حمید رسایی از جمله اهالی حوزه است که با دولت نهم و محمود احمدی نژاد رابطه ای نزدیک دارد. او در سال هایی که مشغول کار در نهادهای مختلف حکومتی و دولتی بوده، همواره از مدافعان اصولگرایان تندرو بوده و مهم ترین تلاش وی تبیین و توجیه اندیشه های آیت الله مصباح یزدی است. این روزها رسایی به دلیل انتقادش از خاتمی در نطق پیش از دستور مجلس در رسانه ها بحث انگیز شده است. آنچنان که خود گفته است سخنان سید محمد خاتمی نباید بی پاسخ می مانند. وی کوشش کرد تا در نطق خود به سخنان رئیس جمهور سابق که رقیب اصلی احمدی نژاد در انتخابات آینده است پاسخ دهد. محمد علی ابطحی، مسوول سابق دفتر رئیس جمهور اصلاح طلب سابق ایران، که معمولا هیچ نوشته و گفته ای درباره محمد خاتمی را بی توجه نمی گذارد، سخنان رسائی را با لایه ای از طنز نگاه کرد و گفت، کاش هر ماه یک نفر مثل آقای رسایی سخنرانی می کرد.
سید محمد خاتمی در روز 12 بهمن ماه در جمع خانواده های شهدا از مواضع دولت انتقاد کرده بود و خروج سازمان مجاهدین خلق از لیست سیاه اتحادیه اروپا در هفتم بهمن را ناشی از ضعف دیپلماسی دولت نهم دانسته بود. در پی این سخنان برخی از چهره های وابسته به جناح راست از خاتمی انتقاد کردند. این انتقادات به تریبون مجلس نیز کشیده شد، جایی که رسایی روز یکشنبه 13 بهمن ماه در بخشی از نطق پیش از دستور خود ذیل عنوان “صاحب عبای شکلاتی پاسخ دهد!” در مجلس با اشاره به اقدامات دولت اصلاحات در هشت سال ریاست جمهوری آقای خاتمی گفت: “یادتان رفته است که ارمغان آزادی شما به انتحاری نامیدن شهادتطلبی انجامید و آیا یادتان رفته شهادتطلبان بسیجی که جرمی جز حرکت در مسیر ولایت فقیه نداشتند در برابر شما با شلاق “توپ، تانک بسیجی دیگر اثر ندارد ” مورد حمله قرار گرفتند و شما نه تنها با سکوت که با لبخندتان شعار دهندگان را تشویق کردید؟”
رسایی با طرح این سووال که چه افرادی در این سالها به دنبال حذف ولایت فقیه و استقرار جمهوری اسلامی ایران بدون ولایت فقیه بودند؟ گفت: “چه افرادی شعار حاکمیت 2گانه و لوایح دوقلو را مطرح کردند؟ راستی شما نمیدانید که جرج بوش از چه افراد و شخصیتهایی بارها و بارها در ایران حمایت کرد؟ آنها در زیر عبای شکلاتی چه کسی پنهان شده بودند؟”
رسایی همچنین گفت: “گفته اید که در گذشته کاری شد تا همه قدرت های جهانی گفتند که منافقین تروریستند، اما عملکرد امروز باعث شده تا نام این گروهک از لیست گروههای تروریستی در اروپا خارج شود. از این که نمی دانید یا خود را به تجاهل می زنید که چرا اروپا این چنین مضطرب پس از سال ها مجددا به منافقین قدیم دل خوش کرده، متعجبم! اروپا و آمریکا در سال های گذشته همواره به عوامل نفوذی خود که به برکت ساده لوحی شما در بدنه اجرایی کشور نفوذ یافته بودند، دل خوش داشتند. راستی پاسخ دهید که در کدام دولت روند غرب باوری و گرایش های سکولاریستی در مدیران نظام حاکم شده بود که رهبری انقلاب جلوگیری از گسترش آن را از امتیازات دولت نهم دانستند و فرمودند، روند غربباوری و غربزدگی را که متأسفانه داشت در بدنه مجموعههای دولتی نفوذ می کرد، متوقف گردید و گرایشهای سکولاریستی که در بدنه مجموعه مدیران کشور نفوذ میکرد جلویش را گرفتید. بدیهی است که از وقتی با ظهور دولت نهم عرصه بر این منافقان جدید تنگ شد، تمام چشم ها به همان منافقین قدیم دوخته شود.”
