انتخاب دبیرکل در غیاب اعضای قهر کرده

نویسنده
مریم کاشانی

» موحدی‌کرمانی رئیس جدید جامعه روحانیت مبارز

بر اساس اخبار بالاخره دبیرکل جدید حزب جامعه روحانیت مبارز انتخاب شده است. خبرگزاری فارس در اینباره نوشت: “در جلسه امشب جامعه روحانیت مبارز، آیت‌الله محمد‌علی موحدی‌کرمانی عضو ارشد این تشکل به اتفاق آرای اعضا، به عنوان دبیرکل جامعه روحانیت مبارز انتخاب شد.” خبرگزاری ایسنا هم با انتشار همین خبر اضافه کرده بود: “انتخاب دبیرکل جامعه روحانیت مبارز هر پنج سال یک بار صورت می‌گیرد و باید با حضور دو سوم اعضای شورای مرکزی و رای اکثریت آن‌ها انجام شود.”

بر اساس گزارشی که روزنامه اعتماد منتشر کرده، انتخاب دبیرکل جدید این حزب در غیاب چند تن از اعضای اصلی آن انجام شده است. در این گزارش آمده است: “زعمای قوم اصولگرا دعوتنامه جلسه فوق‌العاده را به اعضای دیرپاترین تشکل روحانی فرستادند تا بالاخره بعد از گذشت بیش از یک ماه از فوت آیت‌الله مهدوی کنی دبیرکل جدید جامعه روحانیت مبارز انتخاب شود. انتخابی که این‌بار، نه مانند سالیان گذشته با اجماع، که با رای‌گیری انجام شد و در نبود هاشمی رفسنجانی، ناطق نوری و حسن روحانی جلسه انتخاب دبیرکل برگزار و آیت الله موحدی کرمانی از سوی اعضا انتخاب شد.”

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز، دیروز با ارائه گزارشی از جلسه انتخاب دبیرکل این حزب، اعلام کرد: “ آیت‌الله امامی‌کاشانی، آیت‌الله مجتهدشبستری و آیت‌الله موحدی‌کرمانی به عنوان گزینه‌های دبیرکلی مطرح بودند. دبیرکلی آیت‌الله مجتهدشبستری منوط به این بود که ایشان تبریز را رها کند اما با مشورتی که با دفتر رهبر معظم انقلاب انجام دادند، از آنجا که معظم‌له جایگزینی برای ایشان نیافتند و روی ادامه حضور ایشان به عنوان نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز تأکید داشتند، لذا بحث دبیرکلی آیت‌الله مجتهدشبستری منتفی شد. آیت‌الله امامی‌کاشانی نیز با اصرار خود کاندیداتوری برای دبیرکل جامعه روحانیت مبارز را نپذیرفت.”

او درباره تغییرات احتمالی در ترکیب اعضای این گروه نیز گفته: “در ترکیب این تشکل فعلاً بنای تغییر نداریم اما با توجه به وفات تعدادی از اعضا از جمله حجت‌الاسلام دعاگو، حجت‌الاسلام هزاوه‌ای و حجت‌الاسلام انواری باید برای آنها جایگزین یافته و در ترکیب جامعه روحانیت مبارز دست به ترمیم بزنند.”

اشاره مصباحی‌مقدم درباره حفظ ترکیب کنونی جامعه روحانیت مبارز، در واقع توضیحی درباره اعضای غایب این تشکل است. بعد از مرگ آیت‌الله مهدوی‌کنی، دبیرکل پیشین جامعه روحانیت مبارز، اخباری منتشر شد که بر اساس آن این حزب تلاش کرده بود چند تن از اعضای خود را که مدتی است در جلسات شرکت نمی‌کنند، بار دیگر در جلسه انتخاب دبیرکل گرد هم آورد.

