چهارشنبه سوری در کردستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» آتش نوروزی در بلندی ها برپا شد

همزمان با تهران و شهرستانها  مراسم چهارشنبه سوری امسال در برخی از شهر های کردستان هم با شور و حرارت بیشتری از سالهای گذشته برگزار شد. منابع حکومتی خبر داده اند که  تنها در سنندج 16 نفر به علت شرکت در این مراسم به بیمارستان منتقل شده اند. خبرنگاران روز  از برگزاری این مراسم  در شهرهای سنندج، بانه، سقز، مهاباد، بوکان و پیرانشهر  خبر داده اند.

 

گزارش سنندج

مردم سنندج قبل از دیگر شهرهای کردستان از همان ساعات اولیه عصر به استقبال مراسم شب چهارشنبه سوری رفتند. خبرنگار “روز” در سنندج از برگزاری این مراسم در محله های خیابان ششم بهمن، فیض آباد، 17 شهریور، شریف آباد، گلنازپیچ و حاجی آباد خبر داده و گفته است: “ با این که نیروهای انتظامی و امنیتی سنندج خیابان های 17 شهریور و گلناز پیچ و فیض آباد  را از همان ساعات اولیه عصر امروز بسته اند، مردم با شور و شوق فراوانی به صورت گروه های چند نفری اقدام به برگزاری این مراسم در داخل کوچه های سنندج کرده اند”.

وی با اشاره به فشارهای وارده از سوی نیروهای انتظامی در بیشتر نقاط شهر سنندج می گوید: “ با وجود درگیریهایی میان مردم و نیروهای انتظامی به ویژه در منطقه شریف آباد سنندج ، این مراسم در این محله به صورت چشمگیریی برگزار شده است.

ساعاتی بعد از شروع برگزاری این مراسم در سنندج اما خبرهایی از آتش زدن یک دستگاه خودروی پیکان متعلق به نیروهای امنیتی توسط مردم بر خروجی برخی از سایت ها قرار گرفت، خبری که تاکنون از سوی هیچیک از منابع معتبر خبری تائید نشده است.

از سوی دیگر برخی از منابع خبری حکومت از انتقال بیشتر از 15 نفر به بیمارستان بعثت سنندج به علت حوادث ناشی از برگزاری این مراسم خبر داده اند. واحد مرکزی خبر جمهوری اسلامی ایران به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان این رقم را شانزده ذکر کرده که  در بیمارستان بعثت شهرسنندج بستری شده اند.

بر اساس آن خبر دکترطیب قدیمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان  گفته است: بیشتر این افراد دچار سوختگی از ناحیه صورت و دست و پا شده‏اند. و دو نفر از ناحیه چشم مصدوم شده اند.

 

گزارش از مهاباد

در مهاباد و بیشتر شهرهای دیگر کردستان نیز این مراسم متفاوت با سالهای دیگر با استقبال چشمگیر مردم روبرو شد. در بانه در سایتهای محلی   مردم با روشن کردن آتش، نور افشان و انفجار مواد محترقه در محله های خود، روز چهارشنبه سوری را گرامی داشته اند، گروه کثیری در ارتفاعات این شهر  چهارشنبه سوری برپا کردند.

مرکز خبررسانی شهر بانه با اعلام این خبر نوشته: “ مردم  بر سر قله کوههایی همچون آربابا، بابوس، دوزین و سورکیو رفته و مراسم آتش بازی روز چهارشنبه سوری را روی قله این کوهها به پایان رساندند”.

 

در مهاباد از دیگر شهرهای کردستان نیز مردم این شهر اقدام به برپایی مراسم آخرین چهارشنبه سال نموند. خبرنگار “روز” در مهاباد با اعلام اینکه این مراسم به صورت پررنگ تر در محله های باغ شایگان، ملاجامی و مسیر خیابان وفایی به شهربانی برگزراشده است، می گوید: “ماموران امنیتی در در منطقه باغ شایگان از طریق تیراندازی هوایی و ایجاد رعب وحشت، اقدام به متفرق کردن شرکت کنندگان این مراسم کردند”.

 

گزارش سقز

آن سو تر درسقز دیگر شهر کردستان نیز مردم به پیشواز مراسم چهارشنبه سوری رفتند. پایگاه خبری تحلیلی “روا نیوز” گزارش داده  مردم سقز  به صورت گروهی در بیشتر محله ها با برپاکردن آتش این مراسم را گرامی داشتند.

روانیوز در ادامه اما افزوده است که مردم سقز با جشن و پایکوبی چهارشنبه سوری خود را برای برگزاری مراسم شب نوروز آماده می کنند.

گفتی است که براساس آداب و رسوم، مردم کردستان هرساله شبی را که فردای آن سال نو آغاز می شود، مردم با برپا کردن آتش و اجرای مناسک ویژه کردستان عید نوروز را گرامی میدارند.

 

گزارش بوکان

همزمان با دیگر شهرهای کردستان در بوکان نیز این مراسم با استقبال گسترده مردم روبرو شد و حتی برخی از منابع غیر رسمی خبر از کشته شدن یک نفر در این مراسم خبر داده اند، خبری که تا کنون از سوی منابع رسمی تائید نشده است.

این مراسم همچنان در شهرهای اشنویه، پیرانشهر، دیواندره و سردشت و برخی دیگر از شهرهای کردستان نیز با شدت تمام برگزار شد.همان جا اعلام گردید مردم این مناطق با برپاکردن “آتش نوروزی” همراه با رقص و پایکوبی با سازهای محلی، نوید فرارسیدن بهار داده اند.

“آتش نوروزی” بر اساس باورهای کهن و فرهگی مردم کردستان باید در بلندترین نقطه محل زندگی یعنی بام خانه روشن شود، این باور هنوز  گرامی داشته می شود. بنا به این رسم   کردها  هر ساله دوبار در چهارشنبه آخر سال و آخرین شب سال آتش روشن می‌کنند، تاضمن پایبندی به آیینهای باستانی، پیوندی با فرهنگ سایر اقوام و ملتهای ایرانی هم داشته باشند.