رسایی در پایان بدون اشاره مستقیم به نام خاتمی گفت: “کاندیدا میشوید یا نه نمیدانم، هر چند که از این ادبیات رایحه تخریب و کاندیداتوری به مشام میرسد و امیدوارم کاندیدا شوید تا مردم ایران در یک آزمون موفق میان دو چشم پف کرده و سرخ شده شما که به اقرار مسئول دفترتان برای تماشای فوتبال دو تیم خارجی تا نیمه شب بیدار بودید، اما شما را به خدا قسم اگر می خواهید به میدان بیایید، مقاومت و ایثار و شهادت و دین باوری را دست مایه سیاست بازی تان قرار ندهید که پیش از این بر آزادی و اصلاحات و جامعه مدنی دست گذاشتید و عاقبت آنها را دیدیم، ما را به خیر شما امید نیست، شر مرسانید.“
سخنان رسایی با والسلام های باهنر رئیس مجلس و عکس العمل شدید تعدادی از نمایندگان فراکسیون اصلاح طلبان به ویژه مصطفی کواکبیان و علی اصغر یوسف نژاد روبرو شد و تا سرحد درگیری پیش رفت. یوسف نژاد، نماینده ساری در واکنش به نطق پیش از دستور رسایی با بیان اینکه این نطق سراسر توهین بود، اظهار داشت: “از یک روحانی انتظار نمیرفت که در مورد یک روحانی دیگر این گونه سخن بگوید.”
حمید رسایی کیست؟
حمید رسایی در اول مردادماه سال 1347 در یکی از محله های جنوب تهران و در خانواده ای مذهبی متولد شد. بیش از 10 سال نداشت که انقلاب شد. دوره دبستان و راهنمایی را در خیابان ایران به پایان رساند و در سال 61 وارد هنرستان شد. آنچنان که خود می گوید از سال 1359 فعالیت اجتماعی و سیاسی خود را در پایگاه¬های بسیج آغاز کرده، این همکاری و عضویت رسمی در پایگاههای بسیج تا سال 1365 [سال ورود به حوزه علمیه قم] ادامه داشت. رفت و آمدها در پایگاه بسیج خیابان ایران او را به جبهه های جنگ کشاند. دوره آموزشی پیش از جنگ را در سال 64 در بسیج گذرانید. آنچنان که خود می گوید از سال 1364 به مدت یک سال و نیم درستاد پشتیبانی جنگ جهاد حضور داشته که همین همکاری، زمینه حضورش در جبهه¬ های جنگ را فراهم می آورد.
وی از سال 1364 تا 1367 به مدت یک سال و نیم در مناطق جنگی و خطوط مقدم شمال و جنوب حضور داشته که از این مدت، یک سال را در رسته اطلاعات عملیات مهندسی گذرانده است. وی در جبهه های جنوب از جمله منطقه عملیاتی کربلای پنج، فاو و والفجر 10 خدمت کرده و به دلیل اصابت ترکش جانباز جنگی محسوب می شود. او از موافقین طرح پاک کردن اسرائیل از کره زمین است، همانطور که در تصاویری که از دوران جنگ منتشر کرده است ذیل عکسی که آر پی جی هفت به دست گرفته، نوشته است: “به امید شلیک به سوی تانک های اسرائیلی”. وی قرار نبود طلبه شود به همین علت در هنرستان درس خواند، اما آنطور که خود می گوید همنشینی با دوست طلبه ای در جبهه های جنگ، سبب شد که او تصمیم بگیرد تا دروس حوزوی را بگذراند.
وی در مهر ماه سال 1365 وارد حوزه علمیه قم شد، اما به دلیل حضور در جبهه و جراحتی که در جنگ برداشته بود، دروس حوزوی را از سال 1367 آغاز کرد. دروس مقدمات حوزه را در مدرسه کرمانیها و نزد اساتید عالی، موسی گرگانی آغاز کرد و سپس دروس فقه و اصول را در مدرسه معصومیه ادامه داد. دوره سطح را نزد آیت الله استادی، سید احمد خاتمی، موسوی تهرانی، مسعودی و محمدی به پایان رساند. حمید رسایی با آغاز دوره درس خارج، از دروس آیت الله مکارم شیرازی، تبریزی، فاضل لنکرانی و علیدوست بهره برد. در همین ایام به تدریس دروس دوره مقدمات در مدرسه کرمانیها پرداخت.
