نسبت سگ مشایی با علی لاریجانی ‎

نویسنده
مریم کاشانی

» تشدید اختلاف‌ها میان راستگرایان

با نزدیک‌تر شدن زمان انتخابات و علی‌رغم ماه‌ها تلاش برای ایجاد وحدت میان راستگرایان، اختلاف‌ها همچنان باقی است و به نظر می‌رسد شدت بیشتری هم گرفته است. دیروز پس از جریان بگو مگوی دو تن از نمایندگان در مجلس، علی لاریجانی، رئیس مجلس سخنانی گفت که نشان می‌داد این اختلاف‌ها شدیدتر از آن است که به این سادگی برطرف شود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که بر سر ارائه متن ترجمه مورد تأیید وزارت امور خارجه از برنامه جامع اقدام مشترک به مجلس تنش بوجود آمد و مهدی کوچک‌زاده و کاظم جلالی بصورت لفظی درگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مهدی کوچک‌زاده، از اعضای جبهه پایداری، در تذکری آیین‌نامه‌ای در جلسه علنی دیروز مجلس با اشاره به اظهارات ابوترابی‌فرد، گفت: “شما همین چند دقیقه قبل گفتید ترجمه مورد قبول دستگاه دیپلماسی به مجلس واصل شده است. شأن مجلس رسیدگی به خرید و فروش سیب‌زمینی نیست. آیا تضمینی هست که ترجمه‌ای که امروز دادند چون گفتید مورد قبول دستگاه دیپلماسی است، درست باشد؟” او اضافه کرد: “این برخورد سلطنت مآبانه با مجلس است. چه کسی تضمین می‌کند این ترجمه برگرفته از متن انگلیسی باشد؟ چه مطلبی مهمتر از توافق است؟ دو هفته است معطل کرده‌اید برای این‌که ترجمه مطلوب به دست بیاید. مجلس مسئول است به این موضوع رسیدگی کند.”

کنایه کوچک‌زاده از عبارت “برخورد سلطنت مآبانه با مجلس” در واقع اعتراض به نحوه اداره مجلس توسط علی‌ لاریجانی بود.

در میان سخنان کوچک‌زاده، کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت که از نزدیکان علی لاریجانی محسوب می‌شود، با صدای بلند خواستار پاسخ‌گویی شد. کوچ‌زاده نیز در مقابل گفت: “آقای جلالی شلوغ نکن بگذار حرفم تمام شود و بعد خودشیرینی کن. مردم بدانید مجلس تا به امروز با برخورد سلطنت مآبانه‌ای که صریحاً رهبری منع کرده‌اند از دخالت در این مسأله فعلاً کنار گذاشته شده است. الان آقای جلالی با هزار و یک ترفند آنچه مورد تأیید رئیس و لاریجانی است را حتماً توجیه خواهد کرد.”

اما حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد که اداره جلسه را بر عهده داشت، ضمن دفاع از ترجمه‌های رسیده به مجلس گفت: “شما در صحبت‌هایتان به همکارمان آقای جلالی اهانت کردید؛ در حالی که هیچ نماینده‌ای حق اهانت به نماینده دیگر را ندارد.” و کاظم‌جلالی هم در تذکر خود اعلام کرد: “آقای کوچک‌زاده خودشان را عین اسلام و صددرصد تابع ولایت می‌دانند و دیگران را خائن و غیرولایی می‌دانند. شما مشکل اساسی دارید.” او هم در واکنش به اعتراض‌های کوچک‌زاده گفته بود: “هوچی گری نکنید.”

این کشمکش چند دقیقه‌ای ادامه داشت و بالاخره پس از بررسی یک موضوع از دستورات جلسه، اداره مجلس به علی لاریجانی سپرده شد. پس از آن بود که لاریجانی سخنانی گفت که بخشی از اختلاف شدید راستگرایان در پشت صحنه سیاست را آشکارتر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پایان جلسه دیروز، محمد رضا تابش نماینده اردکان در تذکری آئین‌نامه‌ای نسبت به ایجاد تشنج در مجلس اعتراض کرد و گفت: “امروز در حین صحبت یک نفر از نمایندگان به یک همکار نماینده توهین شد و رئیس جلسه نیز اجازه نداد که نماینده ای که به او توهین شده توضیح دهد که این توضیح نیز مربوط به اکثریت نمایندگان بوده است. به جنابعالی نیز اهانت شد که البته حق خودتان است که دفاع کنید یا نکنید؛ اما استدعای ما آن است که هیات رئیسه به سوگندی که یاد کرده، عمل کند و آئین نامه مجلس را اجرا کند.”

