میز مذاکره را رها نمی کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» مسایل و مشکلات مذاکرات هسته‌ای٬ فراتر از حد تصور است

به فاصله یک روز پس از سخنان حسن روحانی و ابراز خوش‌بینی وی برای رسیدن به توافق هسته‌ای٬ عباس عراق‌چی٬ معاون وزیر  خارجه٬ گفته است که مشکلات مطرح شده در مذاکرات هسته‌ای٬ فراتر از حد تصور بوده.

عراق‌چی در گفتوگویی با تلویزیون المیادین٬ خبر از آن داد که “فاصله نسبتا زیادی در مواضع دو طرف وجود دارد” و “مسایل و مشکلات مطرح فراتر از چیزی است که ما تصور می کردیم”. وی در عین حال تاکید کرده که میز مذاکره را رها نمی کنیم.

این سخنان عراق‌چی در حالی بیان شده که روز شنبه حسن روحانی٬ رییس‌جمهوری٬ در نشست مطبوعاتی خود٬ گفته بود که نسبت به رسیدن به توافق هسته‌ای خوش‌بین است: “من… به ادامه و نتیجه کار بدبین نیستم گرچه کار سخت و پیچیده است اما با امیدواری کار را ادامه می دهیم تا به نتیجه برسیم”.

عراق‌چی اما در مصاحبه خود٬ گفته است که “ما درباره بعضی مسایل به یکدیگر نزدیک شدیم، اما مسایل اختلافی زیادی مطرح است و ما همچنان برای رسیدن به توافق تا بیست و چهارم ماه نوامبر  فرصت داریم”.

عراق‌چی اما اضافه کرده که “همواره جایی برای سناریوهای بد وجود دارد. هیچ کسی نمی‌خواهد مذاکرات به نتایج مورد نظر نرسد و هیچ کسی نمی‌خواهد به اوضاع قبلی باز گردیم. همه تلاش می‌کنند به توافق خوبی برای همه طرف‌ها دست پیدا کنیم”.

در تحولی دیگر رضا نجفی٬ نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی٬ گفت که جمهوری‌اسلامی “با جدیت به اجرای ۵ گام عملی توافق شده با آژانس اقدام کرد”.

به گفته‌ی وی “سه گام از این پنج گام اکنون کاملا اجرا شده و درباره دو گام دیگر علاوه بر مذاکراتی که در تاریخ ۲۵ مرداد هم‌زمان با خاتمه یافتن موضوع چاشنی‌های انفجاری در ایران برگزار شد، یک نشست فنی نیز در تاریخ ۹ شهریور در تهران با هیات کارشناسی آژانس برگزار شد”.

چند روز پیش از این و پس از دیدار رییس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی از ایران، حسین دهقان، وزیر دفاع ، گفته بود که دلیلی برای بازرسی مجدد آژانس از سایت پارچین وجود ندارد.

دهقان در جمع خبرنگاران گفت که “هیچ دلیلی برای دسترسی مجدد” به تاسیسات پارچین وجود ندارد، زیرا هیچ اتفاقی بعد از آخرین بازرسی” آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پارچین “رخ نداده است” که دلیل بازرسی مجدد از این تاسیسات باشد.

سایت پارچین در جنوب شرقی تهران،‌از جمله سایت‌هایی است که آژانس بین‌المللی از سال‌ها پیش به دنبال بازرسی از آن است، اتفاقی که به نظر می‌رسد تنها یک بار رخ داده است. مقام‌های دولتی پیش از این نیز گفته بودند دسترسی به این سایت به دلیل نظامی بودن آن جزو تعهدات پادمانی نیست.

جمهوری‌اسلامی بارها هرگونه فعالیت هسته‌ای در پارچین را رد کرده، اما هم‌زمان اجازه بازرسی از این تاسیسات  را نیز به بازرسان بین‌المللی نمی‌داد.

اردیبهشت ماه سال جاری بهروز کما‌ل‌وندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، گفته بود که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از مرکز لیزری لشکرآباد بازدید کرده‌اند.

آخرین دور از همکاری‌های فنی و کارشناسی ایران و آژانس در راستای “چارچوبی برای همکاری” که قرار است تا سوم شهریورماه به اجرا درآید با توجه به برخی اختلاف نظرها میان دو طرف درباره نحوه همکاری‌های متقابل هنوز به اجرا در نیامده است.

در دور تازه مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در اردیبهشت ماه سال جاری دو طرف در بیانیه ای اعلام کردند که هفت اقدام عملی انجام شده را مورد بررسی قرار دادند و بر سر پنج گام عملی بعدی میان خود به توافق رسیدند.