پرتاب ماهواره ایرانی و نگرانی غرب

پاریزین
پاریزین

» گزارش پاریزین از قرار گرفتن چهارمین ماهواره در فضا

به گزارش رسانه های رسمی ایران، این کشور روز دوشنبه ماهواه ناظر جدیدی را به عنوان چهارمین ماهواره بومی “با موفقیت” در مدار زمین در فاصله ۴۵۰ کیلومتری قرار داد.

تلویزیون دولتی درحالی که تصاویری را از پرتاب این ماهواره نشان می داد گفت: “ماهواره فجر که ۵۲ کیلوگرم وزن دارد، در فاصله ۴۵۰ کیلومتری در مدار زمین قرار گرفت.”

تلویزیون دولتی افزود: “موشک ماهواره‌بر به طول ۲۱ متر، دارای وزنی معادل ۲۶ تن است و سرعت آن به ۸۰۰۰ متر در ثانیه می رسد [۲۸ هزار و ۸۰۰ کیلومتر در ساعت].”

رییس جمهور حسن روحانی که شخصاً فرمان پرتاب را صادر کرده، دراین خصوص می گوید: “دانشمندان ما برای تسخیر فضا به مرحله جدیدی وارد شده اند […] ما به راه خود ادامه خواهیم داد تا پاسخگوی نیازهای فضایی‌مان باشیم.”

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، این چهارمین ماهواره ای است که ایران به فضا پرتاب کرده. این کشور قبلاً سه ماهواره بین سال های ۲۰۰۹ و فوریه ۲۰۱۲ به فضا پرتاب کرده بود.

تهران همچنین دو کاوشگر حامل موجودات زنده به فضا فرستاده که اولین آن در فوریه ۲۰۱۰ حامل یک موش، لاک پشت و حشرات، و دومین کاوشگر در ژانویه ۲۰۱۳ حامل یک میمون انجام شد. به گفته رسانه های رسمی، میمون زنده به زمین بازگشت.

به گفته شبکه تلویزیونی عربی العالم، “ماهواره فجر قادر است تصاویر دقیقی از زمین بگیرد.”

این ماهواره توسط ماهواره‌بر سفیر-فجر که توسط سازمان صنایع هوا-فضای وزارت دفاع ساخته شده، در مدار قرار گرفته. سردار حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، به نوبه خود گفت: “این نشان‌دهنده توان ایران در تولید موشک‌های ماهواره‌بر است.”

کشورهای غربی، ایران را مظنون به آن می دانند که درتلاش است تا با استفاده از فن آوری‌ ساخت موشک‌های ماهواره‌ای و موشک‌های بالستیکی دوربرد، امکان حمل کلاهک‌های معمولی یا اتمی را به دست آورد.

ایران همواره این موضوع را تکذیب کرده و خاطرنشان ساخته که برنامه فضایی‌اش صرفاً اهداف صلح آمیز را دنبال می‌کند.

طی سال های اخیر، کشورهای غربی تمامی اقدامات ایران در زمینه پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرده اند.

منبع: پاریزین، ۲ فوریه ۲۰۱۵