اطلاعیه سه غلطی وزارت اطلاعات درباره موسویان

نویسنده
نازنین کامدار

» پرونده مختومه دوباره باز شد

وزارت اطلاعات محمود احمدی نژاد در اقدامی کم سابقه و پس از تبرئه حسین موسویان از اتهام جاسوسی از سوی قوه قضاییه، روز گذشته با انتشار اطلاعیه ای مدعی شد وی و سایر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی، جاسوس بوده اند.

وزارت اطلاعات این ادعا را پس از آن مطرح کرده که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و یکی از معدود مدیران دولت خاتمی که حاضر به همکاری با دولت محمود احمدی نژاد شده، در جمع برخی از روحانیون تندرو که جلسات خود را با نام “جلسات هفتگی جامعه وعاظ ولایی” برگزار می کنند، در پاسخ به سئوال یکی از حاضران به دفاع از حسین موسویان پرداخته است.
علی اکبر صالحی که در روزهای گذشته به دلیل سوخت گذاری نیروگاه بوشهر مدام بر صحنه تلویزیون ظاهر شده، آنطور که “پارلمان نیوز” خبر داده، روز شنبه به جمع برخی روحانیون تندرو دعوت شده و در آنجا در پاسخ به سئوالی درباره جاسوسی موسویان در زمان مسئولیت اش به عنوان عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفته است:” در همان زمان که موسویان را دستگیر کردند با من تماس گرفتند و نظر من را پرسیدند که گفتم برای من سنگین است که چنین چیزی را قبول کنم. جاسوس‌ها یا به دنبال پول هستند یا مقام و یا ادامه‌ تحصیل. موسویان در خانواده‌ای با وضع مالی خوب قرار دارد و دکترا هم دارد. چه دلیلی وجود دارد که او جاسوسی کند؟ البته او یک نقطه‌ ضعف داشت و اینکه گاهی نمی‌توانست جلوی بیان خود را بگیرد”.
وی افزوده است: “من چنین چیزی را قبول ندارم که آنها جاسوس بودند. بنده از همان ابتدا در این پرونده بوده‌ام و تا جایی که اطلاع دارم در تیم مذاکره‌کننده‌ ما جاسوسی وجود نداشته است”.
بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، سخنان این مقام دولت احمدی نژاد بلافاصله با واکنش وزارت اطلاعات مواجه شده و این وزارتخانه با انتشار اطلاعیه ای بر “جاسوس” بودن موسویان تاکید کرده است.
در بیانیه وزارت اطلاعات آمده است: “با توجه به خبر منتشره در برخی رسانه‌ها و مطبوعات به نقل از آقای علی صالحی رییس سازمان انرژی اتمی کشور مبنی بر عدم وجود جاسوس در تیم مذاکره کننده هسته‌یی دولت اصلاحات، وزارت اطلاعات قویا اعلام می‌دارد با عنایت به رای صادره از سوی شعبه ‌۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران که قطعی گردیده است، به استناد ماده ‌۵۰۵ قانون مجازات اسلامی، آقای حسین موسویان به جرم «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولین نظام و مامورین دولت و در اختیار قرار دادن اطلاعات مزبور به دیگران (افراد فاقد صلاحیت و بیگانگان)» به دو سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از مشاغل دیپلماتیک در وزارت امور خارجه و اشتغال در امور بین‌الملل سایر نهادها و ارگان‌های کشور محکوم گردیده است. لذا اقدام نامبرده مصداق روشن و کامل جاسوسی می‌باشد”.
در این متن ذکر ناقص نام “علی اکبر صالحی”، استفاده از واژه “دولت اصلاحات” به جای “دولت هشتم” و البته “حبس تعزیری” به جای “حبس تعلیقی”، نشاندهنده تعجیل وزارت اطلاعات دولت محمود احمدی نژاد برای صدور این بیانیه بوده است.
وزارت اطلاعات درحالی مدعی محکوم شدن موسویان به جرم جاسوسی شده که در متن حکم وی که در تاریخ 11 اردیبهشت سال87 در رسانه ها منتشر شده، وی صریحا از اتهام جاسوسی تبرئه شده و حبس تعزیری نیز به وی تعلق نگرفته است.
بنا به استناد سایت “آفتاب”، در حکم حسین موسویان که از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب استان تهران صادر شده آمده است: “حسین موسویان ضمن تبرئه از اتهام جاسوسی به دو سال حبس تعلیقی و 5 سال محرومیت از پست های دیپلماتیک در وزارت خارجه و امور بین الملل سایر نهادها محکوم  می شود”.
گفتنی است در همان زمان محمود علیزاده طباطبایی، وکیل حسین موسویان در گفت و گو با ایسنا اعلام کرده بود:” موکلم رای صادره علیه خود را غیر عادلانه و غیر حقوقی دانسته و به هیچ وجه آن را قبول ندارد، اما به رای صادره اعتراض هم نمی کند”.
پس از آنکه رسانه های نزدیک به محمود احمدی نژاد در آن مقطع، از جمله “رجانیوز”، “انصارنیوز”، “عدالتخانه” و “سپهرنیوز” نسبت به تبرئه موسویان از اتهام جاسوسی اعتراض کردند، حسن حداد، معاون وقت دادستانی تهران در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: “صرف داشتن سند محرمانه برای موسویان جرم نیست. هر سندی نمی‌تواند جرم باشد و بعضی از اسناد محرمانه‌ای که در اختیار ایشان بوده است، غیرقانونی نیست. این انتقادها ناشی از کم اطلاعی منتقدان است”.

حسین موسویان پس از تبرئه از اتهام جاسوسی، از چهره هایی چون محمد علی رامین(معاون کنونی مطبوعاتی وزارت ارشاد)، عباس سلیمی نمین(یکی از چهره های وزارت اطلاعات)، فاطمه رجبی(همسر غلامحسین الهام و نویسنده جزوه “احمدی نژاد؛ مهجزه هزاره”)، کاوه اشتهاردی(مدیر مسئول روزنامه ایران در زمان سرکوب اعتراضات سال 88) شکایت کرد.
بنا به اسناد موجود، پس از تبرئه این مذاکره کننده هسته ای که به هاشمی رفسنجانی نزدیک است، احمد توکلی و علی یوسف پور مدیران مسئول سایت الف و روزنامه سیاست روز از وی طلب حلالیت کردند.

علی لاریجانی هم که در آن مقطع، جانشین  حسن روحانی و رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران شده بود، آنطور که در گزارش سایت شریف نیوز آمده بود، هنگام خروج از دانشگاه شریف و پس از یک سخنرانی، در پاسخ سئوالات برخی از اعضای بسیج دانشجویی این دانشگاه که گرد او حلقه زده بودند تا برخی سئوالات خاص‌تر خود را مطرح کنند، به نام موسویان که رسید واکنشی جالب توجه نشان داد.در آنجا هنگامی که یکی از دانشجویان به طرح برخی مطالب سایت‌ها درباره پرونده موسویان پرداخت و وی را “جاسوس” نامید، لاریجانی در پاسخ به این دانشجو گفت: “دین خود را نفروشید، موسویان جاسوس نیست”.