علم الهدی و ادامه ماجرای لب گور

نویسنده
فیروزه متین

» صحنه سیاسی ایران؛ شوره زار فحش و تشر

در پی اهانت علم الهدی، روحانی تندروی هوادار جبهه پایداری و امام جمعه مشهد به وزیر ارتباطات، روزنامه جمهوری اسلامی که به هاشمی رفسنجانی نزدیک است، در مطلبی به وی درباره لحن سخن گفتن اش تذکر داد.

 علم الهدی که تا کنون بارها به شخص هاشمی رفسنجانی با عنوان “آخوند بی بصیرت” حمله کرده و رهبران جنبش سبز را با الفاظ رکیک مورد خطاب داده، در تازه ترین سخنرانی خود محمود واعظی، وزیر ارتباطات را “وزیر لب گور” نامیده و گفته اجازه نمی دهد وی فیلتر فیس بوک را بر دارد.

علم الهدی در نماز جمعه هفته گذشته مشهد گفته بود: “لعنت بر فتنه ۸۸ که باعث شد وزیر متعهد ما که روزگار جوانی در وزارت امور خارجه به نظام خدمت می‌کرد امروز در سنین پیری و در حالی که پایش لب گور است بگوید، می‌خواهم فیلتر شکن فیس بوک شوم”.

او افزوده بود: “البته توجه داشته باشید این آقای وزیر فردی متدین است و ضد ولایت فقیه نیست و یک روزی در وزارت خارجه به این نظام خدمت می کرده است، من نمی‌دانم اینها وقتی پیر می‌شوند چرا این حال را پیدا می‌کنند و به چهار قدمی چاله مرگ که می‌رسند این حرف‌ها را می‌زنند”.

به نوشته سایت انتخاب، در پی این اظهارات، وزارت ارتباطات با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “با توجه به انتشار سخنان حضرت آیت الله علم الهدی امام جمعه محترم مشهد در خصوص سخنان منتسب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موارد ذیل جهت تنویر افکار عمومی اعلام می گردد: ۱- دکتر واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص رفع فیلتر فیس بوک تا کنون هیچگونه مصاحبه ای نداشته و این موضوع مربوط به حوزه کار کمیته تعیین مصادیق مجرمانه است. ۲- قطعا حضرت آیت الله علم الهدی استحضار دارند اعلام مطلبی از تریبون نماز جمعه که بازتاب اجتماعی دارد نبایستی صرفا بر اساس شنیده ها و اطلاعات نادرست باشد و بهتر بود در صورت ابهام نیز قبل از اعلام صحت و سقم مطلب اطلاع کامل حاصل می کردند”.

اگر چه وزارت ارتباطات در بیانیه خود اشاره ای به لحن علم الهدی نکرده بود اما سخنان وی که خود نزدیک به ۱۰ سال از محمودواعظی مسن تر است، با واکنش هایی همراه شد.از جمله در ابتدای هفته، سایت بهارنیوز در مطلبی به مقایسه سن این دو پرداخت و نوشت: “بی‌گمان طرح حرف هایی این چنین، آنهم از تریبون مقدس نماز جمعه و از زبان فردی در کسوت مقدس روحانی، تبعاتی فراتر از اظهارات نادرست یک کنشگر سیاسی دارد. تریبون عبادی سیاسی نماز جمعه، سال های سال است که به عنوان جایگاهی دینی و انقلابی و با شخصیت های مبرز و مردمی شناخته می‌شود…بالاخص تریبون مقدس نماز جمعه مشهد که انصاف نیست حرمت ثامن الحجج و زائران ایشان، با طرح چنین مباحث سخیف و عبارات شنیعی، شکسته شود. از سوی دیگر، همین جایگاه در سال های نه چندان دور در اختیار چهره های حقیقتاً انقلابی و اخلاقمداری چون حضرات آیات شیرازی و عبادی بوده است؛ گوآنکه امامان جمعه در مشهد مقدس - بالاخص از آغاز دوره ی آقای علم الهدی - به دلیل حضور آیت الله طبسی - یار دیرین رهبری و از سابقون انقلاب - به عنوان تولیت آستان قدس رضوی، چندان برجسته نبوده اند. حضرات از یاد برده اند که پیامبر، مظهر اخلاق و ادب بود و دیانت اسلام و شریعت آن، چه اندازه برای آبرو و حیثیت انسانها ارزش قائل است تا جایی که غیبت و تهمت و دروغ و امثال آن را در شمار بزرگترین گناهان قرار داده و حرمت انسان را از حرمت کعبه بالاتر دانسته است. با این حال، حتی اگر فرض بر آن بگیریم که آقای وزیر در دفاع از رفع فیلتر فیس بوک سخن گفته باشد ـ که وزارت ارتباطات صراحتاً آن را رد کرده ـ- دلیل نمیشود که همه امکانات و توان خود را به سوی او نشانه رویم و چون سخنی در مخالفت با نظرات ما بیان شده، بی هیچ آداب و ترتیبی، هر چه دل تنگمان میخواهد، بگوییم و کینه های بدریه و غدیریه را باز گشاییم”.

