ایران به خرید محرمانه گندم مشغول است

نویسنده

» گزارش رویترز

سازمان دولتی غله ایران هفته گذشته به صورت محرمانه ۴۰۰ هزار تن گندم آردی از اتحادیه اروپا و منطقه دریای بالتیک و دریای سیاه خریداری کرده است.

برخی از منابع این میزان را ۵۰۰ هزار تن ذکر کرده اند.

واردات گندم ایران معمولا توسط بخش خصوصی انجام می شود ولی در اوائل سال جاری دولت ایران مجبور به دخالت شد تا تحریم های غرب علیه موسسات مالی این کشور را دور بزند.

ایران در گذشته گندم صادر می کرد، ولی با اعمال تحریم ها همراه با شرایط وخیم آب و هوایی، اکنون ناچار شده است گندم را از بازار بین المللی خریداری کند تا بتواند پاسخ مصرف جمعیت خود را بدهد.

شرکت دولتی غله ایران روش های پنهان خود را برای خریداری گندم با استفاده و مراجعه به پیشنهادات موجود انجام می دهد ولی خود تقاضای خرید گندم را اعلام نمی کند.

تحریم های غرب علیه این کشور شامل مواد غذایی نمی شود، ولی وارد کنندگان به دلیل موانعی که در کار بانک ها و موسسات مالی بوجود آمده است در واردات گندم با مشکل مواجه شده اند.

تاریخ تحویل گندم های خریداری شده ایران در ماه سپتامبر است. مبدا این گندم شامل کشورهای اروپایی، از جمله آلمان است.

یک بازرگان اروپایی گفت: “آنها هر هفته خریداری می کنند؛ در مناقصه شرکت نمی کنند، ولی فکر می کنم مقدار زیادی گندم از اروپا می خرند.” ‎‎

یک بازرگان دیگر اروپایی گفت: “با توجه به برداشت امسال گندم و آثار تحریم های اقتصادی، ایران نیاز بسیاری به واردات گندم خواهد داشت. ایران به خرید منظم گندم مشغول است. آخرین مورد آن مربوطه به خرید از حوزه دریای سیاه است.”

“مقداری از آن از مبدا آلمان می آید و بقیه از اسکاندیناوی و کشورهای دریای سیاه. پرداخت ها دشوار  ولی ممکن است.”

ایران هنوز در حال مذاکره با هند و پاکستان برای خرید عمده گندم است.

در تاریخ 9 اوت، پاکستان با قیمت یک میلیون مترمکعب گندم در ازای کود شیمیایی و نخاله آهن با ایران توافق کرد. هند قبلا گفته بود که  این کشور می تواند 3 میلیون تن گندم به ایران بفروشد. با این وجود بازرگانان به انجام این معاملات خوش بین نیستند زیرا ایران هیچ انعطافی در برابر بیماری قارچی که در گندم های هندی و پاکستانی وجود دارد از خود نشان نداده است.

خرید گندم در ماه های مارس و آوریل به شدت بالا رفت ولی با شروع برداشت محصول گندم در ایران میزان این خرید ها کاهش یافت. با این وجود سازمان غله کشور دوباره در هفته های اخیر وارد بازار شده است.

Bottom of Form

منبع: رویترز– 22 اوت 2012