پاسخ ابتکار به کارمندان معترض: سیاسی کاری می کنند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چرا تجمع معترضان تیتر اول روزنامه دولت شد؟

معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، واکنش مخالفان دولت به تجمع اخیر برخی از کارکنان سازمان تحت امر او را “سیاسی کردن سازمان محیط زیست” دانست. او در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفته است: “با اغراض سیاسی یک جناح خاص با رسانه‌هایی که دارند از جمله روزنامه ها و خبرگزاری‌های خاص از شرایط محیط زیست کاملاً بهره‌برداری سیاسی می‌کنند و سعی در القای ناکارآمدی و ناتوانی دارند.”

این سخنان واکنشی است به تجمعات اخیر جمعی از کارمندان سازمان محیط زیست که در چند ماه‌ اخیر انجام شده است.در تازه‌ترین مورد، روز دوشنبه، ۴ آبان ماه، تعدادی از کارکنان این سازمان در اعتراض به وضعیت صنفی خود در پارک پردیسان تجمع کردند؛تجمعی که در اعتراض به پایین بودن دستمزدها انجام شده.کارکنان محیط زیست معتقدند از زمان روی کار آمدن معصومه ابتکار هم هیچ بهبودی در وضعیت آنها حاصل نشده است.در پاسخ به این اعتراضات اما، به نوشته رسانه های داخل، خانم ابتکار “آب پاکی را روی دست معترضان ریخته و گفته است:هرکه نمی خواهد برود.” سخنی که باعث شده این تجمعات ادامه یابد و این بار با تاکید بر یک پلاکارد: “این تجمع سیاسی نمی باشد.”

با این حال هم مخالفان دولت و هم رئیس سازمان حفاظت محیط زیست آن را “سیاسی” دانسته اند. پیش از این هم کمیته رفاهی سازمان حفاظت محیط زیست با صدور بیانیه ای،از “انعکاس سیاسی تجمع صنفی کارکنان این سازمان” انتقاد کرده بود.

در همین راستا، معصومه ابتکار روز چهارشنبه، بعد از سکوتی طولانی در مورد اعتراضات کارکنان سازمان محیط زیست در مصاحبه با روزنامه دولتی ایران گفته است: “چرا یک تجمع صنفی تیتر اول بخش‌های مختلف رسانه ملی شده و مکرر پخش می‌شود. بالاخره ما یک سری کمبودها و کاستی‌هایی داریم. کسی منکر آن نیست”؛مصاحبه ای که در تیتر اول این روزنامه منعکس شده است.

ابتکار در این مصاحبه البته اذعان کرده که “یک سری کمبودها و کاستی‌ها” وجود دارد ولی “قاطبه کارمندان ومدیران ما با ایثارگری و از خودگذشتگی دارند کار می‌کنند. اما تعداد کمی هم هستند که بارها هم حرف‌شان را زده‌اند.”

کارکنان سازمان محیط زیست در اردیبهشت‌ماه گذشته هم و در اعتراض به ناعادلانه بودن حقوق و مزایای خود مقابل ساختمان اصلی پردیسان تجمع کرده بودند.

آنزمان معصومه ابتکار با حضور در بین کارکنان این سازمان وعده داد مطالبات آنها را پیگیری کند.

در پیگیری‌های بعدی نیز مقرر شد تا پایان شهریور ماه ۹۴ مواردی از مطالبات کارکنان سازمان محیط زیست رفع شود؛ اتفاقی که نیفتاد. کارکنان این سازمان می‌گویند نصف پاداش ماده ۵ قانون خدمات کشوری که بر اساس آن می‌بایست یک برج حقوق پرسنل باشد به حساب کارگران واریز نشده است.

به گزارش تهران پرس، از سایت‌های منتقد دولت، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست آنزمان در پاسخ به اعتراض کارمندان سازمان محیط زیست گفته بود: “شما که روز اول وارد مجموعه محیط زیست شده اید نمی دانستید که حقوق این سازمان پایین است؟ شما با علم به این وارد مجموعه شدید در نتیجه اگر اعتراضی هست سازمان را ترک کنید.”

مصاحبه اخیر ابتکار با روزنامه ایران اولین واکنش دولت به اعتراضات کارمندان سازمان محیط زیست است.

بخشی از کارکنان محیط زیست از اردیبهشت‌ماه ۹۴ هر دوشنبه با تجمع مقابل ساختمان اصلی پردیسیان به وضعیت صنفی خود اعتراض کرده‌اند. وبسایت “زیست بوم” در گزارش تجمع روز دوشنبه نوشته است که این اعتراضات به صورت پراکنده از سال ۹۱ و زمانی که محمدجواد محمدی زاده سکاندار پردیسان بود آغاز شد. کارکنان در آن هنگام هم به حذف برخی ردیف‌های حقوقی خود معترض بودند.

روز دوشنبه، ۴ آبان ماه، خبرگزاری فارس، در گزارشی با عنوان “پایه های امپراطوری ابتکار در محیط زیست لرزید” به دو تجمع پی در پی کارمندان معترض در این روز اشاره کرد و نوشته بود: “۶ماه پیش کارکنان سازمان محیط زیست در پی مشکلات معیشتی دست به تجمع زدند اما امروز نه تنها به دلیل حل نشدن آن مشکلات بلکه به خاطر صدور مجوزهای غیرقانونی در این سازمان، صدای اعتراضشان بلند شد.”

 فارس دیروز هم در گزارشی با عنوان “ماه عسل خانم ابتکار به سر آمده است” از زبان معاون اسبق این سازمان نوشت: “این سازمان تخصصی است و توان و تحمل سیاست ورزی و سیاسی کاری را نداردو از زمانی که دچار این بلیه شده، از اصل خود دورمانده است.مصادیق زیادی از جایگزینی خودی عا و غیرخودی ها وجود دارد که یک نمونه بارز آن به دستور شخص خانم ابتکار صورت گرفته و اسناد آن نیز منتشر شده است.”

اظهارات اخیر ابتکار پاسخی است به این رویکرد. او با انتقاد از “غرایض سیاسی یک جناح خاص” و رسانه‌های وابسته به آنها گفته این نحوه اطلاع‌رسانی “بهره برداری سیاسی” است، درحالی که این موضوع به گفته او “سیاسی کردن فضای سازمانی است که به خاطر کم کاری‌ها و بی‌توجهی‌های گذشته فشار زیادی روی آن است.”

ابتکار گفته این جناح سیاسی و رسانه‌های منتسب به آنها “می‌خواهند نیروها و مدیران سازمان را ناامید کنند. توجه آنها را از کار و حیطه اصلی مسئولیت آنها که همان کار کارشناسی است دور کنند. ما مثل هر دستگاهی مشکلات معیشتی داریم. وضعیت ما هم رضایت بخش نیست.”

دولت یازدهم از زمان آغاز به فعالیت اهمیت ویژه‌ای به سازمان محیط زیست داده و رئیس آن معصومه ابتکار حضور فعالی در رسانه‌ها داشته، اما برخی معتقدند این سازمان از عهده مشکلات زیست محیطی کشور بر نیامده است.

ایران طی سالهای گذشته با بحران‌های شدید محیط زیستی مانند خشکسالی و به تبع آن کمبود آب، آلودگی هوا و آتش سوزی جنگل ها به ویژه در شمال و غرب روبرو بوده است.