اختلاف رهبران ایران بر سر مالکی

نویسنده
وال استریت ژورنال

» گزارشی از وال استریت ژورنال

به گفته مقامات ارشد آمریکا که در روند اتفاقات در عراق قرار دارند، رهبران ایران بر سر اینکه به حمایت خود از نوری مالکی، نخست وزیر عراق ادامه بدهند یا نه، دچار اختلاف شده اند.

دولت اوباما بشدت احزاب عراق را تحت فشار گذاشته است تا شیعیان، سنی ها و کرد ها را متحد کنند و برعلیه اسلامگرایان سنی که در ماه های اخیر قدرت را در بخش غربی عراق بدست گرفته اند، بجنگند.

مقامات آمریکایی بطور خصوصی گفته اند که نوری مالکی که شیعه است باید دست از یکدست کردن دولت بردارد زیرا سیاست هایی که در 8 سال گذشته در پیش گرفته است، سنی ها و کردها را منزوی کرده است.

ایران به دلیل رابطه خوبی که با مالکی و رهبران شیعه عراق دارد، نقش مهمی در وضعیت سیاسی این کشور بازی می کند. دولت مذهبی ایران بعد از اینکه دولت بوش صدام را از حکومت ساقط کرد، رابطه اش را با این کشور توسعه داده است.

دولت اوباما در هفته های اخیر تلاش کرده است که ایران را بطور مستقیم یا از طریق کشور ثالث درگیر مسائل عراق بکند. ویلیام برنز، معاون شماره 2 وزارت امورخارجه آمریکا ماه گذشته با جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مذاکرات اتمی در وین، در این مورد گفتگو کرد.

مقامات آمریکایی می گویند که از سوی ایران سیگنال هایی دریافت کردند که نشان می دهد این کشور خود را برای حمایت از نخست وزیر عراق آماده کرده است.

سیاستمداران، شخصیت های مذهبی و نظامی علنا در مورد تهدیدی که در مرزهای ایران و عراق حضور دارد، هشدار داده اند. ایران نیروهای نظامی اش را برای غلبه دولت عراق بر داعش به این کشور فرستاده است.

مقامات آمریکایی معتدند که ایران به “عقد” نوری مالکی در نیامده است و رهبران شیعه دیگر مانند چلبی و عدیل عبدالمهدی اکنون در حال لابی کردن با ایران بر سر جانشینی مالکی هستند و ممکن است هر دو در برابر کردها و سنی ها ائتلاف کنند.

آیت الله خامنه ای، رهبر پرقدرت ایران علنا از مالکی دفاع کرده است. او تصمیم گیرنده نهایی در سیاست های خارجی ایران است. خامنه ای ماه گذشته در یک سخنرانی گفت:« آمریکایی ها از نتیجه انتخابات در عراق ناراضی هستند و می خواهند مردم عراق را از دستآوردهایشان که از طریق دموکراسی بدست آورده اند، منحرف کنند.»

واشنگتن پست، 7 ژوئیه