آخرین پیشنهاد؛ حذف انتخابات از مجلس خبرگان

نویسنده
مریم کاشانی

» نخبگان مادام‌العمر

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس و دبیرکل  جامعه اسلامی مهندسین که دبیری جبهه پیروان خط امام و رهبری را هم برعهده دارد در آخرین اظهارات خود پیشنهاد کرده که عضویت در مجلس خبرگان رهبری مادام‌العمر شود.

او به خبرگزاری آنا گفته: “در کشور ما هیچ مسئولی نیست که مستقیما یا نهایتا با یک واسطه توسط مردم انتخاب نشود. خبرگان یک انتخاب نخبه‌گزینی است. من بعضا معتقدم انتخاب مجددشان ضرورت ندارد. در آمریکا قوه قضائیه‌شان یک دیوان عالی دارد چند نفر در آن هستند. ورودشان با مقدماتی همراه است اما وارد که شد دیگر مادام‌العمر آنجا هستند و هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را تغییر دهند، مگر اینکه توان فکری و جسمی‌اش را از دست بدهد. کسی که در دیوان عالی کشور آمریکاست، همیشه هست تا بمیرد.” باهنر اضافه کرده: “من تصورم این است که خبرگان اینطور جایی است. البته ما انتخابات داریم. اما مجلس خبرگان، خودش قانون خودش را وضع می‌کند؛ یعنی اگر زمانی این قانون را خبرگان درباره خودش تصویب کند که اعضای خبرگان همیشه باشند، مگر اینکه زمانی کسی توان حضور جسمی و فکری نداشته باشد، این قانونا، قانون است. اختیارات کاملش دست خودشان است، مصوبات خبرگان دست شورای نگهبان یا پیش رهبری هم نمی‌رود. ولی با این حال، آقایان خبرگان خودشان اصرار دارند که انتخابات هر هشت سال یکبار برگزار شود و به آرای مردم مراجعه کنند که این هم باز جزو افتخارات نظام ماست.”

سخنان باهنر در حالی مطرح شده که مدتهاست راستگرایان از انتخابات مجلس خبرگان آینده ابراز نگرانی کرده‌اند. آنان آشکارا از اینکه متحدان هاشمی رفسنجانی بتوانند در مجلس آینده تاثیرگذار شوند، نگرانند.

چند هفته پیش ‌آیت‌الله سیدعلی شفیعی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران تاکید کرده بود که “شورای رهبری هاشمی عملی نخواهد شد”. او از حضور جریان‌های موسوم به اصلاح‌طلب و همچنین متحدان هاشمی‌رفسنجانی در مجلس خبرگان ابراز نگرانی کرده و گفته بود: “قلب خود من روشن است که با وضعی که خبرگان و مردم دارند، موضوع نفوذ به این مجلس، به جایی نمی‌رسد! ممکن است آنها زحمت بکشند و فعالیت بکنند. البته آقایانی که با ما دوست هستند، از قبیل جناب آقای مصلحی و بعضی از آقایان دیگر، می‌گفتند: آنها خیلی برنامه دارند و از طریق آقای هاشمی، آسید حسن خمینی، و آقای مجید انصاری تلاش‌هایی می‌کنند، ولی این یک آرزوی خام است! چون استحکام مجلس خبرگان فوق‌العاده زیاد است. در کمیسیونی که آخرین بار در قم داشتیم، این ۸۶ نفری که اعضای خبرگان هستند، ۵۷ نفرشان از سوی جامعه مدرسین تأیید شده‌اند.”

 شفیعی همچنین درباره راهکاری که برای حذف این جریان ها در نظر گرفته شده، گفته بود: “همین الان در خبرگان دو سه نفر هستند که بناست به اینها بگویند: باید امتحان بدهید، چون اینها تحت عواملی به خبرگان آورده شده‌اند! تا الان آنچه را که دیده‌ایم، دارند با حواس خیلی جمع کار می‌کنند، اگر چه شاکله وجودی روحانیون بر حسن ظن و خوش‌باوری است! ولی بحمدالله افرادی از قبیل آقای یزدی و آقای جنتی، حواسشان خیلی جمع است. الان دو سه نفر را در مجلس خبرگان داریم که هر کدام تحت یک عاملی به مجلس آمده‌اند! نباید گذشته را مطرح کرد، اما شنیده‌ام برای دور آینده یا کاندیداشان نمی‌کنند یا بایستی امتحان بدهند و لذا خود به خود کنار می‌روند!”

آیت‌الله جنتی هم که از حدود دو سال پیش ابراز نگرانی‌اش از انتخابات آینده خبرگان را آغاز کرده است، چندی پیش دوباره گفته بود: “جریانی که همیشه با ولایت فقیه و رهبری از جمله در رابطه با آمریکا زاویه داشته در مقام نفوذ در خبرگان و تضعیف قدرت رهبری است. شورای نگهبان بر حسب وظیفه قانونی موظف است که شرایط لازم از جمله اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی اخلاقی، بینش سیاسی و اجتماعی و آشنایی با مسائل روز را در داوطلبان احراز کند و هر کس فاقد شرایط باشد قهرا تایید نمی‌شود.”

او در اوایل فروردین ماه امسال هم  اعلام کرد: “امروز عده‌ای که سنگر اول را فتح کرده‌اند در پی تصرف مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی هستند. آنها مقاصد فاسد خود را از این طریق دنبال می‌کنند.”

 او افزود: “این افراد نقشه‌های خطرناک می‌کشند و الان می‌خواهند مجلس خبرگان رهبری را تصرف کنند زیرا تنها نهادی است که می‌تواند درباره رهبری تصمیم بگیرد. این مجموعه می‌تواند قدرت رهبری را هم محدود کند و امروز اینان قصدشان از در اختیار گرفتن این مجلس همین است.”

به این ترتیب با توجه به سخنان محمدرضا باهنر، به نظر می‌رسد که بعد از برگزاری انتخابات خبرگان آینده و حذف جریان مزاحم در این مجلس، امکان مادام‌العمر شدن آن هم وجود خواهد داشت.

زمانی حجت‌الاسلام دری نجف‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم از برگزاری مکرر انتخابات برای خبرگان انتقاد کرده و گفته بود: “برای مجالس دیگر باید فکری کرد و شاید تغییراتی بدهیم به گونه ای که مجلس خبرگان این دوره 9 سال و دو ماه شود و اگر انتخابات مجلس خبرگان هر 10 سال یک بار باشد، ما ضرری نمی کنیم و به تعبیری باید مادام العمر باشد.”