این سایت در پایان مطلب خود نوشته بود: “جالب است بدانید که آقای واعظی وزیر مخابرات متولد ۱۳۳۱ و آقای علم الهدی متولد ۱۳۲۳ می‌باشد”.

 روزنامه جمهوری اسلامی هم دیروز ضمن سرمقاله ای با اشاره به بددهنی امام جمعه تندروی مشهد نوشت: “با اینکه سخنان مراجع تقلید باید سرلوحه اظهارات و عملکردهای مردم و مسئولان باشد،‌ کم نیستند مواردی که درست برخلاف این توصیه‌ها افرادی از مسئولان نه تنها به سران کشورهای دیگر بلکه حتی به خودی‌ها فحش و ناسزا می‌گویند و درصدد بر می‌آیند با تشر زدن هایشان اهداف خود را به پیش ببرند. متأسفانه بعضی از مسئولان سطح بالای نظام در اظهارات هفتگی خود، با کلمات و عباراتی که زیبنده جایگاه وی نیست هرکس را که نمی‌پسندد به باد ناسزا می‌گیرد و در این فحش دادن و تشر زدن، خودی و بیگانه نمی‌شناسد و به صغیر و کبیر نیز رحم نمی‌کند. از جایگاه مقدس نماز جمعه در تهران و بعضی شهرها نیز متأسفانه سخنان، کلمات و تعبیراتی شنیده می‌شود که با قداست این جایگاه و با رسالتی که ائمه جمعه برعهده دارند در تضاد است. همین بی‌مبالاتی، در سخنرانی‌ها، مصاحبه با رسانه ملی و بعضی نوشته‌ها نیز دیده می‌شود”.

جمهوری اسلامی افزود: “بر فرض اینکه وزیر ارتباطات چنین مطلبی را درباره فیس بوک گفته باشد، مطلب خلاف شرعی نگفته که استحقاق چنین برخورد عتاب آلود و فحش و تشر را داشته باشد. متأسفانه این روش خلاف در جامعه ما درحال گسترش است و اختصاص به نماز جمعه ندارد. تأسف بالاتر اینست که این ادبیات، عرصه سیاسی کشور ما را به شوره زار فحش و تشر تبدیل کرده و همین وضعیت موجب شده بسیاری از مردم به ویژه جوانان از محافل مذهبی فاصله بگیرند. به نماز جمعه‌ها و کاهش تدریجی شرکت کنندگان در آن بنگرید و به رسانه‌های مجازی که میدان گسترده اظهارنظر جوانان است سری بزنید و ببینید که واگرائی چگونه درحال گسترش است. امروز، ما هر قدر برای جذب جوانان تلاش کنیم کم است درحالی که امکانات، وقت‌ها و نیروهای زیادی به دلیل روش‌های نادرست اکنون صرف زاویه‌دار کردن مردم به ویژه جوانان با اعتقادات دینی می‌شوند”.

 با بالاگرفتن انتقادها از علم الهدی، او روز گذشته، آنطور که صراط نیوز گزارش داده، بدون آنکه از بی حرمتی خود عذرخواهی کند گفت: “وظیفه من به‌عنوان امام جمعه گوشزد کردن خطاها است بنابراین حرفی نزده‌ام که بخواهد به فرد و یا شخص خاصی بربخورد، بلکه در خطبه‌ها به یک مسئله ملی اشاره شده است”.