دولت اشتباه کرده است

نویسنده
نازنین کامدار

» پادر هوایی هدفمندی یارانه ها

مجلس جمهوری اسلامی روز گذشته قانون بودجه سال 90 را در شرایطی تصویب کرد که دولت با مشکلات بیشماری در حوزه اقتصاد مواجه شده و سخنگوی آن از عدم توانایی در اجرای هدفمندسازی یارانه ها خبر داده است.

بنابه گزارش رسانه های رسمی، بودجه سال 90 روز گذشته در حالی به تصویب رسید که تغییرات اعمال شده در آن از سوی نمایندگان، خشم دولت احمدی نژاد را برانگیخته، به طوریکه غلامرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی احمدی نژاد گفته است: “این کار تصویب لایحه نیست، بلکه بودجه‌نویسی و قانون‌نویسی از سوی مجلس است”.

وی همچنین افزوده: “در لایحه بودجه برای هدفمندی یارانه‌ها 62 هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که این رقم در مجلس تغییر پیدا کرد”.

 مخالفت مجلس با دولت بر سر تعیین رقم درآمدی62 هزار میلیارد از محل هدفمندسازی یارانه هاهم با اعتراض سخنگوی دولت مواجه شده و او به طور رسمی از ناتوانی دولت در اجرای این طرح سخن گفته است.

به گزارش فارس، شمس الدین حسینی گفته است: “حذف سهم 20 درصدی دولت از درآمد هدفمندی یارانه‌ها بدین معنی نیست که با حذف سهم دولت، به میزان یارانه نقدی پرداختی مردم اضافه یا بین آنان توزیع شود بلکه یارانه‌های اختصاصی به مردم هم بصورت نقدی انجام می شود و هم غیر نقدی که این سهم غیر نقدی آن است.دولت سال گذشته هم از هدفمندی یارانه ها سهمی برای خود برداشت نکرد و تلاش شد این سهم طبق قانون با توجه به ده واحد درصدی که جابجا می شود اختصاص یابد”.

او افزوده است: “زمانی دولت قادر است میزان یارانه پرداختی به مردم را افزایش دهد که هم اصلاح قیمت‌ها با شیب تندتری انجام شود و هم برخی مردم از دریافت یارانه ها انصراف دهند. فعلا برنامه ای برای افزایش یارانه پرداختی به مردم در دستور کار دولت نیست و اگر زمانی بنای این کار باشد با ارائه برنامه‌ها، مطالعات و محاسبات مربوطه اطلاع رسانی شفافی را انجام خواهیم داد”.

عقب نشینی های دولت درباره طرحی که به “تحول بزرگ”، “جراحی پر درد اقتصاد ایران” و… تشبیه شده و احمدی نژاد بارها در سخنرانی هایش در سفرهای استانی اجرای آن را موجب بهبود وضعیت معیشتی شهروندان دانسته بود در حالی  علنی می شود که احمد توکلی، چهره اصولگرای منتقد دولت نیز روز گذشته در اینباره با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رسانه ها نوشته است:” در لایحه بودجه 1390 که پس از 80 روز تاخیر تقدیم مجلس شد، دولت درآمد حاصل از هدفمند کردن در سال 1390 را مبلغ 62 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت. کمیسیون تلفیق نیز همین مبلغ را پذیرفت. تلاش برای تجدید رای نیز، از طریقی که آیین نامه اجازه می‌داد، میسر نگشت. این روند در حالی اتفاق می‌افتاد که طرفداران پیشنهاد دولت می‌دانستند که زمینه تصویب آن در صحن بسیار محدود است”.

بنا به گزارش سایت اف، او در ادامه و به بهانه بر شمردن دلایل عدم امکان تصویب این مبلغ به تخلفات دولت در زمینه اجرای قانون هدفمندسازی پرداخته و این وارد را بر شمرده است: “1. قانون الزام می‌کرد که دولت تدریج را در گران کردن رعایت کند که نکرد، در نتیجه چون گران کردن در سال اول با شیب تندی آغاز شد، برای رعایت قانون، مهار سرعت افزایش قیمت ضروری است. 2. با سبد قیمتی سه ماهه آخر 1389 که هنوز ادامه دارد، مبلغ درآمد ناخالص برای سال 1390، حدود 30 هزار میلیارد تومان می‌شود. پس برای کسب درآمد 62 هزار میلیاردی، قیمت‌های فعلی حامل‌های انرژی، باید بیش از دو برابر شود. این افزایش شدید خطرات جدی تورمی و رکودی در پی دارد. 3. تورم ناشی از همان افزایش قیمت‌‌های اولیه خطیر است. ارقام نرخ تورم ماهانه از دی تا اسفند بین 5 / 2 تا 4 / 3 درصد است. در حالیکه از اول سال 88 تا آذر 89، نرخ‌های تورم ماهانه بین صفر و 8 / 1 در نوسان بود. این علامت خطرناکی است که اگر در ماه‌های بعدی (ماه‌های سال 1390) نرخ تورم ماهانه در همین حدود باشد، نرخ سالانه (از اول دیماه 89 تا آخر آذر 90)، حدود 40 درصد خواهد شد. در نتیجه اگر دوباره قیمت‌های موجود را دو برابر کنیم، چه خواهد شد؟ 4.قیمت انرژی، فشار هزینه تولید را به دنبال داشت و واحدهای تولیدی اعم از کشاورزی و صنعتی ناچار به کاهش تولید و اخراج بخشی از نیروی کار خویش شدند”.

