شدار فیروزآبادی به رسانه های نظامیان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» "باید شکرگزار حضور روحانی باشیم"

در حالی که طی روزهای گذشته انتقادهای اصول‌گرایان به بهانه‌های مختلف از دولت روحانی شدت گرفته بود٬ رییس ستادکل نیروهای مسلح خواستار رعایت حدود در انتقاد از دولت شد و رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی را نیز تهدید کرد که در صورت انتشار اخبار دروغ علیه دولت٬ با آن‌ها برخورد می‌شود.

حسن فیروزآبادی٬ با اشاره به انتقادها از دولت روحانی٬ گفت که منظور وی تنها رسانه‌های یک جناح سیاسی خاص نیست٬ بلکه “رسانه‌هایی که به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند باید روش‌شان را اصلاح کنند والا ما با آنها برخورد می‌کنیم”.

رییس ستادکل نیروهای مسلح گفت که مردم ایران “باید به این رئیس‌جمهور افتخار و شکرگزار وجود ایشان” باشند. وی با اشاره به انتقادها از دولت٬ افزود: “متاسفانه یک مقدار بازی‌های رسانه‌ای موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود، یک مقدار در گوشی حرف زدن‌های غلط و یک مقدار جوسازی‌های سیاسی و یک مقدار هم نابسامانی احزاب و گروه‌های سیاسی در کشور باعث نابسامانی رسانه‌ها و تحلیل‌ها در کشور می‌شود… مدیران رسانه‌ها باید جلوگیری کنند از اخباری که موجب تشویش اذهان مردم، تضعیف دولت و تخریب برخی از اقدامات می‌شود. باید با نیک سیرتی در همه این زمینه‌ها عمل کنیم که انشاءالله پیش برویم.”

سخنان فیروزآبادی از آن جهت اهمیت دارد که وی نخستین فرد از میان نیروهای نظامی رده بالا است که به چنین حمایتی از دولت روحانی می‌پردازد. فرماندهان رده‌بالای نظامی و نزدیکان آن‌ها٬ گرچه به شکل کلی از دولت روحانی حمایت می‌کنند٬ اما از زمان روی کار آمدن دولت٬ به نقد بسیاری از سیاست‌های آن دست زده‌اند.

هم‌زمان با سخنان فیروزآبادی٬ رسول سنایی‌راد٬ معاون سیاسی نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران٬ خواستار مجازات یا حداقل عذرخواهی مدیران خطاکار در جمهوری‌اسلامی شده است. وی با اشاره به این‌که “اگر قرار باشد که هنجارهای یک جامعه عملا مورد هجوم و تخریب قرار گرفته و هر کسی هر غلطی کرد، هیچ هزینه‌ای در مقابل تخریب‌گری و غلط خود نپردازد، مشوقی برای فتنه‌گری و تخریب‌های بعدی در آینده خواهد بود”٬ گفت: “بهترین حالت این است که در نظام هر کسی کار غلطی کرد، هزینه و تاوان آن را بپردازد و یا حداقل عذرخواهی کند تا این موضوع مانعی در برابر شکل‌گیری هر نوع مشوق برای ادامه فتنه‌گری باشد”.

 

 

حمایت‌ نیروهای نظامی از دولت روحانی در حالی اتفاق می‌افتد طی هفته‌های گذشته نقل‌قولی از معاون اول روحانی درباره حمایت آیت‌الله خامنه‌ای از مذاکرات هسته‌ای٬ باعث شده بود که تعدادی از نمایندگان مجلس٬ به حمایت از دولت بپردازند.

مهرداد لاهوتی٬ نماینده مجلس٬ با اشاره به جلسه مشترک فراکسیون رهروان ولایت با اسحاق جهانگیری٬ به نقل از وی گفته بود: “آقای جهانگیری در این جلسه عنوان کردند در دولت تلاش می شود تا هیچ دستور رهبری بر روی زمین نماند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن دستورات رهبری اجرا شود. معاون اول رئیس جمهور عنوان کرد تمام مراحل مذاکرات با مشورت رهبری انجام می‌شود بنابراین هر زمان رهبری تشخیص دهند که روند مذاکرات شکل دیگری پیدا کند دولت مطیع این مساله خواهد بود”.

با این حال نیروهای نزدیک به سپاه پاسداران٬ در ماه‌های گذشته به بهانه‌های گوناگون به انتقاد از دولت پرداخته‌اند. مذاکرات هسته‌ای با غرب٬ سیاست‌های فرهنگی دولت یازدهم ٬ عزل و نصب‌ها و نحوه مواجهه دولت با منتقدان از جمله مواردی است که با اعتراض این نیروها روبه‌رو شده است.

