کشور اسرائیل و امنیت می‌اندازد، خنثی کنیم.”

کری روز یکشنبه در مصاحبه‌ای، تمدید مهلت ۳۱ مارس را منتفی دانست، مگر این‌که به گفته او، چارچوب کلی توافق مشخص شده باشد. وی در گفتگو با “ان بی سی” گفت: “تنها شانسی که در این لحظه برای تمدید می‌بینم این است که واقعا به چارچوب توافق دست یافته باشیم.”

قدرت‌های بزرگ پس از امضای توافق اولیه در نوامبر ۲۰۱۳، بیش از یک سال است که تلاش می‌کنند بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافقی جامع دست یابند. ظریف نیز پس از دیدار روز یکشنبه هرگونه تمدید مذاکرات با قدرت‌های بزرگ را رد کرد.

کری گفت، پیش از در نظر گرفتن تمدید احتمالی مذاکرات، تعیین چارچوب توافق بسیار مهم است، اما ترجیح می‌دهد به مهلت مقرر پایبند باشند. وی گفت: “اما اگر نتوانیم تصمیمات بنیادین را ظرف هفته‌های آینده بگیریم، به نظرم تمدید مهلت مقرر غیرممکن خواهد بود. فکر نمی‌کنم آن موقع دیگر بخواهیم تمدید کنیم. یا می‌توانید برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه‌ ما تصمیم بگیرید، یا این‌که نمی‌توانید، این ممکن است به جایی برسد که هیچکدام نمی‌خواهیم آن را بشنویم.”

طرفین مذاکرات، پس از دو بار شکست در دستیابی به توافق در مهلت مقرر، تاریخ ۳۱ مارس را برای تعیین چارچوب کلی توافق جامع مشخص کرده‌اند. همچنین مهلت ۳۰ ژوئن برای توافق بر سر جزئیات پیچیده تعیین شده است.

اما تندروهای ایران و آمریکا شرایط را پیچیده کرده‌اند. جمهوریخواهان آمریکا تهدید کرده‌اند در صورت عبور از مهلت ماه مارس، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال خواهند کرد.

منبع: وای نت نیوز - 8 فوریه 2015