درگیری پلیس و معترضان در اقلید

نویسنده

سینا حسینی

ناآرامی‌های شهرستان اقلید در شمال استان فارس، که از صبح دوشنبه در اعتراض به تصمیم فی البداهه احمدی نژاد مبنی بر الحاق بخش “خسرو و شیرین” به آباده آغاز شده بود، دیروز با شدت بیشتری ادامه پیدا کرد و برخی منابع خبری از زخمی شدن عده ای در جریان تیراندازی پلیس خبر می دهند.

صبح سه شنبه، عده‌ای با آتش زدن لاستیک، برخی خیابان‌های اصلی شهر را بستند که به ورود نیروهای ویژه پلیس به صحنه انجامید.


ناآرامی‌های اقلید، دیروز تا به آنجا ادامه یافت که به تعطیلی برخی مدارس ابتدایی و راهنمایی این شهر و تجمع در مقابل فرمانداری انجامید. به گزارش خبرگزاری فارس، معترضان با سنگ و چوب، شیشه‌های اداره آموزش و پرورش و فرمانداری این شهر را شکسته و به برخی اتومبیل‌ها آسیب وارد کردند که متعاقبا، عصر روز سه شنبه، نیروهای ضدشورش پلیس، با استفاده از گاز اشک‌آور و شلیک هوایی، به مقابله با آنها پرداختند.

خبرنگار فارس در گزارش خود می‌افزاید: شعارهایی مبنی بر درخواست استعفای فرماندار اقلید و استاندار فارس در صدر شعارهاست و کارمندان ادارات دولتی، که صبح امروز سرکار خود حاضر شده‌اند، از همان ساعات اولیه با بستن درهای ادارات، اجازه ورود و خروج به کسی را نمی‌دهند.

دیروز، سایت بازتاب نیز از برخی اخبار تأیید‌ نشده در مورد زخمی شدن حدود پنج نفر و بازداشت بیش از بیست نفر در جریان ناآرامی‌ها خبر داد. این سایت افزود: بر اساس آخرین اخبار در عصر سه شنبه هنوز وضعیت شهر به شدت بحرانی است و صدای تیراندازی‌های هوایی پراکنده در شهر شنیده می‌شود. گفته می‌شود در یکی از درگیری‌ها یک زن نیز زخمی شده و برخی از وخامت حال او خبر می‌دهند. همچنین برخی مقامات محلی با سفر به تهران و تماس با مسوولان کشوری خواستار اقدام سریع جهت ایجاد آرامش در شهر شده‌اند.

ناآرامی های اقلید پس از آن آغلز شد که هفته گذشته، رئیس‌جمهور هنگام سخنرانی در جمع مردم آباده، در اقدامی تبلیغاتی، پس از گرفتن نظر حاضران در سخنرانی، از الحاق بخش خسرو و شیرین به آباده خبر داد. اما پس از گذشت یک هفته، این تصمیم از روز دوشنبه با اعتراضات خیابانی مردم اقلید مواجه شد. به گزارش ایلنا اعتراضات مردمی تا پیش از دوشنبه به مدت چند روز در آرامی ادامه داشت تا اینکه روز دوشنبه، ادامه اعتراضات، به برخوردهای پراکنده‌‏ میان نیروی انتظامی و معترضان، شلیک گاز اشک‌‏آور، حرکت معترضان به سوی اماکن دولتی و ایراد خسارت به پنج شعبه بانکی و اداره تامین اجتماعی اقلید انجامید.

این در حالی است که به گزارش منابع خبری، شهرستان فردوس نیز از آغاز هفته جاری، روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشته و شاهد حوادثی چون شکستن شیشه مغازه‌ها، مسدود کردن جاده‌ها و تعطیلی برخی مراکز دولتی و خصوصی بوده است. گفته می‌شود، این موارد در اعتراض به الحاق فردوس به خراسان جنوبی انجام می‌شود.

به گزارش سایت بازتاب، در جریان ناآرامی های فردوس دفتر نماینده مجلس این شهرستان نیز به هم ریخته و همه وسایل آن به داخل خیابان پراکنده شده است.

در واکنشی دیگر به تصمیمات دولت در استان ها، دیروز شهریار مشیری نماینده بندرعباس در جمع خبرنگاران گفت که 5 نفر از نمایندگان استان هرمزگان در اعتراض به انتصاب استاندار جدید هرمزگان استعفای خود را اعلام کرده اند.

به گزارش ایسنا، شهریار مشیری تصریح کرده که این استعفا قرار است امروز تقدیم هیأت رییسه مجلس شود.