بی خبری از صالح دلدم و تغییر اتهام جلوه جواهری

نویسنده
سارا مقدم

» گفت و گوی روز با مینا جعفری

با گذشت 115 روز از دستگیری  صالح دلدم اطلاعی از وضعیت پرونده او در دست نیست و محکومیت جلوه جواهری به شش ماه زندان، به دلیل تغییر کیفرخواستش از تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت داخلی به عضویت در کمپین یک میلیون امضا بوده است.

مینا جعفری وکیل صالح دلدم و  جلوه جواهری در گفت و گو با روز در مورد این دو پرونده می گوید:  ده روز قبل برای پی گیری پرونده موکلم آقای دلدم برای دومین بار به دادگاه انقلاب مراجعه کردم که متاسفانه جواب مشخصی دریافت نکردم. پس از آن  خانواده دلدم نیز به دادگاه انقلاب مراجعه کردند که باز هم تنها پاسخ این بود که پرونده ای به نام ایشان تشکیل نشده تا من بتوانم دفاعیاتم را بر مبنای آنها تنظیم کنم. 

وی درباره نحوه دستگیری صالح دلدم که از اعضای کمیته هنری ستاد مهدی کروبی در دوران رقابتهای انتخاباتی بود، می گوید : ایشان روز 25 خرداد دستگیر شدند و پس از چند روز بی خبری از محل نگهداری اش، آقای ابراهیم یزدی به پدر ایشان خبر می دهد که پسرش را در زندان اوین دیده است و بعد از چند روز خود صالح هم از اوین زنگ می زند. آخرین خبری از او خبر اعتصاب غذایی بود که 20 روز پیش رسید و چون از وضعیت ایشان بی خبریم نمی دانیم که فعلا در چه وضعیتی هستند.

مینا جعفری همچنین در مورد پرونده جلوه جواهری می گوید: متاسفانه باید بگویم که گویا اصرار در محکوم کردن ایشان مطرح بوده نه خود اتهام. درواقع  یکی از نقصهای پرونده موضوع تغییر اتهام کیفرخواست دررای صادره است که از “تبانی و تجمع به قصد برهم زدن امنیت داخلی” که موضوع ماده 610 قانون مجازات است، به فعالیت تبلیغی علیه نظام تغییر کرد.

وی این نوع برخورد با پرونده را عجیب توصیف کرده و می گوید : در پرونده 23 خرداد  9 فعال زن مورد اتهام “اخلال  در نظم عمومی و تمرد دربرابر مامور”،  قرار گرفتند. اما برای جلوه علاوه بر این دو اتهام،‌اتهام سیاسی هم وارد شد که خود این موضوع تعجب برانگیز است و این موضوع را به ذهن متبادر می کند که  اصل، محکومیت  خانم جواهری بوده است. زیرا در دادگاه از او درباره عضویتش در کمپین یک ملیون امضا سوال کردند  و چون جلوه  پاسخ مثبت داد، به فعالیت تبلیغی محکومش کردند.

جلوه جواهری نیز در همین رابطه به روز می گوید : تغییر اتهامات به این دلیل بود که می خواستند حتما محکومم کنند و چون مدرکی برای اتهامات نداشتند، به همین دلیل اساسا اتهام را تغییر دادند.

 او در تشریح این موضوع می گوید: بار اول یعنی موقعی که همه ما تفهیم اتهام شدیم “عضویت در جنبش فمینیسم” _ که نمی دانم چه نوع اتهامی است!_ هم جزء اتهامات بود که بعدا در آخرین دفاعیات مطرح نشد.  در آخرین دفاع من، بازپرس سوالاتی پرسید که تعجب کردم. مثلا گفت که شما به عنوان مسئول مدرسه فمینیستی بودید یا نه و نمی دانستم که چرا این سوال را می پرسد چون توضیحی داده نمی شد.  من هم گفتم که مسئولیتی ندارم و تنها در راه اندازی این سایت، برخی کارهای فنی اش را انجام دادم.

وی در ادامه صحبتش می گوید که وقتی وکیلم برای خواندن دادخواست، به دادگاه رفته بود، متوجه شده بود که در پرونده گزارشی هست که طبق آن من به عنوان مسئول مدرسه فمینیستی و نماینده آن فراخوان تجمع برای میدان ونک در روز 22 خرداد بوده ام. این مساله باعث تعجب شد و همه مطالب سایت را مرور کردم.

تنها یک مطلب طنز در مبصر کلاس بوده که خیلی واضح است که طنز بوده ولی ظاهرن به یک دلیل من باید متهم می شدم! طبق همین گزارش اتهام ماده 610 به من زده شد.

جواهری ادامه می دهد : در دادگاه می خواستم بگویم که من نه تنها مسئول مدرسه فمینستی نیستم بلکه اساسا چنین اتهامی بی مورد است چرا که من قبلن تفهیم اتهام شده بودم و ضمن اینکه چنین تجمعی اصلا وجود خارجی نداشته، اما نماینده دادستان گفت که این مورد، اصلا در دادخواست ما نیست و شاید در بازجویی هایتان بوده. در صورتی که  گزارش موجود در پرونده من، که کاملا خلاف قانون بود بعد از تفهیم اتهام من و باز جویی ها به دادگاه آمده است. به هر حال  ناگهان در دادگاه مساله کمپین مطرح شد.

 وقتی من اتهام تجمع در مقابل گالری ابریشم را رد کردم و گفتم اساسا چنین تجمعی در کار نبوده، دادستان گفت تو عضو کمپین هستی و کمپین خودش یک تجمع غیر قانونی است. که من گفتم کمپین هم غیر قانونی نیست و در مورد حکم تبرئه یکی از دوستانم در کمپین، توضیح دادم که نشان می داد در هیچ جا مطرح نشده که کمپین غیر قانونی است. اما قاضی در نهایت اصرار کرد که بگویم عضو کمپین هستم یا نه. در حالی که به اتهام ربطی نداشت. من هم گفتم من عضو کمپین هستم و برای این کار هم پرونده دیگری در جریان است. اما به اتهام من در این دادگاه هیچ ربطی ندارد. و گفتم کسانی که در آین پرونده با من مشترکند تبرئه شدند. اما دادستان هم گفت که بله ممکن است آنها تبرئه شوند، اما ربطی به تو ندارد و به قاضی گفت که من یک حکم تعلیقی دارم و الان هم یک پرونده باز در شعبه امنیت دارم که اصلا این پرونده باز هم ارتباطی به این پرونده نداشت چون مربوط به بعد از آن بوده است. مجموع این اتفاق هاست که باعث می شود فکر کنم که مساله رفع یا اثبات اتهام موجود در پرونده نبوده، بلکه مساله محکوم کردن من به هر دلیل و اتهامی بوده است.

با این وجود، جلوه جواهری ابراز  امیدواری می کند که در دادگاه تجدید نظر تبرئه شود و دلیل آن را غیر متعارف بودن پرونده ذکر می کند.