نظر سنجی یک سایت طنز ، سند محبوبیت احمدی ن‍ژاد

نویسنده

» گزارش المانیتور از گاف فارس

خبرگزاری فارس از خوانندگان خود به خاطر انتشار یک نظرسنجی طنز، برگرفته از روزنامه “اونیون”(پیاز) عذرخواهی کرده است. در این مطلب به کنایه گفته شده بود که بر اساس نظر سنجی موسسه “گالوپ” اکثریت قریب به اتفاق روستاییان سفیدپوست آمریکایی می‌گویند که ترجیح می‌دهند به محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، رأی بدهند تا به باراک اوباما.

سردبیر خبرگزاری فارس در یادداشت عذرخواهی که روز یکشنبه در بخش انگلیسی این خبرگزاری منتشر کرد نوشته است: “متاسفانه روز جمعه خبری اشتباهی از یک نظرسنجی قلابی در خصوص میزان محبوبیت محمود احمدی نژاد و باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده در سایت خبرگزاری قرار گرفت. این مطلب برگرفته از روزنامه هزل نویس “انیون” بوده و اشتباها برای کمتر از دو ساعت روی خروجی ما قرار داشته است.”

سردبیر فارس نوشته است: “ما عذرخواهی رسمی خود به خاطر چنین اشتباهی را اعلام می کنیم” اما ادامه داده است که فارس تنها رسانه ای نبوده است که فریب انیون را خورده است .

او خاطرنشان کرده است: “در۲۵ آوریل ۲۰۱۱ روزنامه نیویورک تایمز هم یکی از بخش های طنز انیون را با عنوان خبری واقعی منتشر کرده است.”

با علنی شدن گاف فارس در روزهای اخیر ، کنسولگری اسرائیل در نیویورک در میان آن هایی قرار دارد که نتوانسته اند سر شوخی را با این مساله باز نکنند. بخش رسانه ای آن ها در توئیتر نوشته است که رییس جمهور ایران خود در این اشتباه با خبرگزاری نزدیک به سپاه مرتبط بوده است.

اما شاید این موضوع قابل توجه باشد که عرف خبری در ایران حداقل خیلی انعطاف ناپذیر نیست تا آنجا که خبرگزاری فارس به اشتباه خودش پی برده است، آن خبر را به دست خود حذف کرده و درباره آن توضیح داده است. این کار را کم و بیش با همان ترکیب آشنایی که در سنت خبری تحریریه های سراسر جهان وجود دارد انجام داده است؛ یعنی مقداری فروتنی و همزمان اندکی دفاع.

در خبری دیگر از عالم رسانه ها، دادگاهی در ایران روز یکشنبه رئیس دفتر رویترز در تهران را به اتهام “نشر اکاذیب” در انتشار داستانی پیرامون دختران تحت تعلیم هنرهای رزمی مجرم شناخته است. رویترز به خاطر تیتر خود سر و صدای جمهوری اسلامی را در آورد .

خبرگزاری دولتی باشگاه خبرنگاران به نقل از علی اکبر کسائیان، سخنگوی دادگاه گفته است پریسا حافظی خبرنگار بین المللی به اتهامات مربوط به پخش یک ویدئو با تیتر آموزش آدمکشی به زنان ناجا مجرم شناخته شده است.

حتی با وجود اینکه خبرگزاری رویترز تیتر خود را تصحیح کرد اما فعالیت دفتر رویترز در تهران در ماه مارس به حالت تعلیق درآمد. عمده کارکنان رویترز به دوبی نقل مکان کردند اما پریسا حافظی اجازه ترک ایران را پیدا نکرد.

منبع : المانیتور – 30 سپتامبر