و لاریجانی پاسخ داد: “خواهش می‌کنم در فضای فعلی هر کسی حرفی دارد بزند؛ من هم ایرادی نمی‌بینم که آقای کوچک‌زاده نیز بلند شده‌اند و چیزی گفته‌اند، اما متوجه نشدم اینکه گفتند سلطنت‌مابانه عمل می‌شود، چه کسی این کار را کرده است. یکی از برادران دیگر در جایی گفته بود که لاریجانی نمی‌گذارد مسائل هسته‌ای در مجلس مطرح شود، چون آقای هاشمی رفسنجانی و آقای روحانی او را رئیس مجلس کرده‌اند.” او اضافه کرد: “آیا این توهین به نمایندگان نیست؟ حالا ممکن است شما به رئیس مجلس رای نداده باشید، اما چه دلیلی دارد که اینطور حرف بزنید؟” لاریجانی همچنین فاش کرد: “در جایی گفته‌اند سگ احمدی‌نژاد و مشایی شرف دارد به این آقا (رئیس مجلس)؛ آیا اینطور می‌شود حرف زد!؟ حداقل من شهادتین که گفته‌ام، چطور ممکن است سگ یک نفر بر یک مسلمان شرف داشته باشد! این روش اظهارنظر درست نیست.”

سخنان غیرمنتظره علی لاریجانی که اختلاف‌های شدید او با رقیبان راستگرایش را برملا کرده است، در واقع نشانه تشدید این اختلاف‌ها در ماه‌های آینده خواهد بود.

گفته می‌شود تلاش جبهه پایداری برای اتحاد با احمدی نژاد از یک طرف و نزدیکی به راستگرایان سنتی از سوی دیگر با مخالفت بخش بزرگی از آنها از جمله جامعه روحانیت مبارز و جریان نزدیک به علی لاریجانی ناکام مانده است. نقش علی لاریجانی در این میان برجسته تر از دیگران است.

چندی پیش حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان، از اعضای جبهه پایداری طی گفتگویی فاش کرد: “اختلاف در مجموعه اصولگرایی طوری است که جلسه مربوط به آیت‌الله یزدی،آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله مصباح‌یزدی، با هدایت غلط فکری یکی از افراد موثر و مسئول لغو شد.” گفته می‌شد که علی لاریجانی همان کسی است که در برابر این برنامه ایستاده است.

تقابلی که محمود احمدی‌نژاد و متحدان آیت‌الله مصباح یزدی در جبهه پایداری در سال‌های آخر ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد با علی لاریجانی داشتند و حتی افشاگری در مجلس و درگیری در قم و پرتاب کفش به سوی او هم کشیده شد، چیزی نیست که به این سادگی فراموش شود.

همین بحران است که مهمترین شکاف در میان راستگرایان را تشدید می‌کند و با توجه به اظهارات لاریجانی به نظر نمی‌رسد که زمینه حل آن فراهم شده باشد.

در این میان سایت تسنیم، متعلق به سپاه پاسداران در گزارشی تلاش کرد که نقل قول‌های ذکر شده توسط علی لاریجانی را منتسب به منابع نادرست دانسته و بی‌اعتبار کند. این سایت در گزارشی با عنوان “چه‌کسی به لاریجانی اهانت کرد؟” نوشت: “اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی از آن جهت سؤال در افکار عمومی ایجاد می‌کند که «چه‌کسی» گفته، سگ مشایی و احمدی‌نژاد به لاریجانی شرف دارد؛ گرچه برای یافتن این ابهام، ذهن برخی به‌سمت منتقدان شدیداللحن مدیریت آقای لاریجانی که یافتن آنها بین نمایندگان مجلس سخت نیست (رسایی‌، کوچک‌زاده، حسینیان)، متبادر می‌شود اما، خبرنگار تسنیم در تماسی که با این دسته از نمایندگان داشت، آنها با محکوم کردن این‌گونه اظهارات، گفتند که ضمن انتقاداتی که به رئیس مجلس دارند، هیچ‌گاه چنین اظهاراتی علیه ایشان نداشته‌اند.”

 در ادامه این گزارش آمده است: “برخی دیگر از نمایندگانی که از منتقدان آقای لاریجانی محسوب می‌شوند، با بی‌اطلاعی از جمله‌ای که رئیس مجلس گفته بود، تصریح کردند بهتر است رئیس مجلس اسم فردی که این مطلب را گفته ببرد و بگوید چه‌زمانی و کجا این مطلب گفته شده است تا دیگران متهم نشوند.”