روایت

نویسنده

اسامی برندگان جوایز اسکار ۲۰۱۳ در یک نگاه-2

 کارگردان ها، بازیگران: نامزدها وبهترین ها……

 

کارگردان فیلم “زندگی پی” [Life of Pi] یکی از شگفتی های هشتاد و پنجمین مراسم اسکار بود. “آنگ لی“، کارگردان تایوانی، طی این مراسم دومین اسکار خود را به دست آورد. او در سال ۲۰۰۵ اولین کارگردان آسیایی بود که بخاطر فیلم “کوهستان بروکبک” برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شد.

معمولاً اعطای جوایز اسکار حالتی کلاسیک دارد، ولی امسال اینطور نبوده. گویا آکادمی تصمیم گرفته بر تعداد شگفتی ها بیفزاید. همه در انتظار پیروزی استیون اسپیلبرگ بخاطر فیلم “لینکلن” بودند و این درحالی بود که لینکلن در ۱۲ رشته نامزد دریافت اسکار بود، ولی درنهایت تنها دو جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین دکور را از آن خود کرد.

ازسوی دیگر، دنیل دی لویس برای ایفای نقش اش به عنوان شانزدهین رییس جمهور آمریکا در فیلم لینکلن توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورد. این سومین باری است که او جایزه اسکار را برای نقش اول دریافت می کند و از این حیث اولین بازیگری است که در تاریخ اسکار موفق به دریافت سه جایزه در این بخش می شود.

 

 

پروژه بعدی او بازی در فیلم “سکوت” ساخته مارتین اسکورسیزی است. او به همراه “بنیسیو دل تورو” در نقش دو مأمور پرتقالی قرن هفدهم ظاهر شده که به مأموریت ژاپن اعزام شده اند تا از مسیحیانی که به قتل متهم شده اند دفاع کنند.

در بخش بهترین بازیگر زن نقش اول، جنیفر لارنس توانست اسکار را بخاطر فیلم “دفترچه امیدبخش” از آن خود کند و گام جدیدی را در حرفه خود بردارد. او با ۲۲ سال سن، به عنوان دومین دختر جوان، توانست اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول را دریافت کند. ولی مردم در شبکه های اجتماعی درخصوص پیروزی او نظر متفاوتی ارائه کرده اند. بسیاری معتقدند که امانوئل ریوا، که مراسم اسکار مصادف با شب تولدش شد، و جسیکا چستن قربانی او شده اند. برخی نیز ایفای نقش او را به عنوان یک بیوه جنون آمیز مورد انتقاد قرار می دهند و معتقدند که این نقش در حد و اندازه آن نبود که بتواند با ارزش ترین مجسمه هالیوود را به دست آورد.

 

 

بسیاری نیز نمی فهمند که او چطور توانسته از بازی زیبا و تحسین انگیز امانوئل ریوا در فیلم “عشق” یا بازی جسیکا چستن در فیلم “سی دقیقه پس از نیمه شب” پیشی بگیرد.

البته طیف گسترده ای از مردم نیز از او حمایت کرده اند و افتادن او در زمان دریافت مجسمه را نیز بسیار عادی بیان کرده اند. هواداران او درخصوص افتادن او در توئیتر می نویسند: “آنچه که هر بازیگری نگرانش است، بر سر او آمد.” جنیفر لارنس در سخنان خود تولد امانوئل ریوا را به او تبریک گفت؛ حرکتی که ازنظر هوادارانش در شبکه های اجتماعی، شأن او را بسیار بالا برده است.

جنیفر لارنس برای پروژه بعدی خود قصد دارد با دیوید او راسل، کارگردان “دفترچه امیدبخش” همکاری کند. در این فیلم با نام “مزخرفات آمریکایی” در نقش همسر “کریستین بیل” بازی کرده. داستان فیلم شرح یکی از عملیات اف بی آی است که هدف آن برداشتن نقاب از چهره رجال سیاسی فاسد است. به هرحال اگر برنامه کاری او خیلی اشباع نباشد، تلفن او طی روزهای آینده برای پیشنهاد نقش های مختلف بسیار زنگ خواهد خورد.

در بخش اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل شاهد کسب جایزه ازسوی کریستوفر والتس بودیم. بازیگر نقش دکتر شولتز در فیلم “جانگو آزاد شده” پس از ایفای نقش های بسیار در قالب پرسوناژهای آلمانی قرار است در نقش یکی از روس های مشهور در تاریخ ظاهر شود. او در فیلم “ریکیاویک” ساخته مایک نیوئل در نقش میخائیل گورباچف بازی خواهد کرد. نقش مقابل او را مایکل داگلاس ایفا می کند که در نقش رونالد ریگان ظاهر شده.

 

 

ازطرف دیگر، “آن هاتاوی” توانست اسکار بهترین بازیگر زن نقش مکمل را بخاطر بازی در فیلم “بینوایان” ساخته “تام هاپر” دریافت کند. او بزودی در فیلم “اعتیاد دون ژوان” ساخته جوزف گرودن لویت، در نقش کوچکی بازی خواهد کرد. او پس از آن در فیلمی برگرفته از رمان “رام کردن زن سرکش” نوشته شکسپیر به ایفای نقش خواهد پرداخت.

البته نامزدهایی که نتوانسته اند مجسمه طلایی را در دست گیرند، دست خالی مراسم را ترک نخواهند کرد و هر یک جعبه کوچک هدایا به ارزش ۴۵ هزار دلار دریافت خواهند کرد: مسافرت به استرالیا، مکزیک، و هاوایی، و عضویت بخش “وی آی پی” در فرودگاه هیترو لندن. این بسته ها برای نامزدها ارسال خواهد شد یا به عوامل آنها تسلیم خواهد گردید.