از طراحی تا شیعه سازی در اوگاندا
در طول این مدت در فواصل تعطیلات تابستانی و حوزوی به دلیل آشنایی به زبان عربی معلم زبان عربی بود. او سابقه تدریس زبان عربی در دانشگاه امام صادق در تابستان سال 69 را در کارنامه اش ثبت کرده است. وی از جمله طلابی بود که در ایام تبلیغی به شهرها و مناطق مختلف کشور اعزام می شد. درسال 1369 از آنجا که طراحی و خطاطی هم می کرد، در بخش آماده سازی و طراحی کتابهای مرکز تحقیقات سپاه شروع به کارکرد، اما در سال 1371 با تغییر جهت کاری، همکاری با تیم تحقیقاتی کتاب میزان الحکمه را که با نظر آیت الله ری شهری در حال اجرا بود، آغاز کرد. با تأسیس مرکز تحقیقات دارالحدیث، فعالیت تحقیقی خود را در رشته حدیث آغاز کرد. همکاری با مرکز تحقیقات دارالحدیث با مدیریت ویرایش و نشر و سپس سایت اینترنتی حدیث نت ادامه یافت. در طول دوره تحصیل در قم، زبان مکالمه عربی را فراگرفت و به دنبال آن پس از ایجاد ارتباط با زائران خارجی در سفرحج [آنچنان که خود می گوید برخی از سنیان را با مناظره به سلک شیعیان در آورده است]، به دعوت سازمان مدارس و حوزه¬های علمیه خارج از کشور، جهت تدریس و تبلیغ به مدت دوسال عازم آفریقا- کشوراوگاندا- شد و سپس سفرهای تبلیغی به کشورهای پاکستان،بلغارستان،لبنان و فیلیپین را تجربه کرد.
منتقد جدی هرگونه اصلاح طلبی
رسایی در سال 1374 توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، اولین کتاب خود با عنوان “روحانیت و سلامت انتخابات” به چاپ رساند و تا کنون پانزده عنوان کتاب از وی به چاپ رسیده است. وی پس از کار به عنوان دستیار محقق، محقق، مسئول ویرایش و نشر مراکز سیاسی-حوزوی، در سال 1379-1380 دفتر “جریان شناسی تاریخ معاصر” را بنیان نهاد. این دفتر تا کنون حدود 16 عنوان تحقیق در موضوعات سیاسی ـ فرهنگی منتشر کرده است. منش سیاسی او، رادیکال است، وابسته به جناح راست افراطی است و از منتقدان جدی هرگونه حرکت اصلاح طلبی به شمار می آید. وی از جمله برگزار کنندگان اصلی اولین تحصن حوزه علمیه قم علیه اهانت به مقدسات و وزارت ارشاد دولت اصلاحات به شمار می رود. او یکی از سفرای تبلیغی حوزه علمیه است و تا کنون به کشورهای آفریقایی مانند اوگاندا [سال 76]، اروپایی از جمله بلغارستان [سال 86] و آلمان [سال 87]، آسیایی نظیر فیلیپین [1384] و لبنان [1385] سفر تبلیغی کرده است. مهدی نصیری، که امروز با نام حجت الاسلام مهدی نصیری شناخته می شود و سردبیر سال های دور کیهان و سردبیر نشریه صبح بود، از دوستان اوست. رسایی همچنین با اشخاصی همچون علی مطهری، ثقفی، اشکوری و طائب نیز آشنایی و رفاقت دارد.
وی بیش از 150 مقاله در روزنامه های کیهان رسالت، جمهوری اسلامی، هفته نامه های پرتو سخن [وابسته به مصباح یزدی]، یالثارات الحسین و مجله علوم حدیث نوشته است. در این مقالات یا نظرات دینی رادیکال را تبیین کرده و در حمایت از اندیشه آیت الله مصباح یزدی قلم زده یا از اصلاح طلبان و طیف های زاویه دار با جناح راست افراطی و سپاه پاسداران انتقاد کرده است. او از حامیان احمدی نژاد بود و با پیروزی وی در انتخابات تیر سال 84، به عنوان حامی حوزوی احمدی نژاد همچون مرتضی آقاتهرانی به عنوان یکی از رابطین دولت با حوزه علمیه قم به زیر مجموعه کابینه راه یافت. رسایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشاور صفار هرندی شد.
