اصول‌گرایان: رای مردم، نشانه اعتماد به نظام نیست

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تخلفات و تقلبات انتخاباتی ادامه دارد

با گذشت چند روز از انتخابات مجلس نهم، که رسانه‌های نزدیک به حاکمیت از آن به عنوان “حماسه” یاد کرده‌اند، برخی از اصول‌گرایان گفته اند که حضور مردم در انتخابات نباید به پای “رضایت آنان از عملکرد مسوولان نظام” گذاشته شود.

پیش از این برخی از مسوولان جمهوری‌اسلامی، از جمله سیدعلی خامنه‌ای، حضور مردم در انتخابات را به عنوان دلیل “اعتماد آنان به نظام” دانسته بودند، اما محمدرضا مهدوی‌کنی، رییس مجلس خبرگان و لیدر جبهه متحد اصول‌گرایان، اینک گفته است: “مردم گرفتاری دارند. وقتی در انتخابات شرکت می کنند، حضور عمومی مردم دلیل بر این نیست که مردم از همه چیز راضی هستند و مجلس و دولت باید به فکر مردم باشند”.

وی همچنین با اشاره به نگرانی برخی از مسوولان جمهوری اسلامی نسبت به “تحریم انتخابات” از مردم تشکر کرده است که “با وجود مشکلاتی در زندگی” پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند.

در همین حال، علی مطهری، نماینده اصول‌گرای مجلس، درباره انتخابات مجلس نهم گفت: “حضور انتخاباتی پرشور مردم به معنی درست بودن رفتارهای مسوولان نیست. مردم به برخی عملکردها اعتراض​هایی دارند اما وارد میدان می​شوند تا پیام خود را به غرب برسانند”.

سخنان اصول‌گرایان درباره رای مردم درانتخابات مجلس نهم در حالی است که در روزهای گذشته اعتراضاتی نسبت به ارائه آمار مخدوش، تخلف و تقلب در انتخابات مجلس نهم از سوی افراد مختلفی، مطرح شده است.

پیش از این رهبر جمهوری‌اسلامی اعلام کرده بود حضور مردم در انتخابات می‌تواند نشان‌دهنده اعتماد آنان به نظام باشد. رحیم صفوی، فرمانده سابق سپاه ومشاور سیدعلی خامنه‌ای هم از مردم خواسته بود در انتخابات شرکت و تهدیدهای دشمنان را خنثی کنند.

اما حرف وحدیث‌ها پیرامون این انتخابات همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد از این دست، عبدالرضا ترابی٬ نماینده گرمسار گفته روز جمعه در این شهر٬ نرخ مشارکت در انتخابات تا ساعت ۱۲ ظهر کمتر از پنج درصد بوده و از ساعت چهار بعدازظهر تا ۱۱ شب رای خریداری می‌شده است. وی به سایت قانون گفته در این پنج ساعت٬ هر رای بین ۴۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خریداری می‌شده است.

عبدالرضا ترابی و پروین احمدی‌نژاد دو نامزد اصول‌گرایان از حوزه انتخابیه گرمسار هستند که خواستار ابطال نتیجه انتخابات در این شهر شده‌اند. این دو نامزد از بروز تخلفات گسترده در جریان رای‌گیری در این شهر خبر داده و گفته‌اند اسناد و مدارک خود را به شورای نگهبان خواهند فرستاد.

غلامرضا کاتب نامزد مورد حمایت جبهه متحد اصول‌گرایان به عنوان نامزد پیروز در این حوزه انتخابیه معرفی شده است.

در تحولی دیگر، فرمانداری بروجرد نرخ مشارکت ۵۸ درصدی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در این شهر را ۶۸ درصد اعلام کرد. آن‌طور که رئیس ستاد انتخابات شهر بروجرد اعلام کرده بود در انتخابات ۱۲ اسفند مجلس٬ ۲۳۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن بودند که ۱۳۴ هزار نفر از آن‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. اما به گزارش خبرگزاری ایرنا نرخ مشارکت در این دوره از انتخابات در شهر بروجرد ۶۸ درصد بوده است. این در حالی است که در صورت شرکت کردن “۱۳۴ هزار نفر” در بروجرد٬ نرخ مشارکت “۵۸ درصد” می بود.

پیش از این نیز موارد مختلفی از تخلفات انتخاباتی و ارائه آمار اشتباه منتشر شده بود. مصطفی محمدنجار، واجدین شرایط در انتخابات مجلس نهم را حدود ۴۸ میلیون نفر اعلام کرده بود. وی پس از انتخابات میزان مشارکت در انتخابات را حدود 26 میلیون نفر و درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات را نیز کمی بیش از 62 درصد اعلام کرد. این در حالی است که حتی با توجه به آمار نجار، میزان شرکت در انتخابات حدود 54 درصد بوده و نه 62 درصد.به دنبال یافتن همین تناقضات بود که سایت وزارت کشور اقدام به حذف تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات کرد.

در چنین فضایی بود که هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پس از انداختن رای خود به صندوق، ابراز امیدواری کرد که رای مردم درست و بدون دست‌کاری خوانده شود: “انشاء الله نتیجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رایی باشد که به صندوق می اندازند. اگر نتیجه همانی باشد که مردم در صندوق می اندازند انشاء الله مجلس خوبی خواهیم داشت”.

پیش از انتخابات نیز هم ابهامات زیادی درباره آمار ارائه شده از سوی وزیر کشور درباره واجدین شرایط در انتخابات مطرح شده و برخی اعلام کرده بودند که میزان واجدین شرایط رای دادن در انتخابات حدود 53 میلیون نفر است.

از سوی دیگر، صولت مرتضوی، رییس ستاد انتخابات کشور، در یک برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت کنندگان در انتخابات، درصد حاضران در انتخابات را 34 اعلام کرد. وی لحظاتی بعد، اعلام کرد که میزان شرکت‌کنندگان 64.4 درصد بوده، در حالی که وزیر کشور خبر از مشارکت 64.2 درصدی در انتخابات داده بود.

این‌ها اما تنها تناقضات مطرح شده درباره انتخابات مجلس نهم نیست. سایت بازتاب امروز، در مطلبی با اشاره به کاهش دو میلیونی تعداد رای‌دهندگان در دو استان تهران و البرز، نوشت: “بر این اساس، آمار رسمی استانداری البرز، تعداد واجدین شرایط در این استان با توجه به آخرین آمار سازمان‌های قانونی یک میلیون و 345 هزار نفر است. تمدن استاندار تهران هم عنوان می کند تعداد واجدین شرایط استان تهران حدود 5 میلیون نفر هست… تعداد واجدین این محدوده جغرافیایی در سال 90 بر اساس امار وزارت کشور معادل 6 میلیون و 345 هزار نفر است… حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همین محدوده جغرافیایی در سال 88 تعداد واجدین شرایط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است”.

 این خبر البته ساعاتی بعد با فشار نیروهای امنیتی از این سایت حذف شد.

در همین حال خبرگزاری مهر، خبری را منتشر کرده بود که براساس آن از 373 هزار ایلامی واجد شرایط 380 هزار رای جمع آوری شده بود. این خبرگزاری ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرد و نوشت که نرخ مشارکت در این منطقه 76 درصد است، آنهم در حالیکه خبرگزاری فارس نرخ مشارکت در ایلام را 87 درصد اعلام کرده بود.