 

رسانه‌های نزدیک به نهادهای نظامی و دولت

اذعان فیروزآبادی به رسانه‌هایی که “به نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند” نیز در نوع خود جالب‌ توجه است. نیروهای نظامی جز در موارد خاص که رسانه‌ای به طور خاص متعلق به‌ آن‌هاست - مانند روزنامه جوان - سخنی درباره رسانه‌های وابسته به خود نمی‌گویند. تنها استثنا در این زمینه محمود احمدی‌نژاد بود که در سال‌های پایانی دوران ریاست‌جمهوری خود و زمانی که اختلاف‌های وی با سپاه پاسداران و رسانه‌های نزدیک به این نهاد٬‌ علنی شده بود٬ از فارس به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران یاد کرده بود. چند سال پیش نیز سایت تابناک٬ متعلق به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام - نوشته بود که بودجه خبرگزاری فارس توسط بخش فرهنگی سپاه پاسداران تامین می‌شود.

علاوه بر رسانه‌هایی که به شکل مستقیم متعلق به سپاه پاسداران هستند - نظیر روزنامه جوان و وب‌سایت جوان آن‌لاین - رسانه‌های مختلفی نیز منسوب به این نهاد و بخش‌های مختلف آن هستند. اگر از وب‌سایت‌هایی نظیر سپاه‌نیوز٬ بسیج پرس٬ خبر دانشجو بگذریم٬ وب‌سایت‌های دیگر نظیر ندای انقلاب٬ بولتن‌نیوز٬ مشرق‌نیوز٬ عماریون٬ فاطرنیوز و خبرگزاری تسنیم از دیگر رسانه‌های نزدیک به این نهاد هستند.

از سوی دیگر برخی مجموعه‌های رسانه‌ای نیز نزدیک به سپاه پاسداران هستند. برای نمونه می‌توان به مجمتمع رسانه‌ای اطلس اشاره کرد که موسس وب‌سایت‌هایی نظیر “برهان”٬ “نسیم آنلاین”٬ “مجلس نهم”٬ “افسران جوان جنگ نرم”٬ “اشراف”٬ “موج قانون”٬ “به‌دخت”٬ “دیدارمدیا” و “ایران هسته‌ای” است.

با توجه به محرمانه بودن بودجه نهادهای نظامی٬ امکان دسترسی رسمی به بودجه فرهنگی سپاه پاسداران وجود ندارد. با این حال فرماندهان این نیروی نظامی تاکنون بارها گفته‌اند که باید در زمینه‌های فرهنگی حضور داشته باشند تا فرهنگ انقلاب حفظ شود.

بهمن ماه گذشته نیز اخباری درباره تاسیس یک شبکه تلویزیونی از سوی سپاه پاسداران منتشر شد که البته سخنگوی این نهاد٬ آن‌ها را تکذیب کرد.

آن زمان رسانه‌ها خبر داده بودند که تلویزیونی با نام “عصر” توسط سپاه پاسداران و با همکاری “سازمان هنری رسانه‌ای اوج” و زیر نظر قرارگاه قُرب سپاه پاسداران٬ راه‌اندازی شده است.

همان زمان یک خبرگزاری نزدیک به سپاه نوشته بود: “قرارگاه قرب با هدف فعالیت‌های فرهنگی در سپاه پاسداران تاسیس شده است، یعنی به همان ترتیب که قرارگاه خاتم‌الانبیا در بخش‌های عمرانی فعالیت دارد، قرارگاه قُرب هم در بخش‌های فرهنگی فعال خواهد بود”.

با این وجود رمضان شریف٬ مسوول روابط عمومی سپاه‌پاسداران٬ این خبر را تکذیب کرد و گفت که این تلویزیون خصوصی نیست٬ بلکه “از شبکه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است که در کنار ظرفیت‌سازی‌های دیگر رسانه ملی برای پاسخ به نیازهای مخاطبین پیش‌بینی شده است”.

به گفته شریف٬ همکاری در تاسیس این تلویزیون “در راستای وظایف ذاتی” سپاه پاسداران است که “از بسیاری از مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه مسائل فرهنگی و اجتماعی به صورت موردی حمایت به عمل آورده است”. وی از “سازمان فرهنگی و هنری و رسانه‌ای اوج” به عنوان یکی از این سازمان‌ها نام برده بود.

موسسه اوج٬ موسسه‌ای است که با طراحی بنرهایی درباره مذاکره میان ایران و آمریکا و همچنین تشویق به فرزندآوری مشهور شد.