حوثی‌های یمن همان حزب‌الله هستند

العربیه
العربیه

» گزارش العربیه نگاه ایران به منطقه

نماینده رهبر ایران در نیروی قدس سپاه پاسداران این کشور گفته است، گروه شیعه حوثی، که اخیرا یمن را به تسخیر خود درآورده است، “مشابه” جنبش شیعه حزب‌الله در لبنان است.

علی شیرازی در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه در خبرگزاری دفاع، نزدیک به نیروهای مسلح ایران، منتشر شده گفت: “گروه حوثی نسخه مشابه حزب‌الله لبنان است و علیه دشمنان اسلام عمل خواهد کرد. جمهوری اسلامی مستقیما حوثی‌های یمن، حزب‌الله لبنان، نیروهای مردمی در سوریه و عراق را حمایت می‌کند. مقامات این را بارها تاکید کرده‌اند.”

مبارزان شیعه برای محافظت از اماکن مقدس، علیه شبه‌نظامیان رادیکال در عراق و سوریه داوطلب شده‌اند. همچنین در عراق، این داوطلبان به ارتش این کشور در مبارزه علیه داعش که بخش‌های بزرگی از کشور را به تصرف خود درآورده‌اند کمک می‌کنند.

شیرازی در تاکید بر موضع خود گفت: “کودتا علیه انصارالله [که به حوثی‌ها نیز مشهور هستند] به معنای کودتا علیه مردم است. انصارالله یک گروه کوچک نیست و نماینده مردم یمن و بیداری آن‌هاست.”

حوثی‌ها روز دوشنبه به دانشگاه صنعا حمله و ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان علیه این گروه را دستگیر کردند.

پس از آن‌که مخالفان اشغال پایتخت خواهان تظاهرات شدند، حوثی‌ها دسترسی به دانشگاه پایتخت را مسدود کردند.

این گروه که در ماه دسامبر برای تصرف پایتخت از پایگاه خود در شمال یمن به سمت جنوب آمدند، روز یکشنبه برای متفرق کردن تظاهرات در “میدان تغییر” به شلیک هوایی دست زدند.

وی افزود: “حزب‌الله به عنوان یک نیروی مردمی، مثل بسیج، در لبنان تشکیل شد. نیروهای مشابه مردمی در سوریه و عراق نیز تشکیل شدند و امروز شاهد تشکیل انصارالله در یمن هستیم.”

بسیج، یک نیروی داوطلبانه شبه‌نظامی است که در سال ۱۹۷۹ به دستور آیت‌الله خمینی تشکیل شد. سازمان اصلی متشکل از داوطلبان غیرنظامی بود که آیت‌الله خمینی از آن‌ها خواسته بود در جنگ ایران و عراق شرکت کنند.

وی افزود: “این نیروها [حوثی‌ها] در آینده علیه دشمنان اسلام و مسلمانان عمل خواهند کرد.”

این مقام همچنین در مورد کشته شدن یک فرمانده ایرانی در حمله روز یکشنبه گذشته اسرائیل در سوریه اظهارنظر کرد.

در زمان حمله، محمد الله‌دادی از فرماندهان سپاه به همراه تنی چند از اعضای حزب‌الله در پایگاهی در منطقه قنیطره در بلندی‌های جولان، که سوری‌ها و ایرانی‌ها برای مبارزه با شورش‌ها ساخته‌اند، حضور داشت.

شیرازی گفت، ایران “به خون‌خواهی کشته شدن سردار الله‌دادی و عناصر حزب‌الله در قنیطره از هر فرصتی استفاده خواهد کرد.”

وی هشدار داد: “صهیونیست‌ها باید در هر زمان و هر مکانی منتظر پاسخ باشند.”

حوثی‌ها دریافت حمایت از جانب ایران را انکار می‌کنند اما مقامات این کشور بارها بر پشتیبانی خود از شبه‌نظامیان یمن تاکید ورزیده‌اند.

علی اکبر ولایتی، از مشاوران ارشد آیت‌الله خامنه‌ای اواخر سال ۲۰۱۴ گفت، ایران از “تلاش‌های به‌حق” جنبش انصارالله حوثی‌ها در یمن حمایت کرده است و “این جنبش را به عنوان بخشی از جنبش بیداری اسلامی قلمداد می‌کند.”

روزنامه محافظه‌کار کیهان نیز حوثی‌ها را دنباله طبیعی انقلاب اسلامی ایران می‌داند.

منبع: العربیه - 26 ژانویه 2015