اواخر آبان حجت الاسلام عبدالمقیم ناصحی، مدیر اجرایی جامعه روحانیت مبارز درباره دعوت از هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی، علی‌اکبر ناطق‌نوری و امامی کاشانی برای حضور جلسه انتخاب دبیرکل، گفته بود: “این ۴ بزرگوار در حال حاضر عضو جامعه روحانیت مبارز هستند و تا به امروز از حضور در این تشکل استعفاء نداده‌اند.” او با اشاره به اینکه افراد مزبور جزو مؤسسان جامعه روحانیت مبارز هستند، تاکیدکرده بود: “امکان حذف این افراد از این تشکل وجود ندارد و ما طبق روال از همه اعضا برای حضور در جلسات جامعه روحانیت دعوت می‌کنیم که برخی از اعضا به دلیل مشغله کاری نمی‌توانند در جلسات حضور داشته باشند که این موضوع امری طبیعی است.”

بعد از آن جلسه روحانیت مبارز تشکیل شد و بجز امامی‌کاشانی، دیگران حاضر به شرکت در آن نشدند. کناره‌گیری تعدادی از اعضای سرشناس جامعه روحانیت مبارز از این تشکل، که به دلیل اختلاف‌های چند سال اخیر بوجود آمده ، تاثیرگذاری این حزب در معادلات سیاسی راکاهش داده و موجب نارضایتی دیگر اعضا شده است.

برای نمونه، در اسفند ماه سال گذشته، حجت‌الاسلام جعفر شجونی درباره کناره‌گیری ناطق‌نوری و روحانی از روحانیت مبارز گفته بود: “آقای ناطق نوری از اول عضو جامعه روحانیت مبارز بودند اما ایشان و آقای روحانی بعد از انتخابات دوم احمدی نژاد دیگر در جلسات جامعه روحانیت مبارز حضور نیافتند.” او اضافه کرده بود: “آقای ناطق نوری روزگاری جز روحانیت مبارز بود اما اخیرا برخی از دوستان به مواضع ایشان انتقاد دارند و معتقد بودند برخی از آقایان در گذشته جور دیگری بودند و این روزها جور دیگری حرف می‌زنند البته استنباط بنده هنوز اینگونه نشده است.”

حجت‌الاسلام سیداحمد هاشمی‌نژاد نیز چند روز پیش در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا درباره کناره‌گیری هاشمی، ناطق نوری و حسن روحانی از جامعه روحانیت اعلام کرد: “هر سه شخصیت مدت‌هاست که در جلسات جامعه روحانیت شرکت نمی‌کنند چراکه روش‌های حاکم بر آن را قبول ندارند لذا فکر نمی‌کنم این سه بزرگوار بخواهند مجددا وارد جلسات جامعه روحانیت شوند مگر اینکه فضا به گونه‌ای پیش برود که یکی از این سه شخصیت به عنوان دبیرکل یا رئیس جامعه روحانیت مبارز مطمئن باشند که حتما انتخاب خواهند شد.”

انتخاب آیت‌الله محمد‌علی موحدی‌کرمانی به دبیرکلی جامعه روحانیت مبارز تهران اما می تواند این گروه را به محافظه‌کاران تندرو نزدیک کند.

موحدی‌کرمانی که سابقه نمایندگی دوره‌های اول تا پنجم کرمان در مجلس را دارد، امروز عضو مجلس خبرگان رهبری و از مخالفان ریاست هاشمی‌رفسنجانی در آنجاست. نام او را حتی در میان گزینه‌های ریاست بر خبرگان نیز آورده‌اند. از طرفی موحدی‌کرمانی سالها نماینده سیدعلی خامنه ای در سپاه پاسداران بود و در یکی از پرتنش‌ترین دوران سیاسی جمهوری اسلامی، هدایت معنوی این گروه نظامی را بر عهده داشت. او از سال ۱۳۹۱ و پس از کناره‌گیری هاشمی‌رفسنجانی از امامت جمعه تهران، از طرف رهبر جمهوری اسلامی، به عنوان یکی از امام‌جمعه‌های موقت تهران نیز منصوب شد.