جشنواره ♦ تئاتر ایران

نویسنده
جمشید کمالی

بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر دیشب در تهران آغاز بکار کرد. هنر روز مانند سال گذشته، هر روز گزارش، نقد و مصاحبه هائی را که همکاران ما د رتهران تهیه کرده اند منتشر می کند.

جشنواره 25: گلچین سال

بیست و پنجمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر کار خود را در تهران آغاز کرد.

این جشنواره که دومین جشنواره از مجموعه جشنواره های فجر است به دلیل تقارن ماه محرم با بهمن ماه پیش از موعد هر سال برگزار می شود. مهمترین ویژگی جشنواره تئاتر فجر در دوره بیست و پنجم غیررقابتی بودن آن است و کلیه آثار برای حضور در بخش ملی از میان آثار به نمایش درآمده در طول سال ۸۵ انتخاب شده اند. بخش های دیگر همچون منتخبین جشنواره های مناطق، ویژه سال پیامبراعظم(ص)، جشنواره جشنواره ها، کودک و نوجوان و بین الملل دیگر بخش های جشنواره امسال را تشکیل می دهند.

در بخش اصلی جشنواره تئاتر فجر ۲۵ نمایش از میان آثار اجرا شده برای شرکت در این رویداد انتخاب شده اند، در بخش منتخبین جشنواره های تئاتر مناطق نیز ۱۳ نمایش از شهرستان های آبادان، بوشهر، یاسوج، اصفهان، سنندج، مسجد سلیمان، خمین، مشهد، گرگان و اراک به روی صحنه می رود. همچنین در بخش جشنواره جشنواره ها که ویژه آثار منتخب جشنواره های داخلی است، مجموعاً ۸ نمایش برگزیده به اجرا در می آیند.

در بخش کودک و نوجوان نیز ۴ نمایش در جشنواره امسال حضور دارند. همچنین نمایش «عشقه» نوشته و کار محمد رحمانیان نیز در بخش ویژه سال پیامبراعظم(ع) به روی صحنه خواهد رفت. این نمایش تنها نمایشی است که برای نخستین بار در جشنواره اجرا می شود.

در بخش بین الملل جشنواره امسال مجموعاً ۸ نمایش صحنه ای و یک نمایش خیابانی اجرا خواهد شد.

به گفته سعید کشن فلاح دبیر جشنواره فیلم فجر پس از اعلام فراخوان ۱۳۰ نمایش از کشورهای خارجی متقاضی حضور در جشنواره تئاتر فجر شده اند که از میان آنها ۱۵ نمایش انتخاب شده اند که شرایط حضور ۱۰ گروه مهیا شده است.

در بخش بین الملل جشنواره بیست و پنجم نمایش صحنه ای از لهستان، اتریش و روسیه (هر کدام یک اثر)، آلمان و فرانسه (هر کدام دو اثر) و نمایش کوری (محصول مشترک ایران و ایتالیا) حضور خواهند داشت. نمایش خیابانی گردشگر نیز از فرانسه در این بخش اجرا می شود.

در بخش تئاتر خیابانی نیز مجموعاً ۲۴ نمایش برای اجرا در فرهنگسرای نیاوران، مقابل تالار مولوی، فرهنگسرای بهمن و مقابل تئاتر شهر انتخاب شده اند. در این بخش ۱۰ نمایش از شهرستان های لاهیجان، قشم، گرگان، کرمانشاه، ایلام، قم، ملایر، خرمشهر، پاکدشت در کنار ۱۳ نمایش از تهران و یک نمایش از فرانسه حضور دارند.

یکی از بخش های جنبی جشنواره امسال برگزاری جلسه های سخنرانی و کارگاه های آموزشی است که در خانه هنرمندان ایران و دانشگاه تهران پیش بینی شده است. در این بخش ۶ کارگاه و ۲ سخنرانی با حضور کارشناسان و هنرمندان خارجی شرکت کننده در جشنواره شاهد خواهیم بود.

جشنواره تئاتر فجر در سالن های چهارسو، سایه، قشقایی و نو مجموعه تئاتر شهر، تالارهای وحدت، مولوی و هنر، تماشاخانه مهر (حوزه هنری) و خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

اما امسال برگزار نشدن جلسه مطبوعاتی واکنش های مختلفی را در بین هنرمندان بر انگیخت. بسیاری از کارگردانان از اینکه کارهایشان انتخاب نشده دلخور بودند و از مسئولین می خواستند که در این زمینه پاسخگو باشند. بسیاری نیز از ضعف در انتخاب نمایش های خارجی گله مند هستند و از این شکایت می کنند که مرکز نتوانسته به قول هایی که در مورد دعوت از بروک و مونشکین داده بود جامه عمل بپوشاند.