ائتلاف راست افراطی و معلم اخلاق
وی در سال 1386 از حوزه انتخابیه تهران نامزد انتخابات مجلس و جایگزین علی ثمری در لیست جبهه متحد اصولگرایان از حوزه انتخابیه تهران شد. او همچنین در لیست آبادگران نیز حضور داشت. جالب آنکه ستاد تبلیغاتی معلم اخلاقی دولت یعنی مرتضی آقاتهرانی و رسایی یکی بود و پوستر تبلیغاتی نیز بصورت مشترک و دو نفره تهیه شده بود. در اسفندماه رسایی توانست با کسب افزون بر 380 هزار رای تهرانی ها در دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به مجلس شورای اسلامی راه یابد. او عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم و از حامیان دولت احمدی نژاد محسوب می شود و ارتباط نزدیکی با شورای فرماندهی سپاه نیز دارد. وی علاوه بر کار درحوزه مطبوعات و چاپ کتاب، آنچنان که خود می گوید با تئاتر وسینما آشناست و به زبان های انگلیسی و عربی تسلط دارد. او از آن نسل جدید روحانیون تندروی رادیکال است که ارتباطات مدرن را می شناسد و از حضور سنتی ترین جریان روحانیت با مدرن ترین ابزار دفاع می کند.
بازی ترور و پایان داستان غم انگیز
رسایی فعالیت های سیاسی اش را از سال 1374 با تالیف اولین کتاب سیاسی اش با عنوان “روحانیت و سلامت انتخابات” آغاز کرد. پس از تغییر و تحولات سیاسی در بدنه اجرایی کشور و پیروزی اصلاح طلبان در 2 خردادماه 76، به مخالفت با این جریان فکری برخاست و به برگزاری جلسات انتقادی پرداخت. آنچنان که می گوید تمام تلاش اش آن بود که “با آشنایی انحرافات فکری و سیاسی در لایه های جریان اصلاح طلبی، به آگاه سازی سیاسی و فرهنگی در این باره بپردازد.” از مهم¬ترین آثار وی در این دوران می¬توان به “بازی ترور” دو جلد کتاب “پایان داستان غم انگیز” اشاره کرد که به ماجرای ترور سعید حجاریان و حکم حکومتی رهبری درباره قانون مطبوعات و تطبیق عملکرد جریان مطبوعاتی در سالهای 57 تا 60 به عملکرد این جریان در سالهای پس از خرداد 76 می¬پردازد.
او در خلال سال های 76 تا 78 در کشورهای آفریقایی مشغول تدریس دروس حوزوی بود، اما آنچنان که خود می گوید “ شارلاتانیزم مطبوعات، توهین به مقدسات و مقاماتی از جمله آیات خامنه ای و مصباح یزدی سبب شد که وی در زمان بازگشت، علیه جریان اصلاحات موضع تندی بگیرد.” رسایی در سال 78، از برگزار کنندگان تحصن حوزه علمیه در مسجد اعظم علیه دولت اصلاحات بود. رسایی می گوید پس از این تحصن بود که درگیری هایش برای گرفتن مجوز چاپ کتاب با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع شد، گرچه که با حمایت مطبوعات اصولگرا از جمله کیهان پس از مدتی مشکل وی برای گرفتن مجوز کتاب “ تحصن چرا و چگونه ” برطرف شد.
تحقیقی که تحسین جنتی را برانگیخت
وی در سال 79-80 همزمان با راه اندازی و تاسیس دفتر “جریان شناسی تاریخ معاصر”، 15 عنوان کتاب در موضوعات مختلف سیاسی روز و آسیب شناسی فرهنگی به چاپ رساند، که اغلب آنان در مخالفت با جریان اصلاح طلبی بود. از آثار مهم تهیه شده در این دفتر، “بررسی عملکرد چهار ساله مجالس ششم و هفتم” بود. در این پژوهش، عملکرد نمایندگان مجلس از 10 جهت مورد بررسی قرار گرفت. وی در این کتاب از شیوه بررسی تحلیل محتوا استفاده کرد و بطور مثال گفته شد که هر نماینده مجلس چند کلمه نطق پیش از دستور داشته، چند کلمه آن سیاسی، اقتصادی، فرهنگی یا به موضوعات اختصاص داشته است. تذکرات آئین نامه ای و تذکرات قانون اساسی، میزان تلاش نمایندگان در بررسی طرح ها و لوایح، اعلام میزان تاخیر و غیبت نمایندگان، میزان فعالیت نمایندگان در سئوال از وزرا و.. از جمله مواردی بود که در این پژوهش به آنها پرداخته شده بود. این کتاب، تحسین جنتی دبیر مادام العمر شورای نگهبان را برانگیخت و این تحقیق را اقدامی بزرگ در تقویت دوره های آینده مجلس شورای اسلامی دانست.
آنچنان که حامیان وی نوشته اند رسایی در طول هشت سال حاکمیت اصلاح طلبان و اصولگرایان آرمانگرا در بیش از 250 جلسه سخنرانی، میزگرد و مناظره شرکت کرده که البته خروجی این جلسات همه گاه ارتباط مستقیمی به جریان اصلاح طلبی، وابستگی آن به آمریکا، انتقاد از آن و همچنین حمایت از آیت الله مصباح یزدی و اندیشه هایش داشته است.
ایده برتر در دکترین مهدویت
حمید رسایی که با سخنرانی های جانبدارانه در حمایت از احمدی نژاد و ارتباطاتی که با تیم تبلیغاتی دولت نهم برقرار کرده بود، پس از روی کار آمدن دولت نهم با دعوت صفار هرندی، مسئولیت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم را پذیرفت و با توجه به سوابق اش در هشت سال مخالفت با جریان اصلاح طلبی همزمان به عنوان مشاور وزیر نیز معرفی شد. تلاش های وی و ارتباط نزدیک با علمای عظام و مراجع تقلید سبب شد، که وی به عنوان بازوی ارتباطی دولت و حوزه معرفی شود. او توانست در سال 86 دو نمایشگاه فرهنگی و هنری خود را در داخل حرم حضرت معصومه برپا کند. همچنین در زمستان 86 با راه اندازی و مدیریت جشنواره فرهنگی و هنری طلیعه ظهور در 16 رشته فرهنگی و هنری، به عنوان ایده برتر در دکترین بین المللی مهدویت از احمدی نژاد نشان تقدیر دریافت کرد.
حمید رسایی با حضور در انتخابات هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام کرد و نهایتا جبهه متحد اصولگرایی، پس از بررسی کاندیداهای جریان اصولگرای کشور در تهران، پس از خط خوردن علی ثمری به دلیل عدم تایید مدرک معادل فوق لیسانس ثمری از سوی شورای نگهبان، وی را به عنوان یکی از 30 کاندیدای مورد حمایت خود انتخاب کرد.
تالیفات
ــ روحانیت و سلامت انتخابات/ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی/ سال 1374
ــ سیمای خوشبختی/ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی/ سال 1376
ــ انتخاب ششم/ انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی/ سال 1378
ــ انتخابات و دانشگاهیان/ نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها/ سال 1378
ــ تحصن چرا و چگونه/ انتشارات فیضیه/ سال 1379
ــ پایان داستان غم انگیز ج 1/ انتشارات کیهان/ سال 1379
ــ پایان داستان غم انگیز ج 2/ انتشارات کیهان/ سال 1380
ــ بازی ترور/ انتشارات کیهان/ سال 1380
ــ شیک پوش کهنه گو/ انتشارات پرتو ولایت/ سال 1381
ــ آغاز یک پایان/ انتشارات همای غدیر/ سال 1381
ــ مجلس ششم از نگاه اصلاح طلبان/ انتشارات همای غدیر/ سال 1381
ــ ناقوس انحطاط / انتشارات پرتو ولایت/ سال 1382
ــ کارنامه نقد عملکرد مجلس ششم/ انتشارات همای غدیر/ سال 1382
ــ مثل مدرس/ انتشارات همای غدیر/ سال 1383
کتاب های منتشر شده دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر از سال 79 تا کنون
ــ مصباح دوستان
ــ منشور دولت اسلامی
ــ از تخریب تا تقدیس
ــ تحریم انتخابات
ــ ویژگی دولت اصولگرا
ــ ایران اتمی
ــ وسوسه شیطان بزرگ
ــ رهبری و مدیریت بحران ها
ــ کارنامه اصلاح طلبان مجلس ششم
ــ کارنامه عملکرد یک رییس جمهور
ــ شمولگرایی [نقد تفکرات سروش]
سوابق شغلی
ــ معلم تبلیغی حوزه از سال 69 تا کنون
ــ مرکز تحقیقات دار الحدیث/ پژوهش و اجرایی/ مدیر ویرایش و نشر/ سردبیر حدیث نت/ 1371 تا کنون
ــ دفتر جریان شناسی تاریخ معاصر/ پژوهشی و اجرایی [مؤسس و مدیر دفتر]/ 1379 تا کنون
ــ مدیر کل ارشاد استان قم از سال 84 تا سال 86
ــ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 84 تا کنون
شرح عکس اول، مهدی نصیری و حمید رسایی، مکه، 1383
شرح عکس دوم، تراکت تبلیغاتی مشترک رسایی و آقاتهرانی