احمدی نژاد: هشدارها جنگ روانی است

نویسنده

ahmadinejadhoshdarb.jpg

وحید ثابتیان

در حالی که محمود احمدی نژاد درسفر به خوزستان از هسته ای شدن ایران سخن گفته و آغاز تولید سوخت در مقیاس صنعتی را نوید داده است، علی لاریجانی درسفر خود به چین و دیدار با رییس جمهوری این کشور با برخورد سرد مقامات پکن در خصوص پرونده هسته ای مواجه شد. مذاکره کننده اصلی هسته ای ایران که پیام محمود احمدی نژاد را برای رییس چمهوری چین برده بود با تاکید جدی چینی ها بر لزوم واکنش مثبت ایران به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل روبه رو شد.

روزجمعه درحالی لاریجانی وارد کاخ ریاست جمهوری درپکن شد که هوجین تائو رییس جمهور چین از وی خواست که ایران “پاسخی جدی” را برای قعطنامه شورای امنیت سازمان ملل آماده کند. قعطنامه ای که ازایران خواسته است تا ظرف دوماه، فعالیت های غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. علی لاریجانی درجلسه خود پس ازمواجه شدن با برخورد سردمقامات بلند پایه چینی تهدید کرد که اگر کشورمورد تهدید قرار بگیرد ایران درتعهد به استفاده صلح آمیزاز فن آوری هسته ای تجدید نظر خواهد کرد. اگر ایران تا سیزدهم فوریه فعالیت های غنی سازی را متوقف نکند با تحریم های گسترده تری مواجه خواهد شد. لاریجانی البته همچنین اظهار کرد که تصمیم گیری چین به حمایت از قعطنامه به روابط طولانی وباسابقه دوکشور صدمه ای نزده است” ما می دانیم چه کسی پشت قطعنامه است وچه کسی مسئول آن است وبه همین خاطر کس دیگری را به خاطر آن سرزنش نمی کنیم.”

وخیم ترشدن وضعیت پرونده هسته ای ایران بعد ازصدور قعطنامه شورای امنیت همراه با هشدار سایر رهبران جهان نیز بوده است. ژاک شیراک رییس‌جمهور فرانسه نیز در موضعی مشابه همتای چینی خود، روز جمعه در نخستین سخنرانی مفصل خود در سال جدید میلادی، گفت که “ایران با فعالیت‌های اشاعه و بیانات غیرقابل پذیرش و تحریک کننده‌ برخی مقاماتش باعث نگرانی جهان است. احیای اعتماد با انجام اقدامی موثر بر عهده‌ی این کشور است.” او از مقامات ایرانی خواسته است که “فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را تعلیق کنند و مذاکرات با جامعه‌ی بین‌المللی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌یی‌اش را ازسرگیرند.”

همزمان با این هشدارها، تلویزیون دولتی ایران محمود احمدی نژاد را درجمع مردم خوزستان نشان داد که ازاینکه تحریم نمی تواند موجب توقف برنامه غنی سازی ایران شود سخن گفت: “ایران جلوی تحمیل وتهدید خواهد ایستان… همه ایرانیان به صورت متحد ازحقوق هسته ای خود دفاع خواهند کرد.”

احمدی نژاد، تصویب قطعنامه وخطراتی را که ازاین بابت متوجه کشور می شود را “جنگ روانی دشمنان” نظام خوانده واضافه کرده است که این دشمنان شکست خواهند خورد. همزمان با اظهار نظر های یاد شده، غلامرضا آفازاده که رییس سازمان انرژی اتمی است اعلام کرد که ایران دارای 250 تن گازهگزافلوراید است. گازی که برای غنی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. این گاز درتونل های زیرزمینی انبار می شود و در تاسیسات هسته ای اصفهان مورد استفاده قرار می گیرد تا از هرگونه حمله نظامی در امان بماند. آقازاده گفته است که تونل های ساخته شده به این منظور در نوع خودشان درجهان بی نظیرهستند. دوشهر اصفهان ونطنز قلب تاسیسات هسته ای ایران به شمار می روند.

طی هفته های گذشته ایران حرکت خود به سمت تهیه سوخت هسته ای با نصب 3000 دستگاه سانتریفوژ که قرار است بعدا به 54 هزار دستگاه برسد، آغاز کرده ویا حداقل از آن سخن گفته است. به این ترتیب امکان تولید سوخت هسته ای درمقیاس صنعتی امکان پذیر خواهد بود. آقا زاده آوریل سال جاری میلادی اعلام کرده بود که ایران 110 تن گاز هگزافلوراید دارد. آسوشیتدپرس به نقل از برخی کارشناسان مدعی شده است که چنین مقداری از گاز برای ساختن بیست بمب اتمی کافی است، اگر ایران بخواهد برنامه غیرنظامی خود رابه تولید سلاح اتمی تغییر جهت دهد.

در واکنش به مواضع مقامات دولتی، حزب مشارکت اسلامی، از رییس جمهوری ودولت خواسته است که اجازه بدهند مردم در خصوص برنامه هسته ای آزادانه اظهار نظر کنند. طی ماه های گذشته بنابر یکی ازمصوبات شورای امنیت ملی، رسانه ها وجامعه مدنی ازاینکه بتوانند آزادانه به نقد سیاست های هسته ای دولت بپردازند منع شده اند.

جبهه مشارکت در بیانیه خود آورده است: “آنگونه که در گذشته متذکر شده‌ایم، ما چگونگی روند پرونده هسته‌یی را با سرنوشت آحاد ملت ایران مرتبط می‌دانیم و از این‌رو ضروری می‌دانیم که فضای بحث در این‌باره در عرصه عمومی باز باشد و به ویژه رسانه‌ها بتوانند با بهره‌گیری از مشارکت فعال صاحب‌نظران به کالبد شکافی این موضوع در همه‌ی ‌ابعاد و جهات بپردازند. مردم باید به خوبی از دامنه دانش هسته‌ای و هزینه‌ها و فایده‌های آن آگاه شوند. مشارکت دادن همه جریان‌های فعال فکری و سیاسی ملی و کارشناسان زبده فنی و اقتصادی با دیدگاه‌های مختلف در روند تصمیم‌گیری‌ها، کمک شایانی به حفظ وحدت ملی خواهد کرد. این روش امکان انحراف از منافع ملی را به حداقل خواهد رساند و به درستی اراده ملی را چنان سمت و سو خواهد داد که مقاومت در برابر آن برای قدرت‌های خارجی بسیار مشکل خواهد بود.”

دراین بیانیه بار دیگر سیاست های هسته ای دولت به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است: “هر چند در گذشته هشدار داده‌ایم، نباید راهی پیموده می‌شد که به این نقطه، یعنی صدور قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد پرونده هسته‌یی ایران برسد، ولی به نظر می‌رسد علیرغم تأخیر و زیان‌های مترتب بر آن هنوز فرصت برای بازنگری در سیاست‌ها وجود دارد.”

نویسندگان بیانیه جبهه مشارکت ازدولت خواسته اند با بازگشت به سیاست‌های قبلی برای شکستن اجماع بین‌المللی استفاده از همه امکانات و ظرفیت‌های ملی موجود در مسیر مذاکره و اعتماد سازی، استفاده از همه توان و نیروهای کارشناسی درگیر با این موضوع و مقامات گذشته وهمچنین گفت‌و‌گو با همه کشورهای عضو شورای امنیت و صاحب نفوذ ازجمله آمریکا را برای برون رفت ازوضعیت موجود دردستور کارقرار دهد.