جنبش سبز بر فراز بحث های مجلس

نویسنده

» گزارش ال مانیتور از جلسه رسیدگی به وزیران روحانی

امروز مجلس ایران بحث در مورد وزرای پیشنهادی حسن روحانی را آغاز کرد. با این‌که گفته می‌شود رهبر ایران دو بار وزرای پیشنهادی کابینه را پیش از ارائه به مجلس مرور کرده است، جلسه امروز فرصتی بود تا نمایندگان تندروی مجلس علنا مواضع خود را بخصوص در مورد حوادث پس از انتخابات 1388 تکرار کنند.

روحانی به مدت دو ساعت و نیم به دفاع از کابینه خود پرداخت و یادآور شد: “همه می‌دانند که کشور در وضعیت اقتصادی و اجتماعی سختی است و فشارهای بین‌المللی به این مشکلات افزوده است. بحث بر سر این نیست که تحریم‌ها تاثیر داشته‌اند یا نه بلکه این است که آیا روشی که کشورهای غربی برای حل مشکل استفاده کرده‌اند درست است یا نه؟ به گروگان گرفتن نیازهای یک جامعه برای حل یک مسئله که حل آن بدون شک هزینه کمی خواهد داشت، منطقی، عاقلانه و قابل قبول است؟ و آیا امروز و در آینده از لحاظ انسانی قابل قبول است؟”

وی همچنین به اصلاح اقتصادی در بانکداری و صنعت نفت اشاره کرد. وی سپس از برخی از وزرای کلیدی کابینه خود دفاع کرد و افزود، برای انتخاب اعضای کابینه “هیچ گروه و جناحی اعمال فشار نکرده” بلکه آن‌ها را تنها بر پایه شایستگی‌ها انتخاب کرده است.

عطاالله حکیمی یکی از مخالفان سرسخت کابینه روحانی بود. وی به روحانی گفت: “پس از انتخابات درِ کابینه شما بر روی اصولگرایان بسته شد و افرادی را انتخاب کردید که هرگز در گذشته با شما نبوده‌اند و برخی از آنها تئوریسین‌های فتنه 88 بوده‌اند.”

بیژن زنگنه وزیر پیشنهادی نفت و عباس آخوندی وزیر پیشنهادی توسعه شهری از اعضای ارشد ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی بوده‌اند. محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از اعضای ارشد ستاد کروبی بود. هشت وزیر دیگر از 18 عضو کابینه پیشنهادی روحانی مناسبی در دولت خاتمی داشته‌اند.

حکیمی روحانی را متهم به “بازکردن فضا برای فتنه‌گران” کرد اما هشدار داد “فرزندان امام هشیار و بیدار هستند و به دشمنان اجازه نمی‌دهند باری دیگر از طریق ماموران فتنه حکومت کنند.” حکیمی با خطاب قرار دادن مستقیم روحانی پرسید: “چه خبر است؟ چه فکری می‌کنید؟ روحانی قبل از انتخابات با روحانی بعد از انتخابات فرق دارد. اگر می‌خواهید دوباره فتنه را احیاء کنید باید توضیح دهید. آیا می‌خواهید ارزش‌های فراموش شده خود را به خارجی‌ها بفروشید؟”

حکیمی همچنین روحانی را به خاطر دعوت نکردن از خانواده دانشمندان ترور شده هسته‌ای در مراسم تحلیف و این‌که اکثر اعضای کابینه‌اش در غرب تحصیل کرده‌اند مورد انتقاد قرار داد.

کاظم جلالی به دفاع از کابینه روحانی پرداخت و گفت: “برخی از نمایندگان فکر می‌کنند 95 درصد مردم فتنه‌گر هستند.» وی افزود همه کسانی را که عضو ستاد کروبی و موسوی بودند نمی‌توان فتنه‌گر نامید. «فتنه‌گران کسانی هستند که قانون را زیر پا گذاشتند و انتخابات را مورد سئوال قرار دادند و مردم را پس از اینکه رهبر مواضعش را روشن کرد به اعتراض خیابانی دعوت کردند.”

رای‌گیری در مورد کابینه روحانی هفته آینده صورت خواهد گرفت.

منبع: ال مانیتور - 12 اوت 2013