او سپس درباره مخالفت های خود با پیشنهادات دولت نوشته است: “به همکارانم گفتم با مردم صادق باشیم. به آنان بگوییم که دولت اشتباه کرده است. دولت قانو‌ن‌شکنی خود را بپذیرد، صادقانه به مردم بگوید که اگر بخواهم مصالح میان مدت و بلند مدت کشور را در نظر بگیرم باید از اشتباه و تخلف خود دست بکشم و طبق تصویب مجلس که واقع بینانه هم هست مبلغ پرداخت نقدی را کم کنم. مگر آنکه مجلس را تحت فشار بگذارم و گرانی شدید ایجاد کنم تا بتوانم پرداخت بیشتری به شما را ممکن سازم و به دنبال آن تورم و بیکاری بیشتر شود. بر برخورد صادقانه با ملت اصرار کردم، ولی متاسفانه مجلس به حذف پیشنهاد غیرقانونی کمیسیون تلفیق رای نداد و پیشنهاد به همان شکل شرح داده شد، تصویب گردید. حالا اول دعوای دکتر احمدی‌نژاد با مجلس است که یا تلاش می‌کند از طرق غیرقانونی تامین اعتبار کند، که بعید است دیگر مجلس اجازه بدهد و با او برخورد خواهد کرد، یا با انداختن تقصیرها به گردن مجلس فرا افکنی می‌کند، در حالیکه پیشنهاد غیرقانونی تصویب شده حاصل توافق دولت و کمیسیون بود و در صحن نیز معاون امور مجلس رئیس‌جمهور آقای میرتاج‌الدینی از آن دفاع کرد. به هر حال پیشنهاد دولت و تصمیم مجلس، هر دو از نظر علمی و قانونی قانون دفاع نیست و عواقب آن به آسانی چاره‌پذیر نخواهد بود. آنچه از برخورد صادقانه گفتم، بخشی از راه حل برون رفت از این مشکل است”.

 نامه توکلی با واکنش سایت رجا نیوز، از سایت های حامی احمدی نژاد مواجه شد و این سایت درمطلبی با عنوان “پیشگویی های جدید توکلی”، نوشت: “یکی از نمایندگان مجلس که پیش از این چندین بار اعلام کرده بود که با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، با تورم افسارگسیخته در جامعه روبرو خواهیم شد، پس از آنکه این سخنانش به واقعیت تبدیل نشد، مجددا سخنان خود را البته با اندکی تعدیل بیان کرده است. احمد توکلی در یادداشتی که برای خبرگزاری فارس ارسال کرده، نسبت به آنچه تورم حداقل 40 درصدی در سال جاری نامیده، هشدار داده است؛ هشداری که تا چند ماه پیش 70 درصد بود!”.

رجا نیوز افزوده است: “به طور کلی بررسی نسبت ادبیات تقابلی احمد توکلی و نیز مواضعی که او در مواجهه با طرح تحول اقتصادی اتخاذ کرده، با نقطه نظرات رهبر معظم انقلاب در طول این مدت، محل توجه و تأمل جدی است. آن گاه که احمد توکلی از همان آغاز طریق مخالفت با هدفمند کردن را پیش گرفت، رهبر انقلاب این طرح را بسیار مهم خواندند و در حالی که عنوان غیرکارشناسی همواره از سوی احمد توکلی و سایت او برای منکوب کردن اصل هدفمندی مطرح می‏شد، رهبر انقلاب مسأله هدفمندکردن یارانه‏ها ناشی از تجربه بلندمدت نخبگان کشور دانستند. با این حال مشخص نیست علت ادامه این رویکرد نامناسب از سوی وی چیست و با چه هدفی صورت می